
Begin 2024 benaderde Netwerk ons met een duidelijke uitdaging: het aantrekken van nieuw personeel voor verschillende functies binnen hun organisatie. Binnen de krappe arbeidsmarkt was een doordachte aanpak belangrijk.
Binnen 6 maanden hebben we meer dan 130 ingevulde sollicitatieformulieren ontvangen. Dankzij de gerichte campagnes zagen we niet alleen meer respons, maar ook een betere kwaliteit aan sollicitanten instroom dankzij het juist aanspreken van de doelgroep. Daarnaast hebben we organisch 375% meer klikken behaald binnen de vacature sectie op de website!
Netwerk is de partij die je inschakelt als afvalinzameling, reiniging en plaagdierbeheersing vakkundig én verantwoord moeten worden uitgevoerd. Van het inzamelen van afval en omzetten naar grondstoffen tot het bestrijden van plaagdieren: Netwerk pakt het aan met jarenlange ervaring, een transparante werkwijze en een duurzaam oogmerk. Ze maken het verschil met een nuchtere, betrouwbare aanpak en mensen die hun vak verstaan.
Netwerk: “We hadden voorheen al wel behoorlijk wat bezoekers op onze vacaturepagina’s. Door de optimalisaties en gerichte campagnes zien we nu dat deze bezoekers ook daadwerkelijk overgaan tot solliciteren.”
Om de juiste kandidaten voor Netwerk aan te kunnen trekken, begonnen we met een strategische sessie. Samen brachten we in kaart voor welke vacatures we gingen werven, waar de wervingskansen lagen en wat Netwerk als werkgever onderscheidt. Tijdens deze sessie hebben we ook samen met het team het Candidate Persona Canvas doorlopen. Dit hielp ons om waardevolle inzichten te verzamelen over de wensen, drijfveren en het gedrag van de ideale kandidaten.
Op basis van deze inzichten stelden we een helder gameplan op, inclusief concrete KPI’s en methodes voor het meten van succes, zoals het aantal sollicitaties, kosten per klik (CPC), kosten per duizend vertoningen (CPM) en een minimale looptijd van de campagnes om het succes ervan te meten. Dit hebben we gedaan door het in kaart brengen van de benchmarks van de huidige kanalen + een minimale looptijd van de campagnes van 2 maanden om de effectiviteit ervan te kunnen meten.
Toen de klant net zo enthousiast was als wij over het plan, zijn we aan de slag gegaan om de strategie stap voor stap uit te rollen.
Om de vacatureteksten echt te kunnen schrijven voor de doelgroep zijn vooraf interviews gehouden met collega’s en teamleiders binnen Netwerk. Deze gesprekken gaven ons inzicht in wie we precies zoeken, waar de doelgroep zich bevindt, wat hen motiveert, maar ook wat ze juist frustreert in een baan. Zo konden we met gerichte inzichten per vacature aan de slag: voor binnendienstmedewerkers ligt de focus op afwisseling en balans, voor plaagdierexperts op vrijheid en zingeving en voor chauffeurs op praktische voorwaarden zoals goed materieel en een goede werk-privé balans.
Door letterlijk de woorden van de doelgroep te gebruiken en de vacatureteksten per functie en regio te personaliseren, zagen we niet alleen meer verkeer, maar vooral ook een hogere conversie van bezoeker naar sollicitant. De directe effecten hiervan zien we met name terug bij #punt 5: Meta.
Een eerste indruk maak je maar één keer. Daarom ontwierpen we het complete vacatureoverzicht én de individuele vacaturepagina’s van Netwerk opnieuw, met als uitgangspunten: inspirerend, persoonlijk, aantrekkelijk en vooral duidelijk.
Waar eerst alleen platte tekst stond, ontwikkelden we nu visueel aantrekkelijke pagina’s die écht het verhaal van Netwerk vertellen. We kozen voor een visuele stijl die recht doet aan wie Netwerk is: praktisch, fris en persoonlijk. Door gebruik te maken van grote visuals, een zwart transparant overlay en duidelijke call-to-actions, zorgen we ervoor dat de vacatures opvallen én aanspreken. Het resultaat: een stijging van 127% in betrokkenheid en een toename van 87% in gemiddelde engagementduur.
Ook kreeg het vacatureoverzicht een logische filterstructuur waarmee kandidaten snel hun ideale vacature vinden op basis van locatie, functie en (optioneel) afdeling. Op de vacaturepagina zelf wordt informatie zoals locatie, werktijden en salaris nu in één oogopslag duidelijk door overzichtelijke icoontjes en een button die je soepel naar het sollicitatieformulier onderaan de pagina brengt. De inrichting van de pagina is geheel gebaseerd op de uitkomsten van de doelgroepinterviews, waarin werktijden, locatie en salaris als belangrijkste behoeften naar voren kwamen.
Naast het design namen we samen met Netwerk ook de fotografie mee. Geen stockbeelden, maar eigen mensen, op locatie, in actie. Van chauffeurs tot plaagdierbestrijders. Beelden die niet alleen het werk laten zien, maar vooral ook de sfeer en betrokkenheid binnen het team. Dit geeft een authentieke en betrouwbare uitstraling.
Toen we de copy en het design goed hadden gezet, ontdekten we dat de vacatures van Netwerk alleen via Indeed zichtbaar waren in Google Jobs. Zonde, want daarmee mis je grip op je employer branding én gaat verkeer verloren dat rechtstreeks via je eigen site had kunnen binnenkomen.
