Wat is BERT-update van Google en welke gevolgen heeft het voor je SEO?

17 december 2021
5 mins
Home > Blog > Wat is BERT-update van Google en welke gevolgen heeft het voor je SEO?

De nieuwe BERT-update van Google gaat ongetwijfeld een grote rol spelen in het SEO landschap. Het is alweer 5 jaar geleden dat Google een grote update als BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) doorvoerde. De BERT-update wordt voor nu alleen nog in de Verenigde Staten gebruikt, maar het is een kwestie van tijd voordat de update ook in Nederland wordt uitgerold. Naar verluidt heeft de update invloed op 1 op de 10 zoekopdrachten in Google. De update lijkt daarbij veel op een uitrol van een welbekende trend op het internet: voice search. Waarom? We leggen het in dit artikel voor je uit.

BERT-update = beter begrip over de inhoud van websites

WAT IS DE BERT-UPDATE?

Zoals wel meer updates van Google heeft de jongste core-update als voornaamste doel het verbeteren van het gebruiksgemak in de zoekmachine. De uitrol van BERT zorgt ervoor dat Google nog beter gaat begrijpen waar websites over gaan. Het algoritme gaat content ‘menselijker’ beoordelen. Dit is slecht nieuws voor de keyword-spammers en goed nieuws voor alle websites die relevante SEO content schrijven voor hun doelgroep. BERT helpt Google met het begrijpen van natuurlijke taal en gaat meer verbanden leggen tussen woorden en woordcombinaties. Dit voorkomt dat je gaat concurreren op gelijksoortige termen die meerdere betekenissen hebben. Hieronder zie je de bevestiging van Google in een recente tweet.

BERT VERWANT AAN DE TREND VOICE SEARCH

Eerder benoemden we al dat de update raakvlakken heeft met de ‘voice search’ ontwikkeling. Het lijkt er dan ook op dat Google op voice search inspeelt met haar BERT-update. Als SEO specialist zien we dat voice search steeds belangrijker wordt en dat de zoekopdrachten hiermee aanzienlijk veranderen. De zoekopdrachten gaan namelijk meer woorden bevatten en worden bovendien vaker in vraagvorm geplaatst. Doordat Google beter gaat begrijpen in wat voor context ze de zoekopdrachten moet plaatsen, wordt het dus nog interessanter om jouw content te optimaliseren voor voice search. Google speelt met de BERT-update dus wel degelijk in op de voice search trend!

WELKE GEVOLGEN BRENGT DE NIEUWSTE GOOGLE UPDATE IN 2019 MET ZICH MEE?

BERT zal dus de meeste impact hebben op content. Google gaat de zoekopdrachten beter herkennen in de context en kan daarmee nog beter voldoen aan de zoekopdrachten van Google-gebruikers. Het is straks niet meer effectief om klakkeloos belangrijke zoektermen in de tekst te duwen. In plaats hiervan wordt het nog belangrijker om content voor de doelgroep te schrijven. Naast dat je pagina’s het best kunt focussen op bepaalde onderwerpen, is het nog interessanter om synoniemen en andere woordcombinaties te gebruiken. Google gaat die verbanden namelijk allemaal kunnen leggen, waarmee je dus aangeeft echt over kennis van het onderwerp te beschikken. Dit is tevens goed voor de autoriteit van je website, wat nog altijd een belangrijk onderdeel is van SEO. Dit alles met het oog op een gebruiksvriendelijke website!

 

HOE MOET JE INSPELEN OP DE BERT-UPDATE? GET BERT-READY

Google zal uitgaan van een aantal belangrijke elementen die de gebruiksvriendelijkheid van je website beïnvloeden. De focus ligt hierin echt op de content. Hieronder lichten we 5 belangrijke elementen toe. Get BERT-ready!

1. GESTRUCTUREERDE OPMAAK

Doordat Google nog beter kan achterhalen waar teksten over gaan, is het raadzaam om erg gestructureerd te schrijven. Jouw content moet een logische opbouw bevatten in een duidelijke structuur. Lees hier hoe je goede SEO content schrijft.

2. SPREEK DE TAAL VAN JE DOELGROEP

Wij adviseren je niet langer gebruik te maken van korte, achter elkaar geplakte zoektermen in de titels op je website. We zien dat dit nog te vaak voorkomt. Dit is hét moment om een verbeteringsslag te maken met je website of webshop. Prop dezelfde relevante zoektermen niet meer overal in je website, maar gebruik van synoniemen en andere woordcombinaties. Google begrijpt straks de gehele context van je content!

3. ZOEKINTENTIE IS BEPALEND VOOR JOUW CONTENT

De grootste verandering van de BERT-update zit ‘m in de zoekintentie van gebruikers. Hiermee bedoelen we dat de intentie van een gebruiker ook het verkrijgen van andere soort content kan zijn. Zodra een gebruiker in zijn zoekopdracht vraagt om uitleg, kan je hem die wellicht het best geven met video-content. Dit verschilt natuurlijk per case en daarom is het van groot belang om jouw eigen doelgroep door en door te kennen.

Voorbeeld: Een gebruiker die de intentie heeft om een mooie bank te kopen, wilt niet op een blog stuiten dat hem vertelt hoe hij zijn bankstel het best kan wegzetten in zijn woning. Dat is niet de relevantste content voor de intentie die hij heeft.

4. SNELHEID WEBSITE

Google waardeert snelle website altijd beter in haar zoekmachine. Wij vinden de snelheid zo belangrijk dat we hem toch nog eens benoemen. Neem dit dan ook direct mee in je verbeterplannen voor BERT.

Snelheid direct testen? Een handige tool: ThinkWithGoogle

5. JUIST LINKPROFIEL

Als Google beter wilt begrijpen waar jouw content over gaat, is het ook van groot belang dat je relevante pagina’s linkt. Deze pagina’s moeten aanvullende informatie kunnen geven over een relevant onderwerp. Dit draagt natuurlijk ook bij aan de autoriteit van jouw website op bepaalde onderwerpen. BERT gaat op deze manier echt alle mogelijkheden langs om te achterhalen of jouw content relevant is.

MEER WETEN OVER SEO EN BERT?

Wil je graag meer tips om je voor te bereiden op de BERT-update van Google? Neem gerust contact met ons op om meer te leren over SEO en/of volg ons op LinkedInFacebook en Twitter.

Jouw resultaat = onze kracht

Heb je nog vragen over content recycling of over de invulling van jouw contentkalender? Laat je helpen door een ervaren online marketing bureau door vrijblijvend contact met ons op te nemen. 
Wilfred Stomp
Eigenaar

Lees ook onze andere blogs!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.