WAT IS GOOGLE SEARCH CONSOLE?
Google Search Console is een gratis tool van Google. Via deze tool krijg je inzicht in het effect van jouw zoekresultaten op bezoekers in Google. Zo kan je analyseren hoe websitebezoekers zich gedragen ten opzichte van jouw zoekresultaten, krijg je inzicht in het crawl gedrag van Google ten opzichte van jouw pagina’s en kan je testen uitvoeren. Het grote verschil tussen Google Search Console en een tool als Google Analytics is dat Search Console jouw zoekresultaten in Google meetbaar maakt, waar Analytics inzicht geeft in het gedrag van websitebezoekers die al op jouw website zijn beland. Je kan Google Search Console zien als een geavanceerde tool om inzicht te krijgen in welke gegevens Google gebruikt om jouw site te beoordelen. Laten we direct kijken hoe Search Console werkt, wat we allemaal kunnen meten en hoe we ermee aan de slag kunnen.
HOE WERKT GOOGLE SEARCH CONSOLE?
Google Search Console bestaat uit verschillende functies waarvan je gebruik kunt maken voor de analyse van je website. Hieronder zal ik de verschillende functies voor je onder elkaar zetten, waarna ik ze allen zal toelichten. Daarvoor moeten we allereerst een Google Search Console account hebben.
ACCOUNT AANMAKEN
Om gebruik te kunnen maken van deze handige tool moet je jouw website domein koppelen aan Google Search Console. Google maakt het ons mogelijk om dit via verschillende manieren te kunnen regelen. In de figuur hieronder zijn alle mogelijke opties weergegeven. Vervolgens neem ik je mee in de 3 eenvoudigste manieren om een account te kunnen aanmaken, namelijk: verifiëren via Google Analytics, verifiëren via Google Tag Manager of een Html-tag in de achterkant van de website plaatsen.
Heb je al een Google Search Console account en wil je snel meer weten over de functionaliteiten? Spring snel naar de functionaliteiten
1. VERIFICATIE VIA GOOGLE ANALYTICS
Eén van de mogelijkheden om je Search Console account aan te maken is het verbinden van je Analytics account. Het is immers een meer geavanceerde tool ten opzichte van Google Analytics en het is daarom meestal voor de hand liggend dat je al een Google Analytics account hebt. Om het account te koppelen moet je slechts twee stappen doorlopen: zorg dat je alle bewerkingsrechten in het Analytics account hebt en voeg het domein toe in Search Console. Zodra dit je gelukt is wordt jouw Google Search Console account automatisch geverifieerd. Bekijk de twee stappen hieronder!
Zodra je jouw URL hebt ingegeven kan je jouw eigendom verifiëren door te kiezen voor de verificatiemethode ‘Google Analytics’ en vervolgens op verifiëren te klikken.
2. VERIFICATIE VIA GOOGLE TAG MANAGER
Google Tag Manager is ook een gratis tool van Google, waarmee je eenvoudig meerdere doelen, tracking codes en andere fragmenten kunt installeren op je website. Indien je een Tag Manager account beheert kan je het Search Console account hiermee verifiëren. Ook hiervoor dien je alle bewerkingsrechten te hebben in jouw Tag Manager account, waarna jouw Google Search Console account ook automatisch wordt geverifieerd. Om de verificatie te laten slagen moet je net als bij de verificatie via Google Analytics een property toevoegen, jouw URL ingeven en vervolgens de juiste verificatiemethode kiezen (Google Tag Manager).
3. HTML-TAG OP DE HOMEPAGE PLAATSEN
De laatste optie die ik je geef om jouw Google Search Console account te verifiëren is het plaatsen van een html-tag in de achterkant van je website. Ook hier dien je een property toe te voegen en jouw URL in te geven. Vervolgens moet je bij deze mogelijkheid een stukje code in het <head> gedeelte van je homepagina, vòòr het <body> gedeelte plaatsen. Zodra je de code hebt geplaatst kun je jouw account verifiëren in Google Search Console en begint de tool jouw data uit te lezen. Moeite met de <head> en de <body> tag? Probeer de sneltoets Ctrl+U eens en zoek in de code van de website. Deze implementatiemethode vergt meestal meer technische inspanning, wat in de praktijk vaak uitbesteed wordt aan een webdeveloper.