Ons doel? Zorgen dat vacatures van Netwerk zichtbaar worden in Google Jobs vanuit hun eigen domein. Door structured data toe te voegen – hierbij maken we gebruik van het schema.org-type JobPosting – zorgen we er nu voor dat vacatures rechtstreeks via het eigen domein worden weergegeven in Google Jobs. Dit vergroot de zichtbaarheid en versterkt de merkidentiteit. Resultaat:
In combinatie met de herschreven en SEO geoptimaliseerde vacaturepagina’s, zien we een groei van 375% aan organische klikken in Q1 2025 ten opzichte van afgelopen jaar! Ook gaan we in dit tijdsbestek van 0 naar 14 organisch ingevulde sollicitatieformulieren.
Voor de werving van nieuwe medewerkers hebben we gerichte Google Ads campagnes opgezet voor de drie functies. We zijn gestart met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek om precies te achterhalen welke termen potentiële kandidaten gebruiken. Op basis van de inzichten uit de interviews hebben we ad copy geschreven die inspeelt op de belangrijkste pijnpunten en motivaties van de doelgroep. Met lokale advertenties bereikten we precies de juiste mensen op het juiste moment, voor alle drie de vacatures.
Deze Google Ads strategie resulteerde in meer dan 3.200 klikken met een gemiddelde CPC (kosten per klik) van € 1,09. Wat bijna 2 keer goedkoper was dan de afgesproken benchmark van € 2,-. In totaal hebben we met deze campagnes 23 sollicitaties binnen gehaald, met een gemiddelde kostprijs per sollicitatie van € 152,17.
Omdat niet elke kandidaat actief een baan zoekt via Google, zijn we ook gaan kijken hoe we ‘push’ advertising effectief konden inzetten. Uit de interviews bleek dat een groot deel van de doelgroep actief is op social media zoals Facebook en Instagram. Daarom hebben we Always On-campagnes op Meta ingezet om continu zichtbaar te zijn bij potentiële kandidaten.
In drie maanden tijd genereerden we hiermee 2.000 klikken naar de website en 2,2 miljoen weergaven. Op deze manier hebben we de doelgroep laten kennismaken met Netwerk als werkgever én hen warm gemaakt om uiteindelijk de stap te zetten naar een sollicitatie.
We betaalden gemiddeld slechts € 0,30 per geïnteresseerde kandidaat die doorklikte naar de vacaturepagina’s, dit ten opzichte van de afgesproken benchmark van € 1,- per klik. Zo hebben we meer dan 3 keer goedkopere klikken binnengehaald ten opzichte van wat we hadden afgesproken.
Gedurende de looptijd hebben we actief data verzameld en geanalyseerd. We onderzochten welke advertenties het beste presteerden en welke afbeeldingen en combinaties van koppen en advertentieteksten het meeste aanspraken. Tot slot hebben we ook gekeken welke plaatsingen binnen dit platform zorgden voor het meeste engagement.
Zo ontdekten we dat lichte afbeeldingen beter presteerden dan donkere en bepaalde advertentie koppen en teksten beter aansloegen. Door deze inzichten te vertalen, behaalden we een 2x zo hoge CTR op basis van dezelfde vacature.
We delen graag een voorbeeld van een advertentie voor en na de analyse en doorontwikkeling:
Dankzij deze datagedreven aanpak draaiden de vervolgcampagnes erg succesvol, met een gemiddelde kostprijs per directe sollicitatie van slechts €67,-. Met een gemiddelde van ongeveer 10 tot 15 sollicitaties per maand via Meta, kunnen we concluderen dat dit een enorm belangrijk kanaal is voor Netwerk voor de toestroom van nieuwe kandidaten.
Tijdens de eerste fase van de campagne zagen we duidelijke verschillen in prestaties. Zo zagen we dat de kosten per sollicitatie op Meta 2,5 keer goedkoper waren dan op Google en de CPC zelfs 3x. Deze resultaten leidden tot het herzien van onze strategie en liet ons bewust kiezen voor een social-first aanpak.
Dat betekende niet alleen meer zichtbaar zijn op Meta, maar ook onze strategie verder finetunen op basis van de inzichten die we inmiddels hadden verzameld. Eén van de belangrijkste vervolgstappen die hieruit voortkwam, was het inzetten van video advertising.
Want opschalen betekent méér dan alleen extra budget pompen in wat al werkt. Het vraagt om groter denken: hoe vertalen we onze best presterende advertenties naar meerdere creatieve varianten? Hoe trekken we de aandacht van onze doelgroep op verschillende manieren, zonder het succes van eerdere campagnes los te laten?
We besloten om juist op de winnende formats door te bouwen met variaties in beeld, video en copy, zodat we relevant blijven én de performance kunnen blijven verbeteren.
We ontwikkelden gerichte videoscripts per functie, met een duidelijke boodschap: wat wil de kandidaat zien, voelen of weten? Van werksituaties tot maatschappelijke impact en werkplezier: alles kwam terug in beeld.
Een logische vervolgstap die we nu verkennen: UGC (User Generated Content). Denk aan collega’s die zelf laten zien hoe het écht is om bij Netwerk te werken. Authentieker wordt het niet en het versterkt tegelijk het werkgeversmerk van binnenuit!
Netwerk: “Sinds de aanpassingen aan onze website en de inzet van deze campagnes merken we echt dat de kwaliteit van de sollicitanten omhoog is gegaan. Inmiddels zijn er drie nieuwe collega’s aangenomen in verschillende functies.”