9 tips voor een succesvolle e-mailmarketing campagne

16 mei 2022
5 mins
Home > Blog > 9 tips voor een succesvolle e-mailmarketing campagne
Google zoekresultaten

Het lijkt zo makkelijk; je stelt een nieuwsbrief op met links naar je (nieuwe) producten/diensten, stuurt deze naar al je (potentiële) klanten en je kijkt toe hoe de verkoopt stijgt. Maar zo makkelijk werkt het niet, zeker niet in deze tijd waarin e-mail marketing door enorm veel bedrijven wordt ingezet en de ontvanger mails verwijderd zonder deze te openen. Zorg er daarom voor dat jouw e-mail marketing campagne opvalt! Hieronder heb ik 9 onmisbare tips opgesteld voor het opzetten van een succesvolle mailing.

1. Onderwerpregel

Met het onderwerp van jouw mail valt of staat jouw e-mail campagne. Een lezer ziet de e-mail en beslist in een fractie van een seconde of hij geïnteresseerd is of niet. Zorg ervoor dat je in je onderwerp antwoord geeft op de volgende drie vragen van de ontvanger:

  • Wie heeft deze e-mail verstuurd?
    Zorg dat het in één oogopslag duidelijk is van wie de mail afkomstig is. Als je de mailing uit naam van een medewerker stuurt, vermeld dan ook duidelijk de bedrijfsnaam erbij.
  • Wat staat er in deze e-mail?
    Maak in een aantal woorden duidelijk wat een lezer kan verwachten in deze e-mail. Verleiden mag, maar vermijdt clickbait-titels.
  • Wat wordt er van mij verwacht?
    Wil je dat je lezers een bepaalde actie ondernemen? Denk aan het inschrijven voor een training of het downloaden van een whitepaper. Neem een duidelijke call-to-action op in de onderwerpregel zodat de lezer weet welke actie van hem of haar verwacht wordt.

Voorbeeld van een goede onderwerpregel:

Van: Tim | TO BE FOUND
Onderwerp: Schrijf je deze week in voor mijn Google Analytics training en krijg 10% korting!

2. Segmenteer je mailinglijsten

Zoals bij alle online-marketingdisciplines is relevantie bij e-mailmarketing van groot belang. Een simpele manier om je campagnes relevanter te maken is het goed segmenteren van je mailinglijsten. De mailing uit het bovenstaande voorbeeld is bijvoorbeeld niet interessant voor klanten die al eens eerder een Analytics training hebben gevolgd, maar wel voor eerdere deelnemers aan een andere training.  Je wilt je mailings dus zeker niet per definitie naar alle leden van je mailinglijst sturen. Denk altijd goed na over je doelgroep en relevantie van je boodschap.

Mogelijke segmenten waar je aan kan denken:

  • Afgenomen dienst
  • Productcategorie
  • Geslacht (bij bijv. kledingwebshops)
  • Winkelwagenverlaters
  • Vaste klanten
  • Big spenders 
  • Nieuwe/trouwe klanten
  • Enzovoort

3. Het tijdstip van verzenden

Omdat er al genoeg tips over het beste tijdstip van verzenden te vinden zijn op internet (wat uiteindelijk ertoe leidt dat iedereen zijn nieuwsbrief op hetzelfde moment verstuurd) zullen wij hier niet te diep op ingaan.  Maar wist je bijvoorbeeld dat met slecht weer mensen hun mail aandachtiger lezen dan tijdens goed weer? De vrijdag staat erom bekend dat minder mensen op deze dag e-mail openen. Maar omdat jij verder denkt dan de rest zie jij hier juist kansen in!

Met andere woorden, er is niet echt een magisch verzendtijdstip wat altijd voor de beste resultaten zorgt. Test het op jouw doelgroep en gebruik je gezonde verstand om te bedenken wanneer jouw doelgroep op de betreffende boodschap zit te wachten.

4. Houd rekening met je mobiele lezers

Bekijk de volgende quote:

“Mobile email will account for 20 to 75% of email opens, depending on your target audience, product and email type.” eMailmonday– “the Ultimate mobile email stats” (2017)

Het mag geen geheim meer zijn dat een groot deel van alle e-mail op een smartphone of tablet wordt gelezen. Het is daarom van groot belang dat jouw e-mail zich automatisch weet aan te passen naar het formaat van het gebruikte medium. Dus geen priegelige afbeeldingen en kleine linkjes dicht bij elkaar.

