Een online marketingplan mag niet ontbreken binnen ieder bedrijf dat (online) wilt groeien. Er staat namelijk precies in beschreven wie je wilt gaan bereiken, hoe je dat gaat realiseren en welke doelen daaraan gekoppeld kunnen worden. Pas dan wordt online marketing echt efficiënt ingezet. Vanwege het groeiende belang van online marketing kanalen in het succes van bedrijven, heeft TO BE FOUND een gratis whitepaper met online marketing plan template ontworpen. Hiermee kun je jouw online marketingplan direct uitstippelen voor je bedrijf! Wat vind je precies in onze whitepaper die je hieronder kunt downloaden?
Het opstellen van een online marketingplan vraagt om een structurele aanpak. Om die reden nemen we je in onze whitepaper mee in 7 stappen. Na die 7 stappen ben jij klaar om online te groeien, want jij weet dan het antwoord op vragen, zoals:
Aan de hand van praktische vragen, voorbeelden en tips nemen wij je aan de hand bij het opstellen van je online marketingplan.
Waarom jij baat hebt bij een goed opgezet online marketingplan? We geven je 5 belangrijke voordelen.
''Jouw ‘fysieke’ klant (indien van toepassing) vertoont wellicht ander gedrag ‘online’. Zorg daarom dat je perfect op je online potentiële klanten inspeelt.''
Allereerst dient de organisatie en haar identiteit in kaart te worden gebracht. Deze dien je namelijk altijd in het achterhoofd te houden bij de opzet van jouw online marketing plan en de uitvoering van de online marketing strategie.
Vervolgens moet er een 0-meting worden gemaakt van de huidige online activiteiten. Dit heeft als voordeel dat alle activiteiten nog eens goed overdacht worden. Was dit een logische stap? Waarom hebben we dit zo doorgevoerd? Dit moet eerst duidelijk worden voordat het nieuwe plan kan worden opgesteld.
Breng de doelgroep en haar online gedrag in kaart. Een cruciale stap als je gericht potentiële klanten wilt trekken/benaderen. Waar zit mijn doelgroep en welke informatie zoeken ze online?
Online zijn je concurrenten ontzettend belangrijk. Daarom moet de concurrentie goed geanalyseerd worden en moet er goed worden nagedacht over hoe het bedrijf echt waarde toevoegt voor de doelgroep. Waar richten zij zich op in de markt? Wat zijn de sterke en/of zwakke punten? Door een concurrentieanalyse te maken, krijg je antwoord op deze vragen en weet je waar jij met jouw organisatie staat.
Hoe ga je daadwerkelijk jouw potentiële klanten bereiken? Het is tijd om nu in detail te treden en de online marketing funnel volledig in te richten. Hierdoor krijg je inzicht in welke fase voor jouw doelgroep het belangrijkst zijn en op welke manier je daarop inspeelt.
Koppel vervolgens alle online marketing activiteiten aan specifieke doelstellingen per kanaal. Wat moet je eruit halen? Zorg ervoor dat je de doelstellingen SMART opstelt, om zo gericht jouw doelen na te kunnen streven. Stel daarbij ook Key Performance Indicators op, die je aan je doelen kunt hangen. Zo wordt het overzichtelijk en duidelijk en kun je gerichter te werk gaan.
Tot slot is het zaak om alle werkzaamheden en doelen te meten en te monitoren. Daar hebben we natuurlijk de juiste tools voor nodig. Door ze juist in te richten kan de campagne periodiek, gericht bijgestuurd worden om zo tot de gewenste resultaten te komen.
TO BE FOUND helpt je graag verder, lees hier wat wij doen. Neem gerust contact met ons op en volg ons op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing.