Het is een term die je hoogstwaarschijnlijk al vaak voorbij hebt zien komen: Search Engine Optimization (SEO). Tegenwoordig kan je website niet meer zonder deze techniek. Want iedereen wil een website die goed scoort en voldoet aan de eisen van Google. De vraag van dit artikel is ‘Wat is een SEO tekstschrijver?’. Om antwoord te kunnen geven op deze vraag, is het van belang om eerst antwoord te geven op de randzaken. Zo krijg je niet alleen direct antwoord op de vraag, maar begrijp je straks ook de omliggende vraagstukken.
Als je wilt weten wat een SEO tekstschrijver is en doet, is het als eerst van belang om te weten wat SEO precies is. SEO is een verzamelnaam voor diverse technieken die ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt in Google. Onze specialisten in SEO hanteren hierin drie pijlers: techniek, content en autoriteit.
Met SEO techniek worden de verschillende websitetechnieken bedoeld die volgens Google belangrijk zijn. Dit lijstje met technieken is enorm lang en bestaat uit wel honderden, misschien wel duizenden, technieken. Denk onder andere aan de laadsnelheid, websitestructuur en mobile responsive. De reden waarom Google wil dat deze technieken goed worden toegepast, heeft te maken met de gebruiksvriendelijkheid voor hun gebruikers. Dus hoe meer jij deze technieken toegepast op je website, des te beter jouw website wordt gevonden in Google. Uiteraard wel als je dit goed combineert met de andere twee pijlers; content en autoriteit.
De pijler content heeft alles te maken met de teksten die op je website staan. Denk hierbij onder andere aan (pagina)titels, webpaginateksten en blogs. Wanneer je deze slim inzet en rekening houdt met focuswoorden en juiste opmaak, zorg je voor een goede indexatie in Google. Dit onderdeel is dan ook de belangrijkste pijler voor een SEO schrijver omdat hij/zij zich bezig houdt met het schrijven van SEO teksten.
Wanneer we spreken over SEO autoriteit, hebben we het over het gebruik van externe links. Deze externe weblinks linken door naar je website vanaf andere websites. Dit kunnen puur en alleen links zijn verstopt op de betreffende website of links die netjes zijn verwerkt in een SEO artikel. Deze andere websites dienen wel een goede autoriteit te hebben. De hoogte van deze autoriteit beoordeel je met behulp van een tool die de DA (Domain Autority) kan berekenen. Heeft de betreffende website een hoge autoriteit (25 DA of hoger), dan is het top om op die website een link naar jouw website te plaatsen. Google ziet dan namelijk dat een ‘belangrijke’ website doorlinkt naar jouw website, en dat is een goed teken!
In dit onderdeel gaan we wat dieper in op SEO content. Want waar dient een SEO tekst aan te voldoen? Waar moet een SEO tekstschrijver nu echt goed op letten? Nou, dat is nog best wel wat… Want om te zorgen dat jouw SEO webtekst (positief) wordt gezien door Google, is het van groot belang dat deze aan alle punten voldoet.
Zorg er te allen tijde voor dat de tekst goede inhoud bevat waar de lezer daadwerkelijk iets aan heeft. Schrijf absoluut niet een SEO webtekst puur en alleen voor Google. Want zodra jij je tijdens het schrijven alleen maar bezig houdt met de Google-richtlijnen en niet meer denkt aan de kwalitatieve inhoud, dan is de kans groot dat de lezer tijdens het lezen alsnog afhaakt. Dit is niet positief en zie je terug in de sessieduur en doorklikratio van je bezoeker. Iets wat tevens door Google wordt opgepikt. Kortom; dit zou zonde zijn en een gemiste kans!
Bekijk met behulp van Google Keywordplanner welke woorden je het best kunt gebruiken in je titel, subtitels en alinea. Natuurlijk kijk je hier naar veel gezochte woorden, maar let wel op: een woord waar veel naar wordt gezocht, heeft waarschijnlijk ook veel concurrentie. Je bent niet de enige die hier iets over schrijft. De kunst is om op zoek te gaan naar zoekwoorden/zinnen die veel worden ingetikt maar waar niet iedereen over schrijft.
Voor een prettige leeservaring en om te zorgen dat Google je blog/webpagina goed kan ‘lezen’, is het van belang dat jij de SEO tekst juist opmaakt. Zorg dat de volgende punten worden opgenomen:
Het hebben van verschillende content op één pagina is de natte droom van Google. Een pagina met alleen maar tekst is ontzettend saai, vooral in onze huidige visuele tijd. Zorg dan ook dat je altijd één of meer afbeeldingen/video’s toevoegt aan je webtekst. Om te zorgen dat Google weet waar je visuals over gaan, is het van belang dat je de volgende punten juist invult:
Met behulp van zoekwoorden, HTML en afbeeldingdata probeert Google te ‘lezen’ waar je pagina over gaat. Naast deze drie hulpmiddelen is er nog een manier om Google je SEO blog / SEO tekst beter te laten begrijpen; de SEO titel. Dit is één van de belangrijkste factoren in het Google algoritme en is de titel die zichtbaar wordt in de Google-resultaten. Vaak wordt deze SEO titel automatisch voor je gegenereerd maar als je slim bent, voeg je hier wat belangrijke en relevante zoekwoorden aan toe.
Niet alleen wordt de SEO titel getoond in de resultaten van Google maar ook de meta description. Dit is de tekst onder de SEO titel. In principe heeft deze tekst geen invloed op je rankings maar wel kan deze tekst de lezer overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. Gebruik in deze omschrijving dan ook herkenbare woorden die de aandacht van de lezer trekken.
Net als ieder ander beroep dient een SEO tekstschrijver bepaalde kwaliteiten en kennis in huis te hebben. Het goed beheersen van de Nederlandse taal in woord en geschrift is natuurlijk prioriteit nummer één. Een kwalitatief stuk mag natuurlijk niet vol zitten met spellingsfouten en kromme zinnen.
Maar goed kunnen schrijven, wil dit niet zeggen dat je ook SEO kan schrijven. SEO schrijven vergt kennis over SEO zelf en content marketing. Dit voor de verwerking van de juiste technieken zodat Google de betreffende SEO tekst ook daadwerkelijk kan ‘lezen’ en indexeren.
Als laatst dien je over het betreffende onderwerp ook het nodige te weten. Dit om te zorgen voor kwalitatieve teksten die de lezer informeren en inspireren. Onderwerpen van SEO webteksten lopen natuurlijk erg uiteen en zijn volledig afhankelijk van het bedrijf, de branche en doelgroep.
We nemen aan dat nu inmiddels duidelijk is wat een SEO tekstschrijver is. Een SEO copywriter is kort gezegd een schrijver die precies weet wat en hoe je moet schrijven voor Google. Hij/zij is op de hoogte van alle Google-richtlijnen en zorgt ervoor dat deze op een juiste manier worden verwerkt in de tekst. Dit alles met als uiteindelijk doel een goede ranking in Google!
Ben jij op zoek naar een goede SEO schrijver voor webteksten en/of blog? Dan is 2Bfound je SEO partner in crime! Wij hebben een enorme database aan SEO schrijvers die paraat staan voor het schrijven van ijzersterke SEO teksten, zo kan jij dus gemakkelijk bij ons een SEO specialist inhuren. Bekijk onze dienst content marketing en/of neem contact met ons op voor meer informatie.