De meeste e-mailmarketing software kan prima overweg met responsieve templates die meeschalen met het scherm van de lezer, maar houd hier zelf ook rekening mee in de content van je mailing.

5. Gebruik niet té veel afbeeldingen

Afbeeldingen worden in e-mailmarketing veelal gebruikt. Maar er is een valkuil. Het gebeurt namelijk regelmatig dat ze door een e-mailclient niet (vanzelf) geladen worden, waardoor er van je mooie design weinig overblijft en de leesbaarheid van je e-mail in het geding komt.

Gelukkig is dit in moderne e-mailclients steeds minder vaak een probleem, maar vergeet niet dat veel zakelijke gebruikers nog een oude Windows-versie met bijbehorende gedateerde Outlook gebruiken. Zorg er dus voor dat je mailing ook goed leesbaar is wanneer de afbeeldingen niet worden geladen. Het gebruik van beschrijvende alt-teksten kan je hier bij helpen. In het geval dat de afbeelding niet laadt krijgt de gebruiker deze tekst te zien, zodat het min of meer duidelijk is wat voor afbeelding er hoort te staan.

Slechte mail 2017 - TO BE FOUND

Dit soort taferelen wil je voorkomen (bron: Designspiration)

6. Plaats belangrijke zaken bovenaan

Een gouden regel qua websites gaat ook op voor e-mailmarketing; plaats belangrijke content bovenin. Omdat een lezer al vrij snel afhaakt is het van cruciaal belang de belangrijkste en aantrekkelijkste informatie uit je e-mail bovenin te zetten. De bovenkant ziet de lezer immers altijd wanneer hij de mail opent.

Deel je onderwerpen voordat je de mailing gaat maken in op urgentie. Dan kun je hier al rekening mee houden tijdens het ontwerpen.

7. Cross-selling

Als je een webshop hebt kan e-mail goed worden ingezet voor cross-selling – de verkoop van aanverwante producten. Wanneer je bijvoorbeeld spelcomputers en games verkoopt, kun je klanten die een PS4 hebben gekocht specifiek benaderen met aanbiedingen voor games voor dat medium. Je wilt ze dan niet lastig vallen met aanbiedingen voor Xbox- of PC-games. Ook hier is goede segmentatie van je mailinglijsten van groot belang.

8. Hergebruik

Telkens met nieuwe content komen kan erg veel tijd en energie kosten. Maar dit hoeft niet altijd: een effectieve techniek in de e-mail marketing zijn namelijk de “remails”. Je neemt hierbij een mailing die onlangs is verstuurd, verandert het onderwerp en verstuurt hem opnieuw naar de mensen die hem de vorige keer niet geopend hebben. Zo val je niemand twee keer lastig en is de kans groot dat een deel van je doelgroep alsnog de mail leest.

Uiteraard moet je hier de relevantie niet uit het oog verliezen. De inhoud van de mailing moet natuurlijk nog wel up-to-date zijn op het moment van de remail. Zorg er bovendien voor dat de personen die de mail de eerste keer al hebben gelezen, niet opnieuw worden benaderd met dezelfde content.

9. Maak het persoonlijk

Als laatste een voor de hand liggende tip die nog té vaak over het hoofd gezien wordt. Zie e-mail marketing als een gesprek tussen jou en je klant. Groet hem persoonlijk (dus niet: “geachte heer/mevrouw”), maak gebruik van humor in je content en zorg ervoor dat de klant het gevoel krijgt dat hij met jou op één lijn zit. Ook hier is het weer van groot belang dat ja data op orde is. Voorbeelden van gegevens die je kunt gebruiken om je mailings te personaliseren:

Essentieel:

  • Voornaam (apart van achternaam, zodat je kan kiezen of je iemand met voornaam, achternaam of volledige naam aanspreekt)
  • Achternaam
  • E-mailadres

Aanbevolen

  • Aanhef
  • Afgenomen dienst/product (voor cross-selling)
  • Geboortedatum (voor verjaardagsacties)
  • Datum laatste transactie (om inactieve klanten te activeren met bijv. een kortingscode)

Zo zijn er voor jouw bedrijf vast nog een tal aan gegevens te bedenken die je kunt gebruiken om je mailings te personaliseren. Denk hier over na en zorg ervoor dat je deze data tot je beschikking krijgt.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van E-mailmarketing? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, FacebookTwitter, en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen en trends.