Wanneer we als SEO bureau werkzaamheden voor klanten uitvoeren, zoals het creëren van een linknetwerk of het schrijven van content, houden we altijd rekening met de belangrijkste zoektermen waarop de klant gepositioneerd wilt worden. Deze belangrijke zoekwoorden worden vervolgens verwerkt op hun website. Het is dus erg zonde wanneer een klant daarna zelf paginatitels aanpast en dat de website hierdoor een vrije val maakt in de organische zoekresultaten. Toch gebeurt dit wel eens. Tot nu tenminste, want sinds kort gebruiken wij een SEO- en content optimalisatie tool die ervoor zorgt dat wij alle wijzigingen op een website in de gaten kunnen houden. Indien nodig kunnen we tijdig ingrijpen wanneer rankings op belangrijke zoektermen verloren dreigen te gaan! Lees hieronder hoe en waarmee we dit doen.
Er was eens.. een ContentKing die een real-time SEO auditing en content tracking tool had gemaakt, waarmee bedrijven 24 uur per dag en 7 dagen per week de wijzigingen op hun website automatisch kunnen laten monitoren. Het unieke aan deze tool is dat je proactief alerts krijgt wanneer er iets op je website wordt aangepast. We noemen het met opzet ‘iets’, omdat het om alle veranderingen gaat. Van belangrijke paginatitels, meta descriptions en H1 headers tot veranderingen in de robots.txt. Alles wordt bijgehouden.
Ideaal natuurlijk, voor zowel een lokale dierenarts als online retailer. Met ContentKing kom je erachter wat de belangrijkste pagina’s op jouw website zijn en hoe zij daadwerkelijk scoren. Met behulp van deze tool wordt het mogelijk om je website tot in de kleinste details optimaliseren.
ContentKing is ontstaan omdat de bedenkers (en voormalig eigenaren van een fullservice internet bureau) zelf de behoefte hadden aan zo’n tool. Waar ze ContentKing in eerste instantie alleen intern gebruikten, is later het balletje gaan rollen en werd er in januari 2018 nog voor € 350.000,- aan kapitaal (waardering 3.5 miljoen euro) opgehaald om de marketingactiviteiten te upgraden.
Zoals de makers zelf zeggen, is ContentKing op dit moment de enige real time SEO auditing tool. Dat wil zeggen dat andere monitoring tools pas aan het werk gaan als jij de website crawler er opdracht toe geeft. Bij deze tool zit dat wat anders, als jij aanpassingen aan een categoriepagina maakt, gaat ContentKing meteen aan de slag met het her-indexeren van deze pagina. Bij grote aanpassingen ontvang je een alert in je mailbox. Ben je zelf aan de website aan het sleutelen, dan is dit in principe overbodig. Maar voor bureaus zoals TO BE FOUND is het ontzettend waardevol om berichten te ontvangen wanneer er paginatitels, H1 koppen, robots.txt bestanden etc. worden aangepast. Vaak hoeft er niet ingegrepen te worden, maar soms is het belangrijk om de desbetreffende contactpersoon even te vragen wat er aan de hand is.
In het restant van dit artikel wil ik je graag een indruk van deze nieuwe tool geven. Daarom gaan we wat bijbrengen over de mogelijkheden van ContentKing.
Voor ik begin is het handig om te weten wat je ongeveer voor zo’n tool als deze kwijt bent. Je betaalt maandelijks een hoger bedrag naarmate jouw website meer pagina’s bevat. Heeft jouw website bijvoorbeeld 1000 pagina’s die je wilt laten bijhouden dan betaal je ongeveer 30 euro per maand, maar beheer jij een grote webshop en wil je alle 50.000 pagina’s laten controleren door ContentKing, dan betaal je 68 euro per maand. Tevens is het mogelijk om ContentKing 14 dagen gratis uit te proberen. Altijd handig voor een eerste indruk natuurlijk!
Tip 1: Direct zien waar we het over hebben in de rest van dit artikel? Download ContentKing dan snel voor je eigen website en klik meteen mee! Binnen 20 seconden kan je aan de slag!
We beginnen bij het begin. In het dashboard vind je in één handig overzicht de status van je segmenten. Segmenten zijn bijvoorbeeld de indexeerbare en de niet-indexeerbare pagina’s. Niet-indexeerbare pagina’s zijn de webpagina’s die je via je robots.txt bestand hebt uitgesloten. Hieronder vallen bijvoorbeeld specifieke zoekfilters die aan een pagina-url worden toegevoegd of een url zoals /wp-admin die niet geïndexeerd hoeft te worden.
In het voorbeeld hieronder zie je zo’n dashboard. Zoals je ziet wordt de conditie (= de SEO-technische score van de website), het aantal geïndexeerde pagina’s en het aantal issues te zien. Om het wat duidelijker te maken; deze website bevat in totaal 1.134 pagina’s, waarvan er 1.021 worden geïndexeerd en 113 worden uitgesloten voor indexatie (via robots.txt). De totale score (conditie) van de website is 760/1000 punten en er zijn nog 6.023 issues die opgelost moeten worden als het bedrijf alle 1000 punten wilt bemachtigen.
