Het komt je vast bekend voor; je hebt al een tijdje een Google Ads account waarin je geld investeert maar je merkt dat je tegen het onderhoud aanloopt. Er zijn tegenwoordig zoveel nieuwe functies beschikbaar binnen Google Ads, dat dit voor onervaren adverteerders vaak lastig is om het maximale uit je campagnes te halen. Succesvolle Google Ads campagnes komen voort uit goed onderhoud en door op het juiste moment aan de juiste knoppen te draaien. Maar TO BE FOUND helpt je verder! Dit artikel bespreken we namelijk 10 stappen die je op weg helpen voor het maken van een Google Ads Analyse. Wanneer je deze SEA checklist toepast op jouw account, krijg je een beter beeld van wat er moet gebeuren om van je campagnes een succes te maken.
Allereerst is het van belang om te kijken naar je conversies. Welke conversies zijn er ingesteld? Worden er conversies behaald en werken de doelen wel? Hier komen we achter door in te loggen op jouw Google Ads account en de volgende stappen te volgen:
Hier staan alle resultaten van conversieacties die een klant kan doen op jouw website. Ook is hierbij van belang om te kijken wat voor attributiemodel je hebt aanstaan per conversie. Het attributiemodel bepaalt hoe de waarde van je conversies wordt toegewezen aan de verschillende contactmomenten en kanalen die een bezoeker met je website heeft gehad.
Wanneer je begint met Google Ads staat het attributiemodel standaard ingesteld op het last-click-attributiemodel. Bij dit attributiemodel worden de conversies toegewezen aan het laatste contactmoment. Google vindt dat het laatste kanaal heeft gezorgd voor de uiteindelijke conversie, dus die krijgt de beloning. Dit is niet altijd het juiste attributiemodel, want hierbij wordt ervan uitgegaan dat andere kanalen geen bijdrage hebben geleverd. Onderzoek daarom eerst goed welk attributiemodel het best past bij jouw onderneming. Met andere woorden: op welke contactmomenten van jouw klant wil jij waarde toekennen?
Neem ook jouw gekoppelde Google Analytics account mee met de analyse. Kijk via welke kanalen je de meeste bezoekers gegenereerd. Is dat organisch verkeer, adverteren of direct verkeer?
Bekijk of alle koppelingen binnen jouw Google Ads account juist zijn. Je hebt vast en zeker Google Analytics gekoppeld aan jouw Google Ads account. Maar heb je bijvoorbeeld ook statistieken importeren aan staan? Wanneer dit niet aanstaat, zullen er bepaalde onderdelen niet zichtbaar zijn in Google Ads en kan je je campagnes minder goed beoordelen. Denk hierbij aan activiteiten zoals het aantal bekeken pagina’s of gemiddelde bezoekduur van potentiële klanten die na een advertentieklik op jouw website terechtkomen. Zet dit dus altijd aan om alles meetbaar te maken. Dit doe je door te gaan naar:
Hier zie je ook andere accounts staan die je kunt koppelen aan jouw Google Ads account. Wil je bijvoorbeeld gebruik maken van shopping campagnes, dan is het koppelen van een Google Merchant Center essentieel. Het Google Merchant Center is een platform waarop je jouw productaanbod kunt uploaden naar Google. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je jouw webshop of productinformatie doorzetten naar advertentieplatformen van Google zoals Google Shopping, dynamische remarketing of voor het tonen van jouw producten op Youtube.
Bekijk goed wat voor soort campagnes je hebt ingezet. Google Search is natuurlijk één van de meest gebruikte kanalen voor online adverteren. Maar hiernaast zijn er nog 7 soorten campagnes waar je via Google Ads gebruik van kan maken. Dit zijn:
Verkoop jij bijvoorbeeld producten op jouw webshop, dan is Google shopping wellicht wat voor jou. Hiermee kunnen potentiële klanten jouw producten snel en gemakkelijk vinden op Google. Ga dus onderzoeken van welke soort campagnes jij gebruik wilt maken.
Deze stap is een belangrijk onderdeel in deze Google Ads checklist. Ga per campagne na of alle instellingen kloppen en overheen komen met jouw doelen. Dit doe je door naar ‘Campagnes’ te gaan en vervolgens naar ‘Instellingen’. Ga hier alle onderdelen even langs. Heb je bijvoorbeeld wel een doel geselecteerd? Op welke locaties is jouw campagne actief? En heb je wel de juiste biedstrategie ingesteld?
