Nieuwe Instagram update alert! Zo scoor jij in het algoritme van Instagram

25 maart 2022
5 mins
Home > Blog > Nieuwe Instagram update alert! Zo scoor jij in het algoritme van Instagram
Facebook ads trends 2022 - TO BE FOUND

Als fanatiek Instagramgebruiker weet ik nog hoe ik baalde toen mijn vakantiekiekjes werden ondergesneeuwd door posts van celebrities en machtige platformen, zo’n vijf jaar geleden. Het toen nieuwe Instagram algoritme liet foto’s niet meer op chronologische volgorde zien, maar selecteerde zelf de foto’s die bovenaan jouw timeline kwamen te staan. Sinds eind maart 2022 is de good old chronologische timeline terug! Maar ook het algoritme staat nog overeind. Hoe zit dat? En hoe kun je vandaag de dag inspelen op het algoritme van Instagram? Ik vertel je alles over de nieuwe Instagram update en hoe je in het nieuwe algoritme kan scoren!

Het algoritme van Instagram tot 2022

Voor we overgaan tot het grote nieuws rondom de Instagram update, gaan we nog even in op het “oude” algoritme. ‘Oud’ tussen aanhalingstekens, want zoals je in de intro al las verdwijnt het algoritme niet. Sinds 2016 werkt Instagram met een algoritme dat bepaalt welke posts jij wanneer te zien. Het algoritme kiest deze posts uit op basis van verschillende signalen. De belangrijkste 4 zetten we meteen op een rij:

  • Informatie over de post
    Lees: Hoeveel likes heeft de post al? Welke locatie is er getagd? Wat was het tijdstip? En in het geval van een video: hoe lang duurt deze?
  • Informatie over het account dat de post plaatst
    Hoe vaak interacteer jij met dit account door middel van likes, reacties of DM’s? Op basis van deze data schat het algoritme in of een account interessant voor jou is.
  • Jouw eigen activiteit en interesses
    Op basis van jouw data voorspelt het algoritme van Instagram wat jij interessant vindt.
  • Je interactie-geschiedenis
    Op basis van onder andere je interactie verleden probeert Instagram te ontdekken hoe interessant jij de posts vindt van specifieke accounts en personen.

Op basis van deze en nog veel meer signalen – Instagram spreekt zelf van ‘thousands of signals’ – bepaalt het algoritme wat jij wel en niet te zien krijgt. De vier signalen die we hierboven opsommen gelden vooral voor het algoritme op de Instagram Feed. Alle omgevingen van Instagram gebruiken weer andere set aan signals. Verschillende omgevingen? Daarmee heb ik het over de Feed, Stories, Reels en Explore.

Scoren op Instagram, in welk algoritme dan ook? Lees alles over Instagram Advertising.

De nieuwe Instagram update: terug naar toen

Wie de app sinds 24 maart 2022 heeft geüpdatet, kan kiezen welke Feed hij/zij wil zien. Wanneer je de app opent, dan kom je op de Feed zoals we deze al jaren kennen en waar het algoritme de dienst uitmaakt. Klik je linksboven op het Instagram logo, dan kun je kiezen voor ‘Volgend’ waarmee je de klassieke Instagram Feed te zien krijgt. Hier zie je foto’s en video’s van de mensen die jij volgt, op volgorde van plaatsing. Maar er is meer! Niet alleen is de oude tijdlijn terug, we zijn ook een nieuwe optie rijker. Als je linksboven op het logo klikt, dan kun je naast ‘Volgend’ kiezen voor ‘Favorieten’. Hier zie je écht alleen de content die jij wilt zien, want je selecteert zelf welke accounts jouw favorieten zijn! Je kan maximaal 50 accounts selecteren, en anderen zien niet welke accounts jouw favorites zijn. Met deze nieuwe (oude) opties krijgt de gebruiker van Instagram meer macht. Daarmee luistert Instagram goed naar de kritiek die het platform de laatste tijd kreeg. Zo krijgen gebruikers door het algoritme veel te veel ‘perfecte’ plaatjes te zien wat een negatief effect heeft op hun zelfbeeld.

De nieuwe Instagram update

Zo scoor jij op Instagram (ook nu het algoritme is veranderd)

Met de nieuwe Instagram update kunnen gebruikers er dus voor kiezen om alleen hun favoriete accounts te zien, of alleen de accounts die zij volgen. Dat zorgt voor een uitdaging voor social media marketeers! Het liefste wil je tot de favoriete accounts van je volgers behoren, en daarvoor is er maar één gouden tip: Zorg dat je waardevolle content deelt voor jouw publiek. Dat doe je door je goed te verdiepen in je volgers, en door content te creëren waar zij iets aan hebben: waar ze blij van worden, waar ze iets van opsteken of wat hen aan het denken zet.

