Personalisatie en relevantie. Dat zijn toch wel de twee termen die tekenend zijn voor het zogeheten liquid content. Alle giga webshops zetten liquid content eigenlijk allemaal wel in. Het is een vorm van content marketing waarmee we weer net een stapje extra zetten richting de wensen van onze klanten. Wat is liquid content? Voor wie? En hoe werkt dat dan?
Het genereren van gerichte, dynamische content op je website voor specifieke bezoekers uit je doelgroep. Dat is liquid content. Liquid content maakt eigenlijk onderdeel uit van een zeer geavanceerde SEO strategie. In de standaard SEO strategie richt je jouw content namelijk al specifiek in op basis van de zoekintentie van bezoekers. Liquid content gaat daarin nog verder. Naast de zoekintentie is liquid content erop gericht om relevante content te tonen op basis van zoek- en koopgedrag, interesses, branchegegevens en locatie. Het uiteindelijke doel van het genereren van die liquid content is het verhogen van de conversieratio. Veel relevantere en gerichte content moet ertoe leiden dat de doelgroep actie onderneemt, want ze zijn immers op de juiste plek!
Figuur 1: Wat is liquid content?
Ik benoemde het net al even: al die dynamische content wordt gegenereerd op basis van een IP-adres of eerdere acties van de doelgroep. Nadat die gegevens allemaal verzameld zijn, is het zaak om je zo specifiek mogelijk te richten op de wensen van de doelgroep. Daarbij houd je vervolgens rekening met het specifieke stadium waarin de bezoeker zich op dat moment bevindt. Zo wil je een onbekende bezoeker graag content laten zien die gerelateerd is aan een vestiging bij hem in de buurt en wil je een terugkerende bezoeker graag producten laten zien die hij eerder heeft bezocht of die daaraan gerelateerd zijn. Met het invullen van die dynamische content zorg je er eigenlijk voor dat de klant één of meerdere acties minder hoeft te ondernemen, om te krijgen wat hij of zij wil. Dynamische content kan tot slot bestaan uit afbeeldingen, tekst, call-to-action elementen of specifieke relevante links die de pagina geschikt maken voor de specifieke bezoekers.
Voor wie is al die automatisch gegenereerde content nou interessant? Allereerst kan liquid content zowel op consumenten als bedrijven gericht worden. We lichten toe wat de mogelijkheden zijn voor beide markten, om er wat specifieker op in te kunnen gaan.
Om specifiek op de acties en interesses van consumenten in te kunnen spelen, is het erg belangrijk extra goed te focussen op de manier waarop jouw content kan voldoen aan hun zoekopdrachten. Een fout die gemaakt kan worden, is dat bedrijven hun producten onder bepaalde mensen uit de doelgroep willen pushen door dynamische content in te laden. Echter is dit de foute manier en levert dit je juist nadelen op, zoals meer uitstapmomenten op die pagina en minder leads.
Daarom moet je de data juist goed in segmenten plaatsen, waarna je consumenten als het ware gaat ‘labelen’. Een voorbeeld: Sportzaak X verkoopt voetbalspullen en fitness spullen. Als de consument eerder naar voetbalspullen heeft gezocht, is het niet relevant de fitness spullen erbij te tonen. Het is dan veel interessanter om gerichter op voetbalspullen te focussen en zo de consument alsnog over te halen tot koop.
Figuur 2: Dynamische content gericht op consumenten
Als bedrijf zul je net wat andere afwegingen maken om uiteindelijk te beslissen of liquid content ook voor jou interessant is. We lichten er graag twee toe:
Zo is liquid content voornamelijk interessant voor webshops met een erg groot en breed assortiment van producten. Het grote assortiment zorgt er wel eens voor dat klanten door de bomen het bos niet meer zien, want het navigeren naar producten wordt wat lastiger. Dat is wat je natuurlijk wilt voorkomen, want met een breed assortiment wil je juist voor een bredere groep klanten waarde bieden. Daarom is dynamische content voor die groep bedrijven erg interessant! Klanten kunnen zo een aantal stappen overslaan in het navigatie proces.
Daarnaast adviseren wij je dynamische content als bedrijf te overwegen als je een brede doelgroep wilt aanspreken. Door de breedte kunnen de wensen ook enorm uiteenlopen. Daar speel je met liquid content handig op in door op die verschillende groepen mensen te targeten.
Misschien wel het beste voorbeeld wat je kunt bedenken: Netflix. Als er één partij is die content personaliseert voor gebruikers zijn zij het wel. Op basis van jouw kijkgedrag krijg je content op maat geleverd, zodat het voor jou makkelijker is om een geschikte serie te volgen. Zo helpt Netflix haar gebruikers nieuwe content te ontdekken, wat ervoor zorgt dat gebruikers het platform beter en vriendelijker ervaren. Bekijk het voorbeeld hieronder eens. Netflix gaat zelfs zo ver in het personaliseren van haar content dat gebruikers dezelfde series en films niet langer met dezelfde thumbnail zien. Ook dat biedt gebruikers een andere ervaring.
