Heb jij mij al op de kennisbank zien zitten op onze social media kanalen? In een halve minuut een beetje kennis delen, dat is leuk, maar uiteraard heb ik nog meer te vertellen. Dus ik dacht, hier ga ik lekker over bloggen. Op de kennisbank vertelde ik je waarom het belangrijk is om het backlinkprofiel van jouw website regelmatig eens op te schonen, en toxic linkjes te verwijderen. Vandaag vertel ik jou hoe wij dit doen bij TO BE FOUND. Let’s go!
linkbuilding = het verzamelen van externe links naar je website voor betere SEO.
Op de kennisbank had ik het over de ‘gezondheid’ van jouw backlinkprofiel en het feit dat ik vaak zie dat deze niet zo gezond of in ieder geval soms flink verkouden is. Maar er zijn nog twee belangrijke onderdelen die ik hanteer voor een succesvolle linkbuild strategie. Deze drie onderdelen zijn:
Deze termen klinken in het engels veel toffer, maar in het Nederlands zijn ze hopelijk duidelijk voor iedereen. Dus stel, jij wordt klant bij TO BE FOUND en ik ga aan de slag met het linkbuilden voor jouw website, dan start ik met het eerste onderdeel: gezondheid.
Onbewust komen er backlinks naar jouw website waar jij niks vanaf weet. Soms is dit gunstig, maar nog veel vaker zijn deze links niet gerelateerd aan jouw business. Deze linkjes zijn meestal van lage kwaliteit en soms zelfs schadelijk voor je website. Kortom, deze links wil jij niet hebben.
De meeste ondernemers en marketeers zijn vooral bezig bent met het verkrijgen van nieuwe links en niet met het checken van de bestaande links, daardoor kunnen de slechte backlinks zomaar jouw linkprofiel binnensluipen.
Dit is het totaal aantal verwijzende backlinks naar jouw website. Aan de hand hiervan kun al een snelle inschatting maken over hoeveel er gedaan is om een linkprofiel op te bouwen. Het aantal backlinks gaat hand in hand met het volgende onderdeel.
Let op: het aantal verwijzende backlinks kan per online marketing tool flink verschillen. Welke tool vinden jullie het betrouwbaarst?
Het aantal backlinks is belangrijk, maar het aantal domeinen die een link hebben geplaatst naar jouw website is nog veel belangrijker. Je kan 1000 backlinks hebben van één domein, maar je zou veel liever 100 links van 10 domeinen willen hebben.
Het soort verwijzende domeinen is uiteraard ook belangrijk. Het liefst wil je links ontvangen van autoriteiten en gerelateerde websites. Maar links van minder sterke websites zijn ook welkom, zolang ze maar gerelateerd zijn aan jouw bedrijf.
Een snelle uitleg: een follow link geeft waarde door en een nofollow link doet dat niet.
Dus in het algemeen wil jij zoveel mogelijk follow links hebben. Maar een gezonde verhouding tussen de twee is wel gewenst: de een zegt 70% – 30% en een ander weer 80% – 20%. Wat jij niet in ieder geval wilt is 90% nofollow links.
Een backlink kan kapot gaan op de volgende manieren:
Een kapotte link is natuurlijk zonde: hier is in het verleden werk in gaan zitten en deze kapotte link kan belangrijk zijn voor jouw linkprofiel. Daarom is het waardevol om te achterhalen welke links kapot zijn. Soms is het al op te lossen met een simpele redirect of een mail met url die wel werkt.
Een verloren link ontstaat vaak door één van deze drie redenen:
Als je verloren links wilt gaan herstellen, check dan eerst zelf of de link ook echt weg is. De tools zitten er helaas nog wel eens naast.
Dit is een van de belangrijkste onderdelen van de gezondheidscheck voor een nieuwe klant. Want hier controleer ik de gezondheid van het huidige backlinkprofiel.
Zelf vind ik SEMrush fijn werken voor dit onderdeel.
Hierboven zie je een afbeelding als voorbeeld. Dit domein heeft 341 verwijzende domeinen. Helaas blijken 283 domeinen ‘toxic’ te zijn. Deze moeten handmatig gecontroleerd worden. Zijn de domeinen relevant? En wat is de reden dat ze als schadelijk worden gezien? De lijst die overblijft sluit ik dan uit voor Google.
Door deze stappen te doorlopen, creëren wij weer een fris en gezond backlinkprofiel. Nu kunnen we doorgaan met de volgende stap: defense.
Na een sessie met de klant en eigen onderzoek weten wij wie de belangrijkste concurrenten zijn voor de klant. Met deze info maak ik een backlinkgap.
Een backlinkgap is een overzicht van domeinen waar jouw website niet op staat maar minimaal één van de aangegeven concurrenten wel. Dit is natuurlijk super interessante informatie, want een concurrent heeft vaak wel een goede reden om ergens een backlink te laten plaatsen. Zo krijg ik een mooie lijst met relevante blogs, forums, nieuwswebsites, bedrijfsgidsen en directories. Een goede start om het backlinkprofiel uit te breiden.
Toch weer een engelse term: brand mentions. Je kan je eigen bedrijfsnaam Googlen en dan kom jij waarschijnlijk jouw naam ergens tegen. Dit is een slimme manier om backlinks te krijgen. Gelukkig hoef je dit niet handmatig te blijven doen. Met SEMrush kunnen wij dit automatiseren en krijgen wij wekelijks een update met eventuele nieuwe mentions zonder backlink. Wederom super interessant, want een bedrijf heeft al over jouw geschreven, dus is het aannemelijk dat zij ook wel een link willen plaatsen. Sommige websites willen daar geld voor en andere plaatsen de backlink gewoon gratis. Nu moet ik hier wel bij zeggen dat brand mentions niet perse werken voor elk bedrijf. Dit is flink afhankelijk van de branche waarin het bedrijf zit.
Tijd voor het lastigste onderdeel: groei. In deze fase ga ik opzoek naar domeinen waar de klant en de concurrent nog niet op staan met een backlink. Oftewel, een nieuwe kans. Door de jaren heen hebben wij een flinke database opgebouwd met domeinen die andere linkbuilders beheren. Dus in deze fase duik ik in onze eigen database in om eens te kijken naar mogelijkheden. Het grote voordeel van een database is dat hij altijd blijft doorgroeien. Wekelijks krijg ik nieuwe lijsten doorgestuurd met domeinen om te ruilen. Het hebben van een goed netwerk is binnen het linkbuilden daarom ontzettend belangrijk.
Nu je weet hoe wij als online marketing bureau de linkbuilding voor onze klanten oppakken, kun je zelf aan de slag met het opbouwen van een gezond en groot linkprofiel. Vind je dit toch allemaal te ingewikkeld? Snap ik. Niet iedereen wordt warm van linkbuilding, maar het is wel een belangrijk onderdeel binnen SEO! Bij TO BE FOUND kun je jouw linkbuilding uitbesteden, zodat jij je kunt focussen op waar jij blij van wordt, maar toch geen belangrijke outreach kansen misloopt. Plan een kennismaking met ons in om jouw wensen met ons te delen.