Wat zijn HTTP status response codes? En waarom is het zo belangrijk voor SEO dat wij het in onze kennisbank opnemen? Het antwoord op die vragen gaan we je stapsgewijs geven. Ben je al thuis in HTTP status codes en zoek je specifieke informatie? Spring dan snel even naar jouw antwoorden:
Status codes worden weergegeven door de server als een reactie op een verzoek door de bezoeker op de browser. Een verzoek van de websitebezoeker kan dan ‘een pagina openen’ zijn. De naam verklapt het al; de server geeft met een code de status van zo’n verzoek weer. En je raadt het al, die status kan variëren en er zijn een hoop verschillende soorten smaken te onderscheiden in die codes.
Figuur 1: na een verzoek vanaf de browser geeft de server een HTTP status code terug
Als SEO specialist of website eigenaar wil je jouw bezoekers de beste gebruikerservaring bieden. Wat daar absoluut niet bij hoort, is het laten bestaan van gebroken pagina’s of het traag laden van pagina’s. HTTP status codes helpen je inzicht geven in al die mogelijke problemen binnen je website, waardoor jij ze eenvoudig kunt verhelpen! Zodra jij direct weet waar je op moet letten, kan je de fouten des te sneller oplossen.
Daarbij kan je ook een stapje verder gaan, waarbij het niet zozeer om fouten gaat, maar je gewoon nog een verbeteringsslag kan maken binnen je website. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat oude, nutteloze URLs niet meer gevonden worden door Googlebot. Die kan haar aandacht beter besteden aan belangrijkere pagina’s. Status codes helpen je daarbij.
We kunnen 5 verschillende smaken HTTP status codes onderscheiden, die allemaal kunnen worden weergegeven als reactie op jouw verzoek in de browser. De status codes beginnen allemaal met een 1, 2, 3, 4 of 5. Dat zijn eigenlijk categorieën, waardoor je al direct weet waar je mee te maken hebt. De notatiewijze voor één van die categorieën is dan ook dat getal te laten opvolgen met XX. Hieronder zie je dat schematisch uitgebeeld, met direct alle status codes binnen die categorieën.
Figuur 2: overzicht van alle HTTP status codes
Sommige van deze status codes komen zó zelden voor, dat het eigenlijk niet relevant voor je is. Daarom staan hieronder alle status codes die het meeste voorkomen, zodat je weet wat er aan de hand is.
Deze 1XX codes geven aan dat de server het verzoek wel heeft begrepen, maar dat hij nog niet alle informatie heeft om het verzoek geheel succesvol af te ronden. Een soort melding van de server. Hier loop je eigenlijk nooit tegenaan, want na deze status code volgt vrijwel direct de uiteindelijke status code op. De uiteindelijke code is er dan één van categorie 2, 3, 4 of 5.
De 2XX status codes zouden het vaakst moeten voorkomen binnen je website, want dat betekent vaak dat het goed gaat en de bezoekers jouw pagina’s op de juiste manier geserveerd krijgen. De meest voorkomende 2XX code:
Het verzoek is geaccepteerd. Jij krijgt je pagina te zien.
Figuur 3: HTTP status code 200 – succesvol
De 3XX status codes zijn redirects (omleidingen), waardoor jij in je browser nog een extra handeling moet verrichten om het verzoek succesvol af te ronden. Klinkt moeilijk, maar dat gebeurt automatisch. Je wordt doorgestuurd naar de bestemmingspagina van de omleiding.
Figuur 4: HTTP status codes 3XX – Redirects
De 3XX codes die vaak voorkomen:
Die omleiding is permanent gemaakt. De website eigenaar heeft de oorspronkelijke URL verplaatst of vervangen en jij wordt vanaf nu doorgestuurd naar zijn nieuwe bestemmingspagina. Zelf gebruik je 301 redirects vaak bij website migraties, het verplaatsen van verouderde content of als onderdeel van je content pruning strategie (opschonen van je website).
Pro tip: grote website? We adviseren je periodiek een uitdraai te maken van al je 301 status codes. Een groot aantal redirects heeft een negatieve impact op de crawlability van je website.
Deze komt ook nog geregeld voor, waarbij een tijdelijke oplossing is neergezet. Stel dat een categorie van je webshop onderhoud nodig heeft. Tijdens die werkzaamheden wil je de bezoekers wel een werkende pagina geven, waarvoor je ze met een tijdelijke omleiding naar bijvoorbeeld een relevante overzichtspagina stuurt. Google respecteert deze status code ook en neemt hierbij aan dat de oorspronkelijke URL snel terugkomt.
Pro tip: controleer heel goed of de 302 nog steeds zijn doel dient. In de praktijk wordt vergeten de tijdelijke redirects weg te halen of permanent te maken. SEO-wise verschrikkelijk… Een tijdelijke redirect speelt namelijk geen linkjuice door!
