Contentmarketing: je kunt er in in 2022 écht niet meer omheen. Waar het een aantal jaar geleden vooral iets was dat erbij gedaan werd, is het tegenwoordig niet meer weg te denken uit een serieuze marketingstrategie. Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van content. Blogs, video’s, infographics, whitepapers… probeer in deze overvloed aan content maar eens op te vallen. De strijd om de lezer én Google is losgebarsten!
Welke contentmarketing trends voor 2022 moet je zeker in de gaten houden? Wij vertellen je er alles over, zodat jij ook in het nieuwe jaar weer content kan creëren die gezien én gelezen (of beluisterd, of bekeken) wordt!
Content marketeers omarmen infographics massaal. En waarom ook niet? De belangrijkste data die je wilt delen is in één oogopslag overgebracht met deze informatieve visual. Volgens onderzoek van Hubspot creëert 45% van de content marketeers al infographics en is 38% van plan om infographics in te gaan zetten in 2022. Ruim de helft van de marketeers die nu al infographics gebruikt zegt dat het zelfs de meest effectieve vorm van content is die zij inzetten!
Infographic content marketing trends
Mensen houden van mensen. Als wij een bericht delen op social media met daarbij een foto van onszelf, dan scoort deze gegarandeerd beter dan elke andere post. Hoe vet de visual of boodschap van die andere post ook is. Misschien heb jij dit met jouw bedrijf ook wel gemerkt! Laat de menselijke kant van je bedrijf dus wat meer zien in 2022. Twee toffe vormen van content waar het menselijke aspect goed in terugkomt zijn:
Deze trend komt niet uit het niets. Vorig jaar vertelden we je al dat authentieke content een belangrijke trend zou worden, en wat is er nu unieker dan een mens van vlees en bloed?
In onze blog over de contentmarketing trends van 2020 en 2021 voorspelden we dat video content éindelijk de top zou bereiken. En dat is gebeurd! In 2021 was deze vorm van content de populairste, zo bleek uit een onderzoek van Hubspot. 59% van de content marketeers die meewerkten aan dit onderzoek zet video content in en 76% geeft aan dat video een super effectief format is. In de tussentijd is er zo goed als niks aan deze cijfers veranderd. Wat brengt video content dan in deze lijst met trends? Nou, omdat veel bedrijven tijdens het afgelopen jaar pas echt aan de slag zijn gegaan met content, hebben de content marketeers nu pas echt de smaak te pakken qua video content creatie. 2022 wordt dus het jaar waarin we met z’n allen écht gaan knallen met video content.
Na het lezen van al deze gloednieuwe contentmarketing trends zou je haast gaan denken dat bloggen – een vorm van content die al een lange tijd meegaat – ouderwets is geworden. Maar niks is minder waar! Een flinke opluchting voor mij als blogger. Als je erover nadenkt is het logisch: zakelijk bloggen gaat niet voor niets al zolang mee, het werkt gewoon kei goed. Ruim de helft van de content marketeers (56%) die bloggen bereikt hiermee mooie resultaten.
Ditzelfde geldt trouwens ook voor andere (SEO) webteksten. Een vorm van tekstuele content die we ook echt móeten benoemen in deze blog over contentmarketing trends in 2022 is de case study. 64% van de marketeers die cases schrijven en publiceren op hun website geeft aan dat dit werkt. Cases kunnen leads nét die overtuiging geven die ze nodig hebben om contact met jou op te nemen.
In long-form content komt één van de belangrijkste voordelen van contentmarketing heel duidelijk terug, namelijk: jezelf neerzetten als autoriteit in jouw vakgebied. Long-form content is een tekst van meer dan duizend woorden. Dit kan een blog zijn, of een whitepaper, een e-book, en noem maar op. Lange teksten bieden meer en uitgebreidere informatie dan korte teksten, en zo kun je jouw doelgroep dus ook meer bieden. Misschien vraag je je af: kunnen de content consumenten van vandaag de dag long-form content nog wel aan? Het antwoord is ja, maar zorg er wel voor dat je direct de aandacht van de lezer pakt. Alleen zo kun je de lezer verleiden om verder te lezen. Long-form content kan jou trouwens ook helpen bij je zichtbaarheid op Google, omdat de sessieduur van je pagina relatief lang zal zijn en omdat het meer backlinks en social shares kan veroorzaken.
De afgelopen jaren heeft deze trend zich serieus ontwikkeld, en ook in 2022 blijft het belangrijk om je te focussen op de kwaliteit van je content. Dit is voor een groot deel te danken aan de E-A-T update die Google in 2019 lanceerde. Hoewel dit dus eigenlijk geen splinternieuwe trend is, vonden we het wel super belangrijk om hem op te nemen in deze lijst! Lees alles over de E-A-T update en over hoe je kwalitatief sterke content creëert, in onze blog over contentmarketing trends in 2020 & 2021.
Als het aan deze trends ligt, dan wordt 2022 een mooi jaar voor contentmarketing, vol persoonlijke content, infographics, video’s, maar ook nog altijd met sterke teksten.
