Wat zijn Google Web Stories?

12 maart 2020
10 mins
Home > Blog > Wat zijn Google Web Stories?

Geen Instagram Stories, maar Google Stories. Je leest het goed, kort geleden heeft Google haar eigen stories geïntroduceerd. Inmiddels zijn Instagram Stories een groot succes geworden en zien we ook een opmars van Facebook, Whatsapp en LinkedIn Stories. Nu Google officieel haar Google Web Stories heeft uitgerold, zal de strijd beginnen tussen al deze verschillende Stories. Google Stories, een succes of een flop? In dit artikel geven we je alle ins en outs over deze nieuwe feature, plus uitleg over hoe je de Stories plug-in installeert voor WordPress.

Wat zijn Web Stories van Google?

We geven eerst antwoord op de vraag: “wat zijn Web Stories van Google?”. De Google Web Stories is een nieuwe feature die zoals eerder genoemd, vergelijkbaar is met de andere social media Stories die we nu kennen. Een slideshow in de vorm van visuele-, met tekstuele content die je deelt om meer bezoekers naar je website te trekken. Het verschil met Social Stories is dat de Stories van Google vooral zijn bedoelt om je organische vindbaarheid te verbeteren, ofwel jouw vindbaarheid in Google. De zoekmachine indexeert deze Stories namelijk in haar zoekresultaten. Daarnaast deel je met de Web Stories van Google gemakkelijk en blijvende content. De “Stories” blijven staan en verdwijnen dus niet na een x aantal uren zoals we van de andere social media Stories gewend zijn. De Google Web Stories is ontwikkeld met AMP (Accelerated Mobile pages) en speciaal te gebruiken op smartphones.

Let op! De feature zit voorlopig nog in de bèta fase. Verwachting is dat eind deze zomer de definitieve versie beschikbaar is.

 

google web stories

Google Web Stories maken

5 Voordelen van Google Stories

  1. Door gebruik te maken van Google Stories verhoog je de kans op een betere SEO positie.
  2. Content via Stories is aantrekkelijker dan content die op een webpagina staat.
  3. De boodschap van Web Stories blijft beter hangen, omdat ze interactief zijn.
  4. Iedere Google Story bevat een eigen URL waardoor ze te gebruiken zijn op meerdere apps en webpagina’s.
  5. Ideaal om mobiele gebruikers naar je website te genereren. Mensen hoeven geen lappen met tekst meer te lezen.

Google Stories: zo werkt het

Het visuele en eenvoudige format van de Google Stories is speciaal gemaakt voor smartphones. De Stories zijn daarom altijd verticaal, omdat ze zo het best te lezen zijn. Bezoekers toon je op een snelle en directe manier je slideshow in de vorm van visuele content. Je hebt de mogelijkheid om tot maximaal 30 pagina’s toe te voegen. Wij raden je aan om dit tussen de tien en twintig te houden, je wilt je bezoekers natuurlijk niet overladen. Daarnaast is het ook van belang dat de filmpjes niet te lang duren. Een tijdsduur van ongeveer 10 seconden per pagina is goed te doen. Met Google Stories toon je eenvoudig mooie en interessante content. Of je dit nu doet met foto’s, filmpjes, audio of tekst: de mogelijkheden zijn oneindig.

Web Stories optimaliseren voor SEO

Wanneer je een Web Story hebt gemaakt, betekent dit natuurlijk niet dat deze direct bovenaan in de zoekresultaten terug te vinden is. Het is belangrijk dat je je Stories SEO-proof maakt. Daarom heeft Google een aantal tips gegeven over hoe je stories optimaliseert voor SEO.

  • Structured data: voeg gestructureerde data toe aan je story zodat de content beter begrepen wordt door Google.
  • Beperk affiliate links: wanneer je de bezoeker wil verwijzen naar een andere website, plaats dan maar één affiliate link per verhaal.
  • Aantal slides: Google adviseert je om minimaal 5 slides en maximaal 10 tot 20 pagina’s toe te voegen.
  • Lengte van titel: hier geldt dat je je aan een maximum moet houden van 40 tekens.
  • Tekstlengte: hier geldt dat je je aan een maximum moet houden van 200 tekens per slide.
  • AMP-test: test je story met de AMP-tester van Google. Zo heb je zekerheid dat je Stories goed geïndexeerd worden.

Adverteren met Google Stories

Net zoals bij andere social media Stories, heb je ook bij Google Stories de mogelijkheid om te adverteren. Adverteren met Google Stories? Met Ad Manager zet je gesponsorde Stories in om je doelgroep te bereiken in de Google Stories. Houd er rekening mee dat deze functie ook nog in de bèta fase zit. Je hebt momenteel de mogelijkheid om te linken naar andere Stories. Door een call-to-action button te gebruiken, kunnen bezoekers naar je website gaan en heb je ook de mogelijkheid om een affiliate link aan de Google Stories toe te voegen. Hiervoor hoef je slechts de URL van de bestemmingspagina in WordPress in te vullen.

Leer hier alles over adverteren in Google.

Stories plug-in voor WordPress

Google heeft speciaal voor de Stories een plug-in gemaakt om ze in WordPress te kunnen inrichten. Echter zit deze plug-in versie voorlopig in de bèta-fase. Sommige opties zoals het toevoegen van animatie s en bijlagen ontbreken nog. Wij verwachten dat eind komende zomer de definitieve plug-in beschikbaar zal zijn met alle functies. Daarnaast komt er ook bij kijken dat de huidige Stories plug-in voor WordPress handmatig gedownload moet worden, omdat deze nog niet op WordPress zelf beschikbaar is. Ga naar Stories Google om de plug-in te uploaden of voeg hem direct toe in WordPress.

Een Google Story in WordPress maken doe je zo

Heb je de Plug-in toegevoegd? Mooi, dan kan je nu met de Google Stories aan de slag. Je hebt de mogelijkheid om te kiezen uit een van de voorgestelde templates. Je ziet in de editor alle opties waar je gebruik van kan maken, zoals het toevoegen van afbeeldingen, filmpjes, tekst en vormen. Dit doe je door ze naar je concept te slepen. Vervolgens kan je de opmaak verder bewerken tot dat jij er tevreden mee bent.

Kan ik ook Stories maken als ik niet met WordPress werk?

Zoals hierboven genoemd, heeft Google voor WordPress een plug-in ontwikkeld. Als je niet met dit CMS werkt, is dit geen probleem! Je hebt namelijk ook andere mogelijkheden om Stories te maken. Dit komt mede omdat de Stories via AMP-technologie werken. Hierdoor zijn er ook voor andere CMS systemen voldoende mogelijkheden om ermee te beginnen. Ga naar amp.dev om een Story te maken als je niet met WordPress werkt.

Aan de slag met Google Web Stories

Ondanks dat de definitieve versie nog niet uit is, is het slim om alvast te beginnen met Google Web Stories. Op deze manier bouw je namelijk ervaring op en als de definitieve versie uitkomt, weet jij hoe je jouw Stories succesvol inzet! Daarnaast staat deze nieuwe feature nog in de kinderschoenen, wat betekent dat dit het perfecte moment is om ermee aan de slag te gaan. Concurrentie is nog laag en zo ben jij één van de eerste die aan de slag gaat met Google Web Storie. Bovendien begin jij direct te ranken zodra Google de feature definitief live zet.

Vragen en/of opmerkingen over Google Web Stories?

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over Google Web Stories? Neem gerust contact met ons op. Vond je dit artikel interessant en nuttig, vergeet dit artikel dan niet te delen. Volg ons op LinkedIn, Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven voor meer interessante trends en ontwikkelingen!