Ik verwacht dat een groot deel van de Instagrammers ook nog veel te vinden zal zijn op de standaard Feed, en op de Explore pagina en in de Stories. En aangezien het algoritme daar nog steeds de macht heeft, geef ik je met alle liefde wat tips mee om punten te scoren bij het algoritme van Instagram.

Tip 1: Let op het formaat van je foto / video

Hoe langer je de aandacht van de gebruiker weet vast te houden, hoe meer punten je bij elkaar sprokkelt. Instagram meet namelijk hoe lang gebruikers jouw post bekijken. Dit doe je natuurlijk in de eerste plaats met een zo sterk mogelijk beeld, maar ook het formaat van je visual werkt een beetje mee. Zo vul je met een portrait foto (4:5) nét wat meer het beeldscherm, waardoor je sneller de volledige aandacht van de gebruiker trekt. De andere standaard formaten die je op Instagram kunt gebruiken zijn square (1:1) en landscape (16:9).

Tip 2: Trigger met je eerste zin

De visual wordt natuurlijk als eerste gezien, maar toch kun je ook met de eerste zin van je bijschrift de aandacht van je volgers trekken. Gebruik een zin die vragen oproept of op een andere manier triggert om de post verder te bekijken. Ook hierdoor blijven mensen nét wat langer hangen, wat goed valt bij het algoritme van Instagram. Zo vergroot je weer de kans om door het algoritme opgepikt te worden!

Tip 3: Gebruik een call to action!

Bedenk een call to action waar mensen wel op móeten reageren. Want hoe meer acties er worden uitgevoerd binnen jouw post, hoe meer punten je weer scoort bij het algoritme! Een perfecte call to action is een goede combinatie tussen creativiteit en de drempel laag houden. Good to know: een reactie plaatsen is voor veel mensen nét een te hoge drempel, zet mensen daarom liever aan tot likes, of tot reageren op een poll in je Stories. In Instagram Stories zijn trouwens meer toffe tools waarmee je eenvoudig engagement creëert. Leef je uit!

Tip 4: Weet wanneer je volgers actief zijn

Hoe meer volgers online zijn op het moment dat jij je bericht plaatst, hoe groter de kans is dat je direct na plaatsing reacties en likes krijgt. En hoe sneller mensen interacteren met je post, hoe blijer Instagram met jouw post is, en hoe beter jij wordt opgepikt door het algoritme. In de Social Media Analytics van SEMrush kun je mooi zien wanneer je volgers online zijn.

De Instagram Analytics tool van SEMrush

Tip 5: Step up your hashtag game

Het (nieuwe) algoritme van Instagram geeft voorrang aan posts met specifieke en relevante hashtags. Varieer daarom veel in je hashtags, denk na over welke hashtags relevant zijn voor je post, en gebruik er het liefst een stuk of vijf! Op Instagram kun je ook eenvoudig zien hoeveel berichten er met welke hashtags worden geplaatst. Mijn tip: gebruik niet die hashtags die al in miljoenen posts worden gebruikt, de kans dat jij gevonden wordt tussen al dat geweld is wel héél klein. Ook zijn deze hashtags vaak heel generiek, waardoor je dus niet zeker weet of jouw post wel relevant is voor de persoon die op jouw hashtag zoekt.

Tip 6: Proberen = leren

Of het nu gaat om tijdstippen, call to actions, vormen van content of onderwerpen van je content: je weet pas wat werkt voor jouw merk als je verschillende dingen probeert. Dus laat je creativiteit lekker de vrije loop en varieer erop los. Vergeet ook niet te rapporteren wat werkt en wat niet, zo werk je stukje bij beetje toe naar een dijk van een Instagram strategie!

Meer tips? Lees dan onze eerdere blog over je engagement verhogen op Instagram!

Aan de slag met je social media!

Wil jij eens goed aan de slag gaan met je social media? Of het nu gaat om Instagram of een ander platform: onze social media experts gaan graag met jou sparren over een vette aanpak voor jouw bedrijf. Ook pakken zij met het grootste plezier de creatie van jouw content op! Liever zelfstandig aan de slag, maar kun je wel nog wat extra tips en tricks gebruiken? Denk er dan eens aan om een social media training te volgen. Ben jij klaar om de social media show te stelen?

Samen sparren over jouw Social media aanpak?

Plan een kennismaking!

Jouw resultaat = onze kracht

Ook samen mooie resultaten boeken? Neem vrijblijvend contact op.
thijs
Thijs de Rooij
Online advertising specialist