Waar de 302 ook door Google erkent wordt, wordt deze tijdelijke omleiding alleen in de browser uitgevoerd. Het wordt gebruikt om de http (niet beveiligd) URL te redirecten naar jouw werkende, beveiligde https URL. Zo worden uitsluitend veilige verzoeken ingediend bij de server. Google ziet dit niet en doet hier dus niks mee.
Het verzoek is fout gegaan en veroorzaakt een error aan de client-side, of wel bij jou in de browser.
Figuur 5: HTTP status codes 4XX – Pagina niet gevonden
Deze error komt voor als de verbinding tussen je Wi-Fi en je apparaat niet mogelijk is, doordat de identiteit van het apparaat niet bekend is. De gebruiker moet zichzelf weer bekrachtigen om dit op te lossen.
Ontvang je deze status code? Dan heb je waarschijnlijk geen toegang tot die omgeving. De server accepteert het verzoek dan niet.
Dit is misschien wel de bekendste status code error, omdat hij enorm vaak voorkomt. De pagina kan niet gevonden worden. Enkele redenen voor een 404 response:
Bij deze status code is de content definitief van de server verwijderd. Ook wordt de bezoeker dus niet doorgestuurd. Dan vraag je jezelf vast af waarom je dat in hemelsnaam zou willen. In enkele gevallen wil je niets meer met een pagina doen en is deze ook niet relevant of verwant aan andere pagina’s binnen de website. Dan wil je die dus ook niet redirecten en kan je wellicht het beste een 410 status code dienen. Het doel is dan ook echt dat deze pagina niet meer gevonden wordt, door zowel bezoekers als bots. Stuit je op een 410? Het is een ‘bewustje’ en je bent daar per ongeluk terecht gekomen.
Problemen in de categorie 5XX worden veroorzaakt aan de kant van de server, waardoor er iets fout gaat binnen de website.
Bij de 500 internal server error gaat het verzoek een pagina weer te geven niet goed bij de server. Dat kan veroorzaakt worden door een simpele update van je thema of een plug-in. Probeer zelf te achterhalen of het inderdaad een plug-in kan zijn of laat je development/hosting partner in de logbestanden van je hostingpartij kijken. Daar vind je meer informatie over het probleem dat zich voordoet.
De 502 status code geeft aan dat de server een onjuiste reactie heeft gekregen van een andere server, wat je het beste kunt neerleggen bij de developer. Natuurlijk zo snel mogelijk, want op dit moment is de website niet meer beschikbaar.
De server is niet beschikbaar als gevolg van een overbelasting of werkzaamheden.
Of zoek op een specifieke URL via de ‘Search’ optie in het tabblad ‘Response Codes’.
Figuur 7: response codes in Screaming Frog
Wil je het eigenlijk gewoon snel per pagina inzien, zonder tooling? Dan kan je het beste de DOM openen, door een pagina te ‘inspecteren’ en naar ‘Network’ te gaan.
Figuur 8: response codes in de DOM openen
Of je gaat daarvoor naar Google Search Console, waar je de status code ook direct kunt terugvinden. Ga daarvoor naar URL-inspectie en klik op het dekkingsrapport.
Figuur 9: response codes in Google Search Console
Om meer te leren voor alle in’s en out’s van GSC ga je naar onze Google Search Console handleiding!
Serverproblemen wil je niet als website eigenaar, maar die verantwoordelijkheid ligt vaak bij je development partner. De 404 status codes zijn daarentegen voor jouw rekening, want die zijn aan de voorkant van de website eenvoudig op te lossen.
Zodra bezoekers en zoekmachines die interne of externe links volgen komen ze continu op die error pagina uit. Dat is slecht voor de gebruikerservaring en vormt een drempel voor de manier waarop Google door jouw site crawlt. Bedenk je dus goed dat die links ook van buiten de website kunnen komen.
De URL structuur kan je niet zomaar veranderen, want elke URL is uniek. Zodra je daar ook maar één teken in wijzigt ‘verhuis’ je direct de content naar een nieuwe URL.
Enkele tools die je kunnen helpen die problemen te ontdekken:
Bij grote actieve websites wordt de kans op errors wat groter, daarom is het dan vaak raadzaam om een aangepaste 404 pagina te creëren. Zo kan je in de juiste huisstijl op een vriendelijke manier je bezoekers vertellen dat de pagina niet meer bestaat en ze een alternatief bieden.
Omleidingen zorgen niet voor errors, waar dat wel gebeurt bij 4XX en 5XX codes. Toch is het niet ideaal. Vanuit SEO oogpunt zorgen ze er namelijk voor dat zoekmachines niet efficiënt door je website kunnen crawlen. Die volgen namelijk alle omleidingen gewoon. Daarom zijn omleidingen niet goed voor je crawl budget. Dit is met name interessant voor de grotere websites.
Als SEO bureau verdiepen wij ons dagelijks in de nieuwste ontwikkelingen. Blijf op de hoogte van de meest interessante content door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Volg ons ook op socials, zoals LinkedIn en Instagram.