Uiteindelijk neem jijzelf de beslissingen over welke kant je op wilt met jouw campagnes. Maar het is ook handig om te kijken naar wat Google vindt van jouw campagne. Ga daarom per campagne na wat de aanbevelingen van Google zijn. Dit doe je door te gaan naar ‘Campagnes’, vervolgens naar ‘Aanbevelingen’. Hier geeft Google jouw optimalisatiescore weer in een percentage. Dit is een schatting van hoe goed jouw Google Ads account op dit moment presteert. Bij een optimalisatiescore van 100% betekent dus dat jouw account optimaal presteert. Daarnaast geeft Google ook aanbevelingen om de optimalisatiescore te verbeteren, wanneer jouw score bijvoorbeeld 80% is.
Advies is om nooit al deze aanbevelingen klakkeloos over te nemen, maar het is zeker een handig hulpmiddel wanneer je weinig tijd hebt om je account te optimaliseren.
Google geeft aanbevelingen op onderwerpen waar jij je campagnes op kunt verbeteren. Heb je wel de juiste biedstrategie ingesteld? En heb je bijvoorbeeld wel responsieve advertenties toegevoegd aan je advertentiegroepen? Kijk regelmatig naar de aanbevelingen per campagne, hier kunnen nuttige adviezen tussen staan waarmee je mogelijk meer resultaten kunt halen uit jouw campagnes.
Nu komen we bij één van de belangrijkste onderdelen de SEA scan; namelijk jouw tekstadvertenties. Wanneer potentiële klanten zoeken op ‘’jouw’’ zoekwoorden, krijgen ze verschillende tekstadvertenties te zien. Hierbij moet je ervoor zorgen dat jouw advertenties er tussen uitspringen en onderscheiden ten opzicht van de concurrentie.
Wanneer je verschillende diensten of producten aanbiedt in een webshop, is het van belang om meerdere advertentiegroepen te maken binnen een campagne. Hoe beter een advertentie aansluit op de zoekopdracht van een potentiële klant, hoe groter de kans is dat deze op jouw advertentie klikt. Ga daarom na of je niet teveel zoektermen hebt toegevoegd per advertentiegroep. Je kunt deze namelijk beter verdelen onder verschillende advertentiegroepen.
Wanneer je dit op orde hebt, is het van belang om jouw tekstadvertenties na te lopen. Zorg er altijd voor dat je minimaal drie advertenties hebt per advertentiegroep, twee uitgebreide advertenties en één responsieve zoekadvertentie. Door drie advertenties aan te maken per advertentiegroep, kun je testen wat jouw potentiële klanten aanzet tot klikken. Met name de responsieve zoekadvertenties bieden tegenwoordig veel mogelijkheden. Een responsieve zoekadvertentie bestaat uit meerdere koppen en beschrijvingen. Hierbij test Google voor jou wat wel en niet werkt op basis van machine learning algoritmes. Hiermee bespaar je veel tijd met onder andere het uitvoeren van A/B-testen. Neem daarom dus altijd 1 responsieve advertentie mee per advertentiegroep.
Controleer je advertenties ook op tekst:
Waarschijnlijk loopt jouw account al een tijdje, maar houd je ook de prestaties van jouw zoekwoorden bij? Kijk vooral of er genoeg zoekwoorden zijn toegevoegd per advertentiegroep en of deze relevant zijn. Is dit al een tijdje niet meer gedaan, dan kun je opnieuw een zoekwoordonderzoek doen, om te kijken welke woorden potentie hebben en te voegen. Dit kun je doen via de Keyword Planner binnen Google. Hierbij kun je jouw zoekwoorden opzoeken en nagaan hoe vaak er maandelijks op dit zoekwoord wordt gezocht.
Kijk vervolgens of je wel gebruik maakt van uitsluitingszoekwoorden. Misschien heb je hier ooit wel eens naar gekeken maar al een tijdje niets aan gedaan. Het is belangrijk om dit bij te houden, want op sommige zoekwoorden wil je niet gevonden worden. Wanneer je dit niet goed bijhoudt maak je onnodig kosten doordat er mensen op jouw advertentie klikken die waarschijnlijk iets anders zoeken.
Wanneer er nog geen gebruik wordt maakt van doelgroepen in Google Ads is het handig om hiernaar te kijken. Je kunt met deze functie doelgroepen koppelen aan jouw campagne op basis van wie ze zijn, wat hun interesses en gewoonten zijn, waar ze actief onderzoek naar doen en hoe ze interactie met jouw bedrijf hebben gehad.
