Het Business Model Canvas uitgelegd

17 november 2022
5 mins
Home > Blog > Het Business Model Canvas uitgelegd

Wil je jouw bedrijf strategisch op de kaart zetten? Neem je bedrijf dan eens onder de loep met het Business Model Canvas: op één A4’tje de negen bouwstenen van jouw bedrijf uitgewerