De content ontwikkelingen en kansen vliegen je om de oren. We kunnen ons voorstellen dat je daardoor door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek, want wij selecteren uit alle trends de kansen die écht de moeite waard zijn om te gaan implementeren in jouw contentstrategie voor 2023. Die presenteren we hapklaar voor jou in dit nieuwe trend artikel over contentmarketing. Niet verkeerd toch? Hoef jij ze alleen nog maar een plekje te geven op de contentkalender.
Voordat je duikt in de lijst van de meest interessante content vormen en kanalen voor 2023, geven we je alvast de grootste uitdaging voor het nieuwe jaar mee: Hoe kun je content blijven creëren van hoge kwaliteit terwijl je efficiënter kunt gaan werken met de hulp van automatische content generators?
Ontdek de trends in content voor 2023:
1. Bloggen is een blijver
2. AI driven content helpt je daarbij
3. Korte video en entertainende content
4. Podcasts zijn populair
5. Focus op interactie, niet op clicks
Sorry, geen spannende en vernieuwende eerste trend in deze lijst. Maar we willen gewoon écht niet dat je deze kans vergeet tussen alle nieuwe vormen en kanalen. Bloggen is en blijft gewoon dé manier om jouw doelgroep te bereiken via de zoekopdrachten die zij intypen in Google. Spelen er vragen bij jouw doelgroep rondom jouw product of dienst? Zijn ze op zoek naar inspiratie of tips? Doe een zoekwoordonderzoek met de focus op informatie vinden als zoekintentie en bedenk en creëer blogartikelen die jouw doelgroep verder gaan helpen. Zo verover je subtiel een plekje in het brein van jouw potentiële klant en bouw je aan een band tussen hen en jouw bedrijf.
Klinkt simpel. En zo ingewikkeld is het ook niet. Zolang je maar onthoudt dat je de blogs echt voor je doelgroep schrijft. Ja, ze moeten geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachine om je doelgroep te bereiken, maar vervolgens zijn het je potentiële klanten op wie je indruk moet maken.
Meer weten over hoe je dit aanpakt? Lees dan dit artikel: Wat is bloggen?
Zijn er veel onderwerpen om over te schrijven, maar heb jij moeite met het schrijven of gewoon te weinig tijd? Gelukkig hebben de AI content tools in 2022 echt een vlucht genomen en schrijven ze teksten die nauwelijks te onderscheiden zijn van het werk van echte mensen. Je kan de robot zelf een opdracht geven om een tekst te schrijven, en hoe duidelijker jouw opdracht is, hoe beter en relevanter de content wordt. Dat maakt 2023 hét jaar om te gaan experimenteren met AI content tools als Open AI.
Eens kijken wat de Open AI robot ons te vertellen heeft over contentmarketing in 2023:
Als je in 2022 pas TikTok gedownload hebt, dan was je al een behoorlijke late adopter, maar als je in 2023 nog steeds niet verknocht bent aan korte video en er ook nog steeds niks mee doet als bedrijf, dan ben je eigenlijk gewoon echt een laggard (om maar even bij de adoptiecurve van Rogers te blijven). En zit jouw doelgroep écht niet op TikTok? Dan zitten ze misschien wel op Instagram of YouTube, waar je ook al lang omgevingen hebt voor korte video (Reels en YouTube Shorts).
Het grootste voordeel van deze kanalen is dat je zonder veel volgers te hebben al een gigantisch bereik kan realiseren. Wij snappen wel waarom deze kanalen in 2022 steeds meer door bedrijven worden ingezet. Met korte video kun je je doelgroep op een snelle en spraakmakende manier inspireren, informeren, interactie opzoeken en zelfs producten verkopen.
Hoe behaal je succes met korte video? Hier een paar tips:
Zoals tip nummer 4 aangeeft ligt de focus op de korte video kanalen echt op amuserende en entertainende content. Dit is een content doel dat niet vaak op nummer één staat bij bedrijven – we willen natuurlijk onze doelgroep de funnel in krijgen en hen daar doorheen begeleiden. Maar entertainende content kan ook een plek hebben in de customer journey. Het kan je zichtbaarheid als merk vergroten en daarnaast kun je je identiteit als bedrijf ermee uiten. Zo kun je korte video dus inzetten om je doelgroep bekend te maken met je bedrijf én om hun mening en gevoel over je bedrijf te beïnvloeden.
Een andere vorm van content waarin we de entertainende factor terugzien, is de podcast. Het aantal podcast luisteraars in Nederland groeide het afgelopen jaar uit tot 6,9 miljoen. Ook luisteren we steeds vaker en steeds langer naar podcasts. Tel daar de laagdrempeligheid van podcasts opnemen bij op en het aantal redenen om hier níet mee te beginnen is… nul! Werk ook hier zeker een planning voor uit, of neem het op in je contentplanning, want we zien het vaak gebeuren dat bedrijven een enkele keer met enthousiasme een podcast delen, maar het er vervolgens weer maanden niet van komt om de volgende op te nemen. Guilty…
Op social media hebben we gemerkt dat content met linkjes erin minder scoorde dan content zonder linkjes (zero-click-content). Dit omdat de algoritmes zo ingesteld werden dat interactie binnen het bericht werd beloond en clicks op uitgaande linkjes juist niet. Ook YouTube en zelfs Google geven nu de voorkeur aan content waarbij de focus ligt op interactie en kwaliteit, en niet op doorklikken. Een goede reden dus om je content in 2023 eens echt te gaan inrichten met de focus op interactie, in plaats van op doorklikken.
Een behoorlijk nadeel hieraan: het verbannen van linkjes uit je content maakt het wel een stuk lastiger om het effect van je content op je websiteverkeer te meten. Daarnaast is het aanmaken van een duidelijke linkstructuur nog wel altijd en goede manier om Google jouw website te leren begrijpen. Wij adviseren daarom om het vermijden van linkjes vooral door te trekken in je social media strategie, en niet op je website. Interne linkjes zijn namelijk waardevol voor jouw website én je doelgroep, zolang ze relevant zijn.
Zo, dat waren wat ons betreft de belangrijkste contentmarketing trends om te delen. Vergeet hierbij niet dat contentmarketing geen one size fits all strategie is, en dat je nog altijd zelf moet ontdekken wat voor jouw bedrijf en je doelgroep werkt en wat niet. Verder zijn de inmiddels bekende contentmarketing activiteiten zoals het SEO optimaliseren van website teksten, het gebruik maken van visuals (zoals infographics), het laten zien van de menselijke kant van je bedrijf en uiteraard de focus op kwaliteit nog altijd goed om mee te nemen in je strategie. Over veel van deze activiteiten schreven we nog in de vorige editie van dit artikel: ‘Dit zijn de 5 belangrijkste contentmarketing trends in 2022’.
Zie jij, zelfs na het lezen van dit artikel, nog steeds door de bomen het bos niet meer als het gaat om contentmarketing? Laat ons je dan helpen. Met ons team van SEO-specialisten, contentmarketeers en copywriters kunnen wij jou helpen met het opzetten en uitvoeren van een succesvolle contentstrategie. Neem contact met ons op!