Ben jij de contentplanning voor 2022 aan het maken, maar raak je het overzicht kwijt? Download onze contentkalender template en breng structuur aan in je planning.
Volg ons ook op LinkedIn, Facebook en Instagram om te zien hoe wij deze trends zelf gaan toepassen én voor meer trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing!
Een trend die zich het afgelopen jaar al aankondigde en het komende jaar alleen maar duidelijker zichtbaar zal worden: de tijd van matige, oppervlakkige en ‘snackable’ content is voorbij. Niet alleen haken lezers af – niemand zit namelijk te wachten op matige artikelen nu de content voor het oprapen ligt – ook Google stelt tegenwoordig steeds hogere eisen aan de kwaliteit van content. De E-A-T update die Google in 2019 uitrolde, is hier een mooi voorbeeld van en legt nog meer dan voorheen de nadruk op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.
Bron: Google Guidelines
Het feit dat Google zelf zegt dat E-A-T “heel belangrijk” is, wijst erop dat wij ons moeten focussen op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid bij het maken van content. De vraag is: hoe doe je dit? Onder andere door:
Kortom, de content moet van hoge kwaliteit zijn. Dat betekent dat content: diepgaand, doelgericht, op feiten gebaseerd en daarmee nuttig voor de gebruiker moet zijn. Even snel een blog tussen alle werkzaamheden door schrijven, zit er dus niet meer in: neem er de tijd voor!
In lijn met de eerste contentmarketing trend – waarin de focus ligt op kwaliteit – moeten we er in 2020 ook voor zorgen dat de content die we produceren persoonlijk is en precies aansluit op de behoefte van de doelgroep. Hoe kom je erachter wat je doelgroep van jouw content verwacht? Door diepgaand onderzoek te doen, vragen te stellen, de interactie aan te gaan en te ontdekken wie jouw doelgroep is. Want pas als je jouw doelgroep goed kent, écht kent, kun je content maken die hen daadwerkelijk aanspreekt. Kortom, door op basis van data content te creëren, stem je jouw content af op de individuele gebruiker.
Persoonlijke en data gedreven content dient een doel en vervult een (specifieke) informatie behoefte. Dat vindt trouwens niet alleen de lezer belangrijk, ook Google hecht daar anno 2020 steeds meer belang aan.
Uit onderzoek blijkt dat 90% van de consumenten de authenticiteit van bedrijven en merken erg belangrijk vindt. Oftewel: men wil een eerlijk en transparant verhaal horen. Het is belangrijk om als bedrijf ergens voor te staan en jouw waarden op consistente wijze uit te dragen. Laat zien wie je bent en welke doelen je nastreeft. Mensen worden steeds kritischer en geven de voorkeur aan authentieke en transparante organisaties. In 2020 kom je echt niet meer weg met het verkopen van gebakken lucht! Je moet het vertrouwen van de consument winnen. Dat doe je door informatie te geven, handleidingen te bieden of te entertainen – zónder addertje onder het gras.
Bloggen is een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Dat is niet zo gek als je kijkt naar wat het schrijven van SEO artikelen opbrengt:
Voordelen van zakelijk bloggen
Maar contentmarketing behelst veel meer dan alleen bloggen. Wanneer jij je alleen richt op de mensen die blogs en artikelen lezen, dan loop je de mensen mis die liever video’s kijken of naar audioberichten luisteren. Wil je in 2020 echt opvallen met jouw verhaal? Dan doe je er goed aan om je horizon te verbreden en je artikel kort toe te lichten in een video, voor te lezen in een podcast en een webinar te organiseren. Of giet de blog in een duidelijke en overzichtelijke infographic. En wat dacht je van een whitepaper of e-Book?
Je ziet het: er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je blog te hergebruiken. Erg zonde als je jouw blog niet in andere contentvormen giet en daardoor (een deel van) je beoogde doelgroep misloopt.
Deze trend wordt al even aangekondigd, maar zal 2020 dan éindelijk het jaar worden waarin contentmarketeers en bedrijven echt aan de slag gaan met video content? Als je de cijfers moet geloven wel. Zo blijkt uit onderzoek van HubSpot dat 62% van de ondervraagden aangeeft dat zij video’s van begin tot eind kijken, terwijl slechts 27% aangeeft een blog van voor tot achteren te lezen. Blogs worden dus vooral gescand en niet grondig gelezen. Daarnaast blijkt dat de ondervraagden, en zeker de jongeren, het liefst een video kijken:
Bron: Hubspot
De kracht van video is groot: je kunt jouw doelgroep iets op een aantrekkelijke en vlotte manier uitleggen of laten zien, zonder dat de kijker veel moeite hoeft te doen. Dat ligt in lijn met de steeds korter wordende aandachtsspanne van de gebruiker. Daarnaast verlengt een video de tijd die een bezoeker doorbrengt op jouw pagina; iets waar Google weer veel waarde aan hecht.