Figuur 3: Liquid content op Netflix – You
Onlangs zijn wij naar Friends of Search 2020 geweest in Amsterdam. Voor de tickets hebben we natuurlijk gegevens moeten achterlaten. Zo weet Eventbrite nu dat wij gevestigd zijn in Dordrecht. Zodra ik nu de website van eventbrite.com bezoek, wordt mijn aanbod automatisch gefilterd voor evenementen in de buurt van Dordrecht. Goed voorbeeld van dynamische content. Uiteraard kan ik zelf nog een andere locatie kiezen, maar ze hebben het me wel makkelijker gemaakt!
Figuur 4: Liquid content op Eventbrite
Nu we weten wat voor waarde liquid content je kan bieden, kunnen we het hebben over hoe je begint met de implementatie. Er zijn allereerst namelijk verschillende liquid content tools, waarmee je het dynamisch genereren van content in gang kunt zetten. Hieronder zetten we een aantal opties voor je neer. Een kanttekening die we alvast kunnen maken is dat veel tools een grote investering vereisen. Daarom willen we je echt adviseren om als eerst de SEO en conversie optimalisatie van je webshop of website te analyseren. Indien deze essentiële onderdelen nog niet verzorgd zijn, is het zonde om zo’n investering op de gok te wagen.
Twijfel je of jouw SEO en conversie in orde is? Vraag je gratis SEO scan aan en kom erachter!
Figuur 5: Liquid content tool Salesforce
Salesforce is één van de aanbieders van een mooie tool voor de implementatie van liquid content. Wat deze aanbieder interessant maakt is dat ze per sector, functie en onderneming oplossingen aanbieden. Ook beschikt Salesforce over veel mooie succescases en een relatief laag instaptarief!
De automatisering tool van Sharpspring maakt het mogelijk om onbekende websitebezoekers en bekende leads te herkennen en er vervolgens jouw content op te richten. Daarbij is het een aantrekkelijke, overzichtelijke alles-in-één automation tool die de verschillende features erg uitgebreid behandelt.
Figuur 7: Liquid content tool Sharpspring
Adobe heeft in 2017 de innovatieprijs voor personalisatie van Data en Marketing Association gewonnen. Dat geeft al aan dat het met hun tools wel goed zit en dat zij één van de grootste spelers zijn in de markt. Zij werkten dan ook samen met een Coca-Cola, UBS en Philips voor het vinden van de perfecte match tussen kunstmatige intelligentie en klantervaring.
Figuur 8: Liquid content tool Adobe ExperienceCloud
Ook met Leadinfo wordt het mogelijk om jouw anonieme websitebezoekers een gezicht te geven. Zo kom je erachter welke pagina’s je bezoekers bekijken en voor welk bedrijf ze werken. Op basis van individuele gebruikersdata kunnen zelfs pagina’s worden gepersonaliseerd met als doel het conversiepercentage zo hoog als mogelijk te krijgen. Met een laag instaptarief is deze software voor vrijwel iedereen al snel van toegevoegde waarde!
Figuur 9: Liquid content tool Leadinfo
Samenvattend kunnen we zeggen dat liquid content een onderdeel is van een zeer geavanceerde SEO strategie. Daarmee bedoelen we dat het niet gebruikt wordt in de strategie van iedere webshop of website en het al zeker niet door iedereen ingezet wordt. Veel webshops en websites hebben namelijk al moeite met het op orde krijgen van de basis SEO en conversie optimalisatie van hun business. Dat houdt namelijk in dat je eigenlijk überhaupt al moeite hebt met het genereren van verkeer naar je website. SEO zorgt immers voor jouw online vindbaarheid, waar liquid content er al vanuit gaat dat je dat verkeer krijgt. Liquid content is als het ware de extra stap richting het winnen van Google’s vertrouwen. Google streeft er immers naar om haar gebruikers een zo vriendelijk mogelijke ervaring te bieden in haar zoekmachine. Om goed vindbaar te zijn in de zoekmachine moeten we Google aantonen dat wij ook die fijne ervaring bieden.
“Liquid content zorgt er in jouw SEO strategie voor dat je meer te bieden hebt aan bezoekers van jouw website, waardoor je een betere gebruikservaring biedt aan gebruikers van Google”
Wil je naar liquid content toe, maar heb je eigenlijk nog hulp nodig van een SEO specialist voor het opzetten van een SEO strategie? Neem gerust contact op en volg ons onder andere op LinkedIn en Facebook.