Kijk ook naar demografie. Met deze functie binnen Google Ads kan je demografische gegevens bekijken en wie er geïnteresseerd zijn in jouw advertenties. Denk hierbij aan leeftijd en geslacht. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat jongeren tussen de 18 en 25 voornamelijk geïnteresseerd zijn in jouw advertenties, kun je kiezen om deze doelgroep een hogere bieding te geven. Waar door jouw advertentie meer wordt weergeven aan die specifieke doelgroep.
Ga vervolgens naar locaties, hit je wel alle locaties die je wilt? Wil je bijvoorbeeld ook in België actief zijn? Scroll daarna door de advertentieplanning. Op welke momenten wil je dat jouw advertenties worden weergeven?
Kijk als laatst naar apparaten. Zit jouw doelgroep meer op de mobiele telefoon of computer? Wanneer je grote verschillen ziet kan je eventueel een bod aanpassing doen op een apparaat. Zodat jouw advertentie voornamelijk wordt weergeven op dat specifieke apparaat.
Als je een snelle SEA analyse wilt doen kun je de benoemde stappen toepassen bij drie advertentiegroepen per campagne. Dan krijg je in korte tijd een goed beeld van hoe jouw campagne ervoor staat en waar de verbeterpunten voor jou liggen.
Bij de allerlaatste stap kijken we eerst even naar de extensies die jij hebt ingezet en daarna naar de kwaliteitsscore van je zoekwoorden. Loop na of je het maximale uit jouw advertentie-extensies haalt. Door het toevoegen van extensies breid je jouw advertenties uit wat het aantrekkelijker maakt voor je doelgroep. Daarnaast wordt het toevoegen van extensies beloond door Google met een hogere kwaliteitsscore.
De kwaliteitsscore geeft in een cijfer weer hoe relevant jouw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s zijn voor potentiële klanten die jouw advertentie te zien krijgen. Een hogere kwaliteitsscore leidt uiteindelijk tot lagere advertentiekosten en een hogere advertentiepositie binnen Google.
Jouw kwaliteitsscore kun je vinden door te gaan naar:
Hier kun je verschillende kolommen selecteren. Selecteer naast de kwaliteitsscore ook de ervaring op bestemmingspagina, advertentierelevantie en het verwachte CTR. Deze drie termen vormen samen het cijfer van de totale kwaliteitsscore van een zoekwoord. Hieronder wordt beschreven wat deze termen betekenen:
Ervaring op bestemmingspagina | Hier wordt gekeken of jouw bestemmingspagina wel relevant is voor potentiële klanten die op jouw advertentie klikken. Er wordt gekeken naar hoe goed de content van je bestemmingspagina aansluit op de zoekterm van een potentiële klant en hoe de gebruiksvriendelijkheid van de pagina is. |
Verwachte CTR | Hier wordt gekeken hoe groot de kans is dat er op jouw advertentie wordt geklikt wanneer deze wordt weergegeven. |
Advertentierelevantie | Hier wordt gemeten hoe goed jouw zoekwoord aansluit op je advertenties. Wanneer je hier een lager dan gemiddelde score ziet staan, kan dit betekenen dat jouw advertenties te specifiek of algemeen zijn. |
Zoals je ziet heeft het tweede zoekwoord ‘[website tekst laten schrijven]’ een kwaliteitsscore van een 6. Ervaring op bestemmingspagina, verwachte CTR en Advertentierelevantie geven allemaal een gemiddelde score. Dit betekent dat op al deze vlakken nog winst is te behalen.
Ga bij jouw analyse goed na of je hoog genoeg scoort op bepaalde onderwerpen. Met als uitgangspunt het verbeteren van jouw kwaliteitsscore. Want nogmaals: een hoge kwaliteitsscore leidt uiteindelijk tot lagere advertentiekosten en een hogere advertentiepositie binnen Google.
Adverteren op Google kan je veel opleveren, maar je moet er wel energie in stoppen en tijd voor hebben. Met name het onderhoud is enorm belangrijk om het maximale uit jouw campagnes te halen. Wanneer je deze 10 stappen doorloopt, is dit de basis om een analyse te maken van jouw Google Ads account en te bekijken wat de status is. Op basis van deze analyse kan je vervolgens jouw campagnes optimaliseren.
Heb je na het lezen van dit artikel nog steeds moeite? Laat dan een professionele Google Ads scan uitvoeren door één van onze soecialisten. Dan zit je zeker goed!
Wil je graag meer wetemm over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je graag dagelijks op de hoogte worden gebracht van het laatste online marketing nieuws? Vol ons dan op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram!