Resultaten
724 posities gestegen in Google
Met 20 fanshops op de nummer 1 pagina in Google
40,6% meer conversies vanuit Google Ads
Conversiepercentage gestegen met 31,7%
Footballshop is dé voetbalshop voor al jouw voetbalspullen in Nederland en België. Van voetbalschoenen, fanartikelen tot aan accessoires: Footballshop verkoopt meer dan 600 verschillende voetbalartikelen. Daarnaast biedt Footballshop amateurvoetbalverenigingen de mogelijkheid om de verkoop van hun clubkleding uit te besteden en online aan te bieden. Footballshop en TO BE FOUND werken al een lange tijd samen, maar in december 2018 kwam eigenaar Toine met de vraag om een strategie op te zetten waarmee Footballshop zich beter kon positioneren op fanshopartikelen; een productcategorie met meer marge dan bijvoorbeeld voetbalschoenen en accessoires. Wij gingen deze graag uitdaging aan!
First things first
Als eerste hebben we de website SEO-technisch geanalyseerd door een grondig zoekwoordonderzoek uit te voeren. We hebben hierbij achterhaald met welke zoektermen de doelgroep op zoek gaat naar fanartikelen. Na het zoekwoordonderzoek werd een blogplan opgesteld; een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Het blogplan en bijhorende interne- en externe artikelen hebben als doel om organische bezoekers aan te trekken die op zoek zijn naar informatie die relevant is aan de producten van Footballshop.
Door de juiste zoekwoorden op de website te verwerken en het consistent plaatsen van relevante blogs, is Footballshop flink gaan stijgen binnen Google. In totaal heeft het hierdoor 724 organische posities verbeterd. Dit heeft gezorgd voor veel organisch verkeer naar de website dat tot converteren over is gegaan.
“Om een webshop zoals Footballshop weer te laten groeien met een nieuwe focus, richten we ons op zowel Zoekmachine Optimalisatie als Google Adverteren. Om de diverse fanshops optimaal vindbaar te maken, hebben we een contentplan gemaakt. Zo hebben we eerst alle fanshoppagina’s geoptimaliseerd en zijn we vervolgens aan de slag gegaan met het schrijven van relevante interne- en externe blogs. Hierbij was het belangrijk om de fanshopcategorieën op de website te optimaliseren. Dit hebben we gedaan door de fanshop in te delen op basis van clubs zoals Barcelona, Chelsea en AC Milan. Dit, in combinatie met het verbeteren van de linkpopulariteit van de fanshops, leidde vrijwel direct tot een verbetering van de rankings in Google en daarmee het verkeer op de website én het aantal transacties uit organisch verkeer.”
Tim Leijs – SEO specialist
Google domineren, zowel organisch als betaald
Naast het werken aan de organische resultaten wilden we ook zorgen dat de Footballshop in de betaalde resultaten bovenaan kwam te staan, zodat we Google domineren op alle vlakken om het maximaal aantal conversies te behalen. Dit hebben we met name gedaan door Google Shopping en dynamische remarketing in te zetten.
“Footballshop als webshop was ideaal voor Google Shopping. Om hier zoveel mogelijk uit te halen, hebben we alle focus en budget gestopt in Shopping en dynamische remarketing. Dankzij consistente campagnes en voldoende data was Footballshop een mooie kandidaat voor de geautomatiseerde biedstrategie genaamd Doel-ROAS; waarbij wordt gekeken wat iedere geïnvesteerde euro minimaal dient op te leveren. Hierbij is gekeken wat voor elke campagne de ideale Doel-ROAS is en daarmee hebben we bepaald wat we maximaal over hadden voor een conversie. Deze biedstrategie was voor Footballshop een direct succes.”
Wouter Troost – SEA specialist
Dynamische remarketing
Een ander effectief kanaal dat wij hebben ingezet is dynamische remarketing. Het doel hiervan is om de bezoekers die producten bekeken hebben, maar niet tot converteren zijn overgegaan, opnieuw worden benaderd met specifieke productadvertenties. Om zo deze bezoekers nog een keer te targetten met producten waarin we zagen dat ze geïnteresseerd waren. Deze advertenties worden automatisch ingevuld met de soort producten waar eerdere bezoekers interesses in hadden getoond. Door het inzetten van dit effectieve marketingkanaal zagen we dat de conversies bleven toenemen.
De krachtige samenwerking tussen SEO & SEA
Doordat we gestart waren met een grondig zoekwoordenonderzoek kregen we inzicht in welke zoekwoorden de doelgroep gebruikte om te zoeken naar fanshopartikelen die Footballshop aanbiedt. Daarbij is het natuurlijk heel handig als je weet welke zoekwoorden conversies opleveren. SEO-technisch konden we dit niet achterhalen omdat Google Analytics hier geen informatie over vrij geeft. Maar juist door de combinatie met Google Adwords, konden we precies achterhalen welke zoekwoorden het beste converteerden. Deze zoekwoorden hebben we vervolgens verwerkt op de website van Footballshop, om zo nog meer relevant verkeer op de website te genereren.
Door de zoekmachine optimalisatie campagnes en de zoekmachine adverteren campagnes op elkaar af te stemmen, hebben we geprofiteerd van lagere advertentiekosten bij de Google Adwords campagnes. Dit heeft allemaal te maken met de kwaliteitsscore in de Google Adwords campagnes. Een hoge kwaliteitsscore hebben we behaald doordat we de zoekwoorden goed hebben laten aansluiten op de advertenties en de bestemmingspagina waar we de bezoekers naar toe hebben geleid.