DIY: 9 WordPress SEO tips

15 december 2021
5 mins
Home > Blog > DIY: 9 WordPress SEO tips

In het bezit van een prachtige site maar kun je nog wel wat hulp gebruiken als het gaat om SEO? Het zware SEO-werk kun je beter door een linkbuilder of internetbureau laten doen, maar zelf kun je al een goed begin maken met beter gevonden worden in Google! Daarom deze doe-het-zelf handleiding met 9 WordPress SEO tips.

1. Titel

Bij een artikel hoort een goede titel. Een sterke titel maakt jouw artikel namelijk aantrekkelijk voor lezers en is positief voor de vindbaarheid in Google. Op welk(e) woord(en) wil je gevonden worden in de zoekmachine? Dit is je focus keyword. Zorg ervoor dat:

  • Het focus keyword terugkomt in de titel, het liefst zo ver mogelijk vooraan;
  • Je nooit twee keer hetzelfde zoekwoord in de titel plaatst;
  • Je titel maximaal 65 à 70 karakters lang is (inclusief spaties!).

2. Kies een SEO-vriendelijke permalink structure

Even een korte uitleg over de permalink: elke webpagina heeft een eigen link. Neem bijvoorbeeld de pagina van deze blogpost, die heeft de link

  • https://tobefound.nl/blog/diy-wordpress-seo-tips/

Maar niet alle permalinks zijn hetzelfde opgebouwd. Bij bepaalde websites gebruiken ze bijvoorbeeld ook een datum en artikelnummer in hun permalinks.

Is die permalink belangrijk voor SEO dan? Jazeker! Voor SEO-vriendelijke permalinks let je op het volgende:

  • Houd het kort
  • Gebruik je focus keyword in de permalink om beter gevonden te worden
  • Kies voor koppeltekens in plaats van voor lage streepjes (dit-is-beter en dit_is_minder_goed)
  • Laat SEO-stopwoordjes weg, want Google indexeert deze toch niet. Deze SEO-stopwoordenlijst komt daarbij goed van pas.
  • Belangrijk: als je een bericht gepubliceerd hebt, verander dan nooit zomaar de permalink! Je krijgt dan een doodlopende link en dat is slecht voor je SEO.

3. Meta description

De meta description is de omschrijving die je onder de SEO-titel ziet staan in Google.

Voorbeeld metabeschrijving

Voorbeeld van een metabeschrijving

Hoe aantrekkelijker deze tekst, des te groter de kans dat mensen op de link klikken. In de Yoast-plugin zie je een voorbeeld van de automatisch gegenereerde meta description, je kunt de Yoast-plugin op de pluginpagina in WordPress downloaden. Als je de tekst wilt aanpassen, zorg dan voor een pakkende tekst en houd rekening met het maximum aantal van 156 karakters.

4. Geef SEO-hints via de opmaak

Via de opmaak kun je Google duidelijke hints geven over welke informatie in jouw artikel belangrijk is. De twee belangrijkste methoden die je zelf kunt toepassen zijn kopteksten en typografische accentuering.

Kopteksten

Gebruik tussenkopjes in je artikel en scheidt ze van de rest van de tekst door kopteksten te gebruiken. Daarvoor controleer je eerst of je extra werkbalk ingeschakeld is.

wordpress balk

WordPress toolbar

Zie je de werkbalk? Zo ja, prima, dan ga je daar zo mee aan de slag. Zo nee, klik op wordpress tool of gebruik de toetsencombinatie Alt-Shift-Z om de extra werkbalk te activeren.

Bij ‘Paragraaf’ geef je tekst een andere classificatie. Selecteer het tussenkopje dat je gemaakt hebt en kies bijvoorbeeld voor koptekst 2 of 3. Onthoud daarbij dat de titel van je blog altijd koptekst 1 is, dus dat alle kopjes die je in je tekst maakt koptekst 2, 3 of meer worden.

Typografisch accentueren

Naast kopteksten kun je ook extra nadruk geven door tekst te accentueren (bold, italic en underline). Dit is niet alleen prettig voor lezers, maar ook een bruikbaar signaal voor Google. Probeer hier wel een goede balans in te vinden – overdrijf het niet.

5. Focus keyword in Yoast

Het focus keyword dat je hebt bedacht voor je artikel, kun je in de Yoast-plugin invoeren. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe je er SEO-technisch voor staat met het artikel. Voor deze blog hebben we bijvoorbeeld als focus keyword “wordpress seo tips”. Hoe ga je te werk?

  • Vul het focus zoekwoord in;
  • Sla je blogartikel op als concept (of publiceer het meteen);
  • Klik in het Publiceren-blokje bij SEO op Check om te kijken welke SEO-punten je nog kunt verbeteren.

6. Keyword density

Het focus keyword komt als het goed is meerdere keren in je artikel voor. Maar het is niet “hoe meer hoe beter”, te veel zoekwoorden in een artikel is juist negatief voor SEO. De meest ideale keyword density (dichtheid van het aantal zoekwoorden) is rond de twee procent. In de Yoast-plugin kun je zien wat de keyword density van je artikel is (onder pagina analyse) en waar de keywords precies staan (onder algemeen). Voor dit artikel met focus keyword “wordpress seo tips” geeft Yoast bijvoorbeeld de volgende stats:

7. Aantal woorden

Een nieuwsbericht of blogartikel is voor SEO idealiter minimaal 400 woorden, maar het liefst langer. In WordPress kun je zien hoeveel woorden je artikel bevat. Bij het kopje SEO krijg je ook nog de SEO-check, die een waarschuwing geeft als je blog niet lang genoeg is. Let wel op: schrijf voor je doelgroep en niet om een bepaald aantal woorden te halen. 400 woorden is een richtlijn, geen vereist.

8. Gebruik afbeeldingen

Dit is misschien wel een van de belangrijkste WordPress SEO tips uit het lijstje. Een nieuwsbericht of blogartikel zonder afbeeldingen is onaantrekkelijk en ziet er saai uit. Bovendien heb je met afbeeldingen ook extra SEO-mogelijkheden. Zo is het goed om je focus keyword in de alt text en image title te plaatsen. Let verder op dat de afbeeldingen…:

  • … niet een te groot bestandsformaat hebben, omdat de laadsnelheid van de pagina dan achteruit gaat;
  • … rechtenvrij zijn. Kijk bijvoorbeeld op Unsplash, Pixabay of Pexels voor rechtenvrije afbeeldingen;
  • … aansluiten bij je artikel;
  • … van goede kwaliteit zijn;

9. Link naar andere content

Dit is de laatste in de reeks WordPress SEO tips. Link eens naar je eigen content, hier linken we naar het blog ‘wat is SEO‘ (dat heet interlinking), bijvoorbeeld naar een ander blogartikel, nieuwsbericht of landingspagina dat je geschreven hebt. Ook is het goed en leuk om te linken naar externe content die interessant is voor je lezers. Ook hier geldt: met mate. Stop niet je halve artikel vol met links, maar verwijs alleen pagina’s die interessant en relevant zijn voor je lezers.

Wij hopen je te hebben geholpen met deze tips, succes!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van WordPress en SEO? We helpen je graag! Lees bijvoorbeeld ons artikel over wat SEO is of neem contact met ons op! Verder vind je ons ook op LinkedIn, Facebook, en X.