CANONICAL URL TAGS: ALLES WAT JE EROVER MOET WETEN

9 december 2021
5 mins
Home > Blog > CANONICAL URL TAGS: ALLES WAT JE EROVER MOET WETEN
Invloed van adblockers

Canonical URL tags: wat moet je er nou mee? Voor je iets met de canonicals van een website gaat doen is het sowieso verstandig om eerst te weten hoe dit werkt. Wanneer je niet goed omgaat met de canonicals tags van een website veroorzaak je namelijk enorme indexatie problemen! Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen helpen we je graag op weg aan de hand van onze canonical gids. Hierin vertellen we je alles over de canonical URL tag, wat het is, wat het doet, wat je er niet mee moet doen, wat je er wel mee moet doen. Noem het maar op!

ONLINE MARKETING = GOED OMGAAN MET DE CANONICALS TAGS

SPRING SNEL NAAR:

  1. Wat is een canonical URL tag?
  2. Hoe ziet een canonical URL tag eruit?
  3. Wat zijn de effecten van een canonical URL tag?
  4. Waarom is een canonical URL tag belangrijk?
  5. Wanneer maak je gebruik van canonicals URL tags?
  6. Tips voor het instellen van de Canonical URL tags
  7. Canonical URL tags instellen

WAT IS EEN CANONICAL URL TAG?

Een canonical URL tag is een HTML-element die je in de broncode van een webpagina plaatst. Door dit element te plaatsen, geef je bij Google en andere zoekmachines aan welke pagina geïndexeerd moet worden. Dit kan zowel de pagina zelf zijn als een andere pagina die erg op de huidige pagina lijkt of zelfs identiek is. Je zegt dus tegen de zoekmachines: we hebben vijf pagina’s die sterk gelijk zijn aan elkaar en daarom willen we dat je één pagina als leidend gaat zien. Visueel ziet dat er als volgt uit:

Figuur 1: hoe werkt een canonical URL

Klinkt nog een beetje vaag natuurlijk, maar het is ontzettend belangrijk dat dit goed wordt ingesteld omdat je er duplicate content issues mee oplost en voorkomt, en sterker nog: alle websites en webshops hebben hiermee te maken!

HOE ZIET EEN CANONICAL URL TAG ERUIT?

Het HTML-element van de Canonical URL tag, of Canonical URL, ziet er als volgt uit: rel=canonical. Dit element plaats je in de <head> van je pagina en dat kan er in werkelijkheid als volgt uit zien:

Figuur 2: zo ziet een Canonical URL tag eruit

 

WAT ZIJN DE EFFECTEN VAN EEN CANONICAL URL TAG?

Maak je gebruik van canonical tags om aan te geven welke pagina geïndexeerd moet worden door zoekmachines dan treden de volgende gevolgen op:
Transactiewaarde van jouw klanten verhogen
  • Je voorkomt dat zoekmachines pagina’s als duplicate gaat zien en je daardoor slecht laten ranken. Meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp binnen één domein is een doodzonde en door je canonicals goed in te stellen zorg je ervoor dat er slechts één pagina wordt geïndexeerd.
  • De pagina’s waarop canonical URL’s naar andere pagina’s staan, ook wel verwijzende canonicals genoemd, zijn niet langer indexeerbaar. Hiermee dus direct de reden waarom je moet oppassen met de canonicals: door hier op een verkeerde manier mee om te gaan, loop je het risico belangrijke pagina’s uit te sluiten van indexatie.

Goed om te weten: door een canonical toe te voegen aan een pagina doe je een suggestie richting zoekmachines. Dat betekent dus niet dat deze suggestie altijd wordt opgevolgd. Wanneer pagina’s zo gelijk zijn aan elkaar kan jouw canonical zelfs overruled worden en dan bepaalt Google zelf welke canonical beter is. Heb je bijvoorbeeld een .nl website en een .be website met een twee pagina’s die exact dezelfde content bevatten dan is de kans aanwezig dat Google één van de twee domeinen als canonical ziet. Hier kom je achter door goed je Google Search Console dekking rapporten in de gaten te houden.

WAAROM IS EEN CANONICAL URL BELANGRIJK?

Google hecht enorm veel waarde aan de gebruikerservaringen van websitebezoekers. Dit is een belangrijke factor bij de waardering van een website door Google. Wanneer Google denkt dat een website meerdere identieke pagina’s heeft over hetzelfde onderwerp, krijgt deze een lagere score. Dubbele content is namelijk in strijd met hetgeen waar het bij Zoekmachine Optimalisatie om draait: het creëren van unieke content die waardevol is voor jouw websitebezoeker.