ContentKing geeft tevens een overzicht van alle pagina’s op jouw website. In een duidelijk overzicht krijg je per url de relevantiescore, conditie en extra informatie zoals de paginatitel, meta description en H1 header te zien.
De relevantie geeft de belangrijkheid van de individuele pagina weer. Deze score wordt bepaald door diverse factoren, zoals het aantal interne links naar deze pagina, de plaats in de websitestructuur en hoe vaak de inhoud van deze pagina wordt aangepast. Spoiler: je homepage zal vrijwel altijd de hoogste relevantiescore hebben.
De conditie geeft het rapportcijfer van een pagina weer. Iedere pagina kan maximaal 1000 punten halen wanneer er perfect aan alle rapportpunten wordt voldaan, zoals het invullen van meta informatie, het toevoegen van interne links, het toevoegen van alt-attributes aan afbeeldingen enzovoorts. ContentKing is overigens niet alleen gemaakt om als probleemoplosser op te treden. Deze tool kan je namelijk ook gebruiken om zeer gericht technische verbeterpunten per pagina door te voeren. Onderstaand zie je de openstaande punten waar de homepage van TO BE FOUND nog aan moet voldoen, willen we het maximale aantal punten (1000) halen.
Binnen zoekmachine optimalisatie (SEO) is techniek één van de drie belangrijke pijlers waar aan voldaan moet worden, wil je het maximale uit je website halen (met content en autoriteit). Onder techniek vallen zaken als het invullen van paginatitels, meta descriptions, geen duplicate content, interne- en externe links die werken enzovoorts. Met ContentKing krijg je dus een duidelijk rapport met concrete optimalisatiepunten als je het maximale uit één van drie belangrijke SEO graadmeters wilt halen.
Wij vinden met name de filtermogelijkheden van de relevantie en conditie erg handig, omdat je zo gericht kan zien welke pagina’s meer aandacht verdienen. Verkoop jij bijvoorbeeld fietsonderdelen en zie je dat je categoriepagina ‘/fiets onderdelen’ een hoge relevantiescore heeft, maar een lage conditiescore? Dan betekent het dat hier nog veel winst te behalen valt en dat je aan de slag kan!
We hebben nu uitgelegd hoe je zeer gericht de conditie (kwaliteit) van specifieke pagina’s kan verbeteren. Door het verbeteren van de belangrijkste pagina’s op je website, gaat de algemene conditie natuurlijk omhoog. Echter, je kan ook alle verbeterpunten per graadmeter zien. Zie onderstaande voorbeeld:
Zoals je in de bovenstaande afbeelding ziet, valt de conditie van de complete website nog te verbeteren door de meta tags te optimaliseren (77/1000 punten punten). 88% van alle pagina’s op de website bevat problemen met de meta informatie. Hier valt dus nog voldoende in te verbeteren, al is het aan jou om na te gaan of de uren die je steekt in het verbeteren van de conditie van minder-relevante pagina’s, opweegt tegen de winst die je eruit haalt.
Tip: focus vooral op de condities van de meest relevante pagina’s.
De voornaamste reden waarom TO BE FOUND ContentKing is gaan gebruiken, is omdat we nu pro actief meldingen krijgen wanneer content op een website wordt aangepast. Zodra er een pagina binnen het TO BE FOUND domein wordt aangepast, pikt ContentKing dit op en stuurt, wanneer het een belangrijke aanpassing (paginatitels / H1 headers) betreft, een melding via e-mail. Daarnaast zien we precies wat er is aangepast, wat de oude content was en wanneer de verandering heeft plaatsgevonden.
Onderstaand een voorbeeld van een dergelijke melding via de mail.
ContentKing is dus een real time SEO Auditing tool waarmee je veranderingen in content kan bijhouden én gerichte website-optimalisatie kan uitvoeren. Juist deze twee factoren zijn cruciaal bij de optimalisatie van je website en hier is ContentKing uniek in zijn soort. Meldingen krijgen wanneer er een (schadelijke) aanpassing aan de website is uitgevoerd, is de droom van ieder online marketing bureau. Maar ook per pagina kunnen zien wat je moet aanpassen om het maximale eruit te halen is bijna te mooi om waar te zijn.
TO BE FOUND werkt nu al een tijdje met ContentKing en wij zijn enthousiast! Waar we voorheen wel eens moeite hadden om de belangrijkste paginatitels van klanten weer naar de oude invulling te herstellen, krijgen we nu een mailtje waarin staat dat de paginatitel van pagina X is veranderd naar ‘…’, terwijl het ‘…’ hoort te zijn. Ideaal natuurlijk en met ContentKing win je ontzettend veel tijd. Daarnaast hadden we altijd wel een idee wat de belangrijkste pagina’s binnen de TO BE FOUND website waren, maar nu zien we ook hoe relevant iedere pagina is en wat we nog kunnen verbeteren. Zo verspillen we minder tijd aan het verbeteren van onbelangrijke pagina’s en zorgen we dat onder andere onze (belangrijke) dienstenpagina’s optimaal worden ingevuld.
Wil je samen met ons, en ContentKing, ervoor zorgen dat jouw website SEO technisch van een ongekend hoog niveau wordt en blijft? Neem dan zeker contact met ons op en we gaan er direct mee aan de slag! Op de hoogte blijven van de laatste online marketing ontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram!