In het eerder geplaatste artikel Instagram Shopping: verhoog je conversies via Instagram wordt er al gesproken over Instagram Shopping. Mijn collega Rosanne legt in dit artikel alles uit omtrent deze ontwikkeling en wat de mogelijkheden en voordelen zijn. Echter wordt hier niet gesproken over het daadwerkelijk activeren van Instagram Shopping. Want hoe zorg je er nou stap voor stap voor dat je webshopproducten kunt taggen in je Instagram posts? Ik leg het in 6 stappen aan je uit!
Als eerst is het van belang dat er een Meta Pixel op je website staat. Dit is als het ware ‘het oog van Meta op je website’ en houdt onder andere je websitebezoeken en conversies in de gaten. Letterlijk is dit een code die geplakt moet worden in de header van je website of in je Google Tag Manager. Voordeel van het plaatsen van deze pixel is dat je onder andere een Facebook advertentie kan targeten op je websitebezoekers.
Maar hoe gaat dit plaatsen in zijn werk? Ga naar de adverteren omgeving van Facebook en klik boven in het menu op Pixels. Vervolgens selecteer je linksboven het juiste advertentie-account en klik je op de groene knop Een Pixel maken. Vervolgens heb je de mogelijkheid om de pixelcode te plaatsen middels een integratie- of tagmanager of door te sturen naar je webbouwer. Heb je een webbouwer? Dan is het slim om voor de laatste keuze te gaan en de betreffende informatie naar hem door te mailen.
Tijdens het plaatsen van de pixel dient de webbouwer gelijk aan te geven welke events hij wil instellen. Events zijn gebeurtenissen die plaatsenvinden op je website en worden doorgegeven aan Facebook. Denk hierbij aan het bekijken van een product of het toevoegen van een product aan het winkelwagentje.
De standaard drie events die worden gebruikt zijn inhoud weergeven (ViewContent), toegevoegd aan winkelwagen (AddToCart) en aankoop (Purchase). Deze events dient de webbouwer toe te voegen aan de basis pixelcode. Figuur 2 geeft een voorbeeld weer van hoe zo’n code eruitziet met als toevoeging het event ‘AddToCart.
Overigens zijn er meer events die je kunt instellen. Voorbeelden hiervan vind je op de pagina Meta Pixel standaardgebeurtenissen instellen. Daarnaast is deze link ook erg handig voor je webbouwer tijdens het instellen van de events.
Zo, de tracking pixel is geplaatst en de events zijn ingesteld. Dan rest er nog een laatste taak voor de webbouwer, namelijk het maken van een product feed. Deze product feed dien je te ontvangen in url-vorm. Deze feed is als het ware een code waar al je producten tekstueel in staan. Daarnaast zijn in deze code de events verwerkt die in stap 2 zijn ingesteld. Onder ieder event vallen vijf variabelen. Ook deze dienen meegenomen te worden in de feed. In Figuur 3 zie je hiervan een voorbeeld.
Note: sommige webshops (waaronder Lightspeed) hebben een optie in de back-end waarmee je met één druk op de knop deze feed aanmaakt.
Heb je eenmaal de url van de feed ontvangen, dan ga je deze koppelen aan je Facebook advertentie-account:
Nu is het nog een kwestie van je producten toevoegen aan de catalogi. Die doe je als volgt:
Voor het koppelen van de catalogi van je Instagram-account klik je boven op Diagnostische gegevens. Daarna komt onderstaande afbeelding (Figuur 4) tevoorschijn met Instagram Shopping. Je klikt hierop en je logt in met je Instagram gegevens. Zo, dat was een makkie!
Last but not least, het daadwerkelijk taggen van je producten in je Instagram post. Ga op je telefoon naar Instagram en volg de standaard stappen bij het plaatsen van een nieuwe foto. Na het plaatsen van een filter over de foto heb je nu een extra optie: Producten taggen, zie Figuur 5. Eenmaal hier op geklikt, tik je op de foto daar waar je de tag wilt hebben en zie je vervolgens alle producten tevoorschijn komen. Selecteer het juiste product en volg daarna alle standaard stappen die je normaal uitvoert bij het plaatsen van een foto.
Zo, dat was best te doen toch? Ik wens je veel succes met de verkoop van je producten op Instagram en tot het volgende artikel!
Wil je graag meer weten over Instagram zoals Instagram adverteren of wil je graag een social media training volgen? Wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!