Daarnaast werk je iedere dag hard om jouw producten en diensten aan je doelgroep te presenteren. Dan wil je natuurlijk wel dat de juiste pagina in Google, Bing of Yahoo verschijnt. Door canonicals in te stellen, sluit je uit dat verkeerde pagina’s door zoekmachines worden gepresenteerd wanneer mensen zoeken op jouw dienstverlening.

WANNEER MAAK JE GEBRUIK VAN CANONICALS?

Heel simpel: iedere pagina van jouw website moet een canonical tag bevatten. Dit kan dus een zelf-verwijzende canonical zijn in het geval dat er geen pagina is die beter is, of een verwijzende canonical wanneer er een sterk identieke pagina is die je liever laat indexeren. Onderstaand hebben we alle situaties voor je opgesomd:

ZELF-VERWIJZENDE CANONICALS

Heb je één pagina over een bepaald onderwerp waar ook geen andere pagina’s voor zijn die ook maar een beetje hierop lijken? Geef deze dan een zelf-verwijzende canonical tag.

Voorbeeld:

  • URL van onze homepage: https://tobefound.nl/
  • Canonical tag van onze homepage: <link rel=”canonical” href=”https://tobefound.nl/” />

VERWIJZENDE CANONICALS

Wanneer je meerdere pagina’s hebt die erg op elkaar lijken ga je dus gebruikmaken van een combinatie tussen een zelf-verwijzende canonical en verwijzende canonicals. De pagina die je als leidend beschouwt en die dus vindbaar moet zijn in de zoekmachines geef je een zelf-verwijzende canonical. De pagina’s die op deze pagina lijken geef je een verwijzende canonical naar de leidende pagina.

MAAR WANNEER MAAK JE DAN GEBRUIK VAN VERWIJZENDE CANONICALS?

Er zijn meerdere situaties te bedenken waarin het verstandig is om verwijzende canonicals in te stellen voor pagina’s binnen je website:

  • Beheer je een webshop? Wat dacht je dan van de parameters in URL’s wanneer een bezoeker een bepaald filter aanzet? Of een sorteerfunctie? Ook binnen E-commerce is technische SEO erg belangrijk!
  • Wanneer je campagnepagina gebruikt, bijvoorbeeld om je doelgroep relevantere content te tonen
  • Wanneer je je conversie optimalisatie mogelijkheden A/B test.
  • Wanneer content op een website overeenkomt met de content in een PDF-bestand. Ook PDF-bestanden worden door zoekmachines geïndexeerd. Plaats jij bijvoorbeeld de content uit een whitepaper ook op de website zelf? Dan dien je een canonical URL in te stellen.
  • Heb je om wat voor reden dan ook verschillende URL’s die over hetzelfde onderwerp gaan maar wanneer je de pagina’s zou redirecten het de gebruikerservaring van je bezoeker negatief kan beïnvloeden.
  • Blogs die in verschillende onderdelen van je website terugkomen, zoals onder /blogs en /kennisbank.
  • Wanneer je gebruik maakt van een desktop-versie en een mobiele-versie van je website.

 

MAAR LET OP BIJ DE PAGINERING VAN PRODUCTCATEGORIEËN EN BLOGPAGINA’S

Er komen vaker vragen binnen over wat je nou moet doen wanneer je een webshop hebt met productcategorieën waar meerdere pagina’s aan producten op staan. In dit geval zijn de onderliggende pagina’s (page=2, page=3 etc.) sterk gelijk aan je hoofdpagina. Nu komt de content van meerdere pagina’s exact overeen met elkaar en dat zou toch duplicate content betekenen?

Onze ervaring leert dat je in deze situatie geen gebruik moet maken van verwijzende canonicals. Hiermee zou je namelijk zoekmachines kunnen misleiden door te zeggen dat je maar één pagina aan schoenen hebt, terwijl je er in werkelijkheid tientallen hebt. Je geeft in plaats daarvan je hoofdpagina én je onderliggende pagina’s (page=2, page=3 etc.) een zelf-verwijzende canonical. Vervolgens gebruik je paginering elementen rel=prev en rel=next om de ‘chain’ aan te geven. Zie hiervoor het onderstaande voorbeeld waarin deze werking duidelijk wordt:

URL: https://www.kluizen.nl/product-categorie/kluizen-zakelijk/?sf_paged=2

Opmaak canonicals:

ALTERNATIEVE CANONICALS

Heb je voor één URL meerdere versies, zoals een desktop als een mobiele versie, of een website in meerdere talen? Ook dat dien je dan per pagina aan te geven. Zie het onderstaande voorbeeld van bedrijf met een website in meerdere talen binnen één domein:

URL: https://www.euromate.com/

Opmaak canonicals:

<link rel=”canonical” href=”https://www.euromate.com/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”en” href=”https://www.euromate.com/en/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”de” href=”https://www.euromate.com/de/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”fr” href=”https://www.euromate.com/fr/” />

CANONICALS INSTELLEN OF REDIRECTEN?

