Halverwege januari dit jaar introduceerde WhatsApp haar nieuwste update in de VS: WhatsApp Business. Sinds 30 januari is deze update ook beschikbaar in Nederland. De app is speciaal ontwikkeld voor het midden en kleinbedrijf en geeft klanten de mogelijkheid om nog sneller met jou als bedrijf in contact te komen. Momenteel gebruiken er al ruim 1,3 miljard mensen de normale/privé versie van WhatsApp. In dit artikel leggen we je uit hoe WhatsApp Business werkt, wat voor kansen er ontstaan en hoe je de app inzet voor jouw bedrijf.
In 2009 werd WhatsApp geïntroduceerd en sindsdien is de app uitgegroeid tot hét populairste en grootste online chatprogramma (instant messaging). Zo worden er dagelijks ruim 42 miljard berichten verstuurd, waarvan 1,6 miljard afbeeldingen en 250 miljoen video’s. Vanwege de enorme populariteit nam Facebook in 2014 de diensten van WhatsApp over voor een bedrag van $19 miljard. Sindsdien zijn er tal van handige updates de wereld in geslingerd, zoals WhatsApp Web en WhatsApp Business.
Wereldwijd maken veel bedrijven al effectief gebruik van WhatsApp om te communiceren met hun klanten. WhatsApp Business belooft het voor de klant makkelijker te maken om in contact te komen met bedrijven. Natuurlijk creëert deze ontwikkeling ook voor de bedrijven een nieuwe mogelijkheid om het contact met hun klanten en prospects te onderhouden. Dit klonk voor ons als muziek in de oren en daarom gingen wij gelijk op onderzoek uit. We downloadde de app en hieronder lees je onze bevindingen.
Door een bedrijfsprofiel aan te maken krijgen jouw klanten handige informatie te zien over jouw bedrijf, zoals een algemene beschrijving, e-mailadres, adresgegevens en openingstijden.
Na het installeren van de app krijg je vast veel berichten binnen. Om je wat tijd te besparen heeft de WhatsApp Business-app handige berichttools ingebouwd, zoals snelle antwoorden, automatische begroetingen en afwezigheidsberichten. Hierover later meer.
Je installeert WhatsApp Business wel op een telefoon maar gelukkig hoef je deze berichten niet allemaal te beantwoorden via een telefoon. Middels WhatsApp Web reageer jij snel en eenvoudig via de desktop, laptop of tablet.
Meten is weten. Met WhatsApp Business houd je eenvoudig bij hoeveel berichten je hebt verstuurd, hoeveel berichten je ontvangt en welke berichten wel/niet worden gelezen. Het zijn ietwat simpele statistieken maar wellicht dat hier in de toekomst meer mee kan worden gedaan. WhatsApp heeft zelf al aangegeven dat de statistieken in de nabije toekomst worden uitgebreid met de gemiddelde reactietijd.
Omdat jij je zakelijke account kan laten verifiëren, krijg je een groen vinkje bij je bedrijfsnaam. Zo kunnen consumenten makkelijk zien dat ze met een betrouwbaar account aan het chatten zijn.
Vooralsnog is het gebruik van WhatsApp Business helemaal gratis en is de app vooral bedoeld voor kleine bedrijven. In de toekomst gaat de dienst waarschijnlijk wel geld kosten. Vermoedelijk zijn deze kosten dan wel afhankelijk van de grootte van het bedrijf.
Jij wilt nu vast per direct aan de slag met WhatsApp Business. Daarom leggen wij binnen vijf korte stappen haarfijn uitgelegd hoe jij een account aanmaakt en klanten voortaan met jouw bedrijf kunnen appen.
Belangrijk! Als jij een iPhone bezit dan dien je nog even geduld te hebben. De WhatsApp Business-app is op dit moment alleen beschikbaar in de Google Play Store. Het is nog niet bekend wanneer de app ook voor iOS beschikbaar is.
Ga met je Android telefoon naar de Google Play Store, tik ‘WhatsApp Business’ in en download de app. Vervolgens is het zaak om je zakelijke telefoonnummer te verifiëren. Dit kan zowel een 06-nummer zijn als een vast nummer. Wil je een vaste telefoonnummer koppelen aan WhatsApp Business? Dan kan je de app op een willekeurige (Android) telefoon downloaden en verifieer je eenvoudige het vaste telefoonnummer!
