Als je jouw doelgroep wil aanspreken, moet je jouw advertenties uitbreiden met interactiviteit, geluid en animatie. Dit is wat bekend staat als rich media. Google heeft zojuist een nieuw platform gelanceerd om hierbij te helpen namelijk: Google Ads Creative Studio. In dit artikel leg ik je uit wat Google Ads Creative Studio is en hoe het jou kan helpen om jouw advertenties krachtiger te maken dan ooit!
Google Ads is ongeveer 20 jaar geleden begonnen met gewone oude tekstadvertenties. In de tussentijd heeft Google flink gesleuteld aan de mogelijkheden om te adverteren. Denk aan display-advertenties, dynamische advertenties, YouTube advertenties en nog veel meer. Maar de traditionele statische vormgeving voor deze advertentie types is niet meer genoeg.
Daarom heeft Google een nieuwe manier aangekondigd om advertenties te maken. De Ads Creative Studio is een tool voor het maken van unieke advertenties op schaal. Het is na een bèta vorig jaar officieel gelanceerd en is nu beschikbaar voor alle adverteerders!
De nieuwe functie is bedoeld om adverteerders dynamische advertenties te laten aanpassen die gericht zijn op meerdere doelgroepen en demografische gegevens.
Met Google Ads Creative Studio kunnen adverteerders honderden versies van één display- of video advertentie maken. Adverteerders kunnen advertenties aanpassen voor verschillende doelgroepen, locaties, talen of contexten. Jij levert de creatieve elementen en targeting-informatie, en Google doet de rest.
Hoe? Google legt het zelf op de volgende manier uit.
“Vertel ons gewoon welk element van de advertentiecreatie – zoals een productafbeelding, een tekst of een geluid – je wilt instellen als ‘verwisselbaar’ en zorg voor verschillende versies van dat element op basis van een set regels die je maakt. De regels omvatten de doelgroepen die je wilt bereiken of contexten die je wilt matchen.”
Je kunt nu projecten die in Ads Creative Studio zijn gemaakt, delen met Google Ads, Display & Video 360 en Campaign Manager 360. Deze update maakt van de asset library binnen Ads Creative Studio een thuisbasis voor alle creatieve materialen die tussen meerdere accounts gedeeld kunnen worden.
Google biedt adverteerders nu de mogelijkheid om afbeeldingen vanuit de ACS-bibliotheek te exporteren naar de Google Ads-bibliotheek van een gekoppeld account. Dit betekent dat wanneer je creatives samenstelt voor display- of Performance Max-campagnes, je gemakkelijk de afbeeldingen kunt vinden die je wilt gebruiken.
Een andere nieuw uitgebrachte functie is de mogelijkheid om het ACS-account te koppelen aan Campaign Manager 360. Google zegt dat video-export ook “binnenkort” beschikbaar zal zijn.
Mocht je dus nog steeds statische advertenties hebben, dan is ACS een handige app voor het verbeteren van je advertenties met video’s, audio, en dynamische componenten. Met een reeks functionele opties voor het bouwen van je advertenties, terwijl de mogelijkheid om snel alternatieve elementen te formuleren een grote hulp voor je promoties zou kunnen zijn. Mijn advies: kijk zeker eens samen met een online advertising specialist naar de mogelijkheden voor jouw campagnes!