Nog een leuk vraagstuk waar je ongetwijfeld wel eens tegenaan gelopen bent. Je merkt dat je voor een bepaald onderwerp meerdere pagina’s binnen je domein online hebt staan en wat moet je ermee doen? Ga je dan redirecten of ga je een verwijzende canonical instellen? Wat kan je het beste doen?

“It depends” zouden veel SEO specialisten zeggen, en dat klopt ook wel. Er zijn namelijk voor beide oplossingen veel situaties te bedenken. Heb je meerdere protocollen (http://, https://, https://www.) tegelijk online én indexeerbaar? Dan kan je er beter voor kiezen om de onnodige protocollen te redirecten naar de gewenste versie.

Maar heb je pagina’s die wel bruikbaar zijn voor je bezoekers, maar niet voor Google? Bijvoorbeeld omdat je meerdere pagina’s over een dienst hebt waar verschillende cases worden getoond op basis van de branche van je lead? Dan kan je beter een verwijzende canonical gebruiken. Want wanneer je een 301-redirect instelt zorg je er natuurlijk voor dat de pagina ook voor je bezoeker niet meer bereikbaar is.

TIPS VOOR HET INSTELLEN VAN DE CANONICAL URL TAGS

Thijs en Wouter adwords budget bepalen
Genoeg gelezen en aan de slag met het instellen van je canonicals? Blijf nog even hangen want dan hebben we nog wat handige tips voor je op een rij gezet.

1. ZORG ERVOOR DAT IEDERE PAGINA BINNEN JOUW WEBSITE EEN CANONICAL HEEFT

Eerder al uitgelegd maar zeker niet onbelangrijk: zorg ervoor dat alle pagina’s binnen jouw domein een canonical hebben. Maar heb je al een pagina geredirect? Zelfs dan kan je voor de zekerheid nog een verwijzende canonical naar de andere pagina plaatsen. Better safe than sorry wanneer je redirect plug-in er plotseling mee stopt.

2. MAAK GEBRUIK VAN VOLLEDIGE URL’S WANNEER JE “CANONICALISEERT”

Zelf-verwijzende canonical plaatsen? Dan gebruik je dus exact de volledige URL van je pagina. Inclusief protocol, inclusief domein, inclusief pagepath en zelfs inclusief ‘=page3’ wanneer dit het geval is.

3. MULTILANGUAGE WEBSITES? GEBRUIK HREFLANG CANONICAL TAGS

Website in meerdere talen? Maak dan gebruik van een canonical in combinatie met een alternate hreflang-attribuut. Hiermee geef je namelijk bij zoekmachines aan dat jouw website in diverse talen beschikbaar is zodat mensen uit Duitsland eventueel de Duitse versie direct te zien krijgen.

4. GEBRUIK ÉÉN CANONICAL PER PAGINA

Canonicals zijn ervoor gemaakt om aan zoekmachines aan te geven welke pagina geïndexeerd moet worden. Daarmee is het logischerwijs niet de bedoeling dat je meerdere (zelf-) verwijzende canonicals in een pagina verwerkt.

5. CANONICALS PLAATS JE IN DE -SECTIE VAN EEN PAGINA

Ervoor zorgen dat Google je canonicals oppikt? Zorg ervoor dat je deze HTML-elementen in de <HEAD>-sectie van je pagina verwerkt.

6. CANONICALS MOETEN ALTIJD VERWIJZEN NAAR EEN INDEXEERBARE PAGINA

Waarom zou je een canonical plaatsen naar een pagina waarvan je niet wil dat deze vindbaar is in Google en andere zoekmachines?

7. GEBRUIK VERWIJZENDE CANONICALS ALLEEN VOOR RELEVANTE PAGINA’S

Maak geen misbruik van de canonical URL tags. Wanneer je verwijzende canonical tags gaat aanmaken naar pagina’s die helemaal niet duplicate zijn, maak je misbruik van deze mogelijkheid. Iets wat zoekmachines niet zullen waarderen en er zelfs toe kan leiden dat je goede canonicals niet of minder effectief werken.

CANONICAL URL TAGS INSTELLEN

Vind je het toch een lastige opgave om canonical URL’s zelf in te stellen? Of heb je er geen tijd voor? Geen nood, jouw zoekmachine optimalisatie bureau TO BE FOUND helpt je graag verder. Neem gerust contact met ons op!

Terug naar boven

Jouw resultaat = onze kracht

Ook samen mooie resultaten boeken? Neem vrijblijvend contact op.
Bas de Roy
SEO specialist