Note 1: zorg er wel voor dat je klanten jouw zakelijke nummer met ‘+31’ gebruiken/opslaan en niet met een ‘0’. Wanneer er alleen een ‘0’ wordt gebruikt, wordt je WhatsApp Business account namelijk niet gevonden in hun WhatsApp.
Note 2: om je telefoonnummer te verifiëren kan je een vast telefoonnummer (bv. +3178 844 52 71) gebruiken óf een mobiel nummer dat nog niet voor een persoonlijk WhatsApp account wordt gebruikt.
Wanneer je verificatie is gelukt mag je de naam van jouw bedrijf en het logo invullen. Let op! Je kan je bedrijfsnaam maar één keer invullen en dat is in dit scherm. Controleer dus extra goed of de juiste letters in Caps Lock zijn en of er geen spelfouten in de naam zitten. Het logo kan je later nog wel aanpassen.
Nu kom je in het startscherm van WhatsApp Business en dit lijkt op je persoonlijke WhatsApp. Onder Chats komen alle berichten van je klanten binnen, onder Status kan je een Snapchat-achtige status delen die 24 uur blijf staan en via Oproepen is het tevens mogelijk om te (video) bellen met je klanten.
Via de drie puntjes rechtsboven kan je nog wat extra opties gebruiken:
Note: helaas is het vooralsnog alleen mogelijk om je bedrijfsgegevens in te vullen via de telefoon waarop je de app hebt gedownload. Het is dus niet mogelijk om via WhatsApp Web je bedrijfsgegevens aan te passen.
Een handige feature van WhatsApp Business is het instellen van verschillende type berichten. Deze berichten kan je aanpassen via Bedrijfsinstellingen.
Onder afwezigheidsbericht kan je aangeven of je een automatisch bericht wilt laten verzenden wanneer je niet aanwezig bent. Ons advies is om dit gewoon uit te laten en te reageren wanneer je de mogelijkheid hebt. Mocht je voor een langere tijd afwezig zijn, dan is het ook mogelijk om een collega tijdelijk de WhatsApp Business van je bedrijf te laten beheren.
Onder begroeting kan je een leuk bericht verzenden wanneer mensen voor het eerst met je bedrijf WhatsAppen. Daarnaast is het mogelijk om alle mensen die langer dan 14 dagen inactief zijn, een herinnering te sturen. Het is aan jou of je hier wel/niet gebruik van wilt maken maar wij raden het af. Consument reageren wellicht negatief wanneer ze ook al (promotionele) berichten in WhatsApp krijgen.
Wellicht krijg je na een tijd het idee dat je vaak dezelfde vragen moet beantwoorden. Ook hier heeft WhatsApp Business een handige feature voor ingebouwd. Met Snelle antwoorden kan je sneltoetsen instellen waardoor je niet iedere keer hetzelfde verhaal hoeft te typen. Dit scheelt jou weer tijd.
Consumenten verlangen naar persoonlijke aandacht en zoeken daarom steeds vaker contact met bedrijven via chats. WhatsApp Business speelt hier op in en heeft een goede basis neergezet. Toch moet er nog veel meer mogelijk worden gemaakt, wil het voor grote bedrijven echt van toegevoegde waarde worden. KLM heeft middels een samenwerking met WhatsApp laten zien hoe zij de WhatsApp Business-app inzetten om daarmee hun service uit te breiden. Dit doen zij door een WhatsApp-Api te koppelen aan hun boekingsproces:
WhatsApp communiceert zelf dat de zakelijke app vooral bedoeld is voor kleine bedrijven. Voor grote bedrijven is het vooralsnog lastig om de WhatsApp service aan te bieden, mede door de beperking van het aantal computers dat tegelijk gebruik kunnen maken van de applicatie. Wellicht dat er de komende tijd updates uitkomen waardoor je, mits je account is geverifieerd, wel met meerdere mensen gebruik kan maken van WhatsApp Business. WhatsApp heeft immers laten doorschemeren dat WhatsApp Business op de lange termijn ook interessant wordt voor grote partijen.
Kortom, voor kleine bedrijven is WhatsApp Business een extra mogelijkheid om (potentiële) klanten beter en makkelijker te woord de staan. Voor grotere bedrijven, die al een goed helpcenter hebben geïmplementeerd door middel van bijvoorbeeld Facebook Messenger, is WhatsApp Business misschien nog overbodig. Echter, als je een bedrijf zoals KLM gebruik ziet maken van WhatsApp Business is het wellicht het investeren waard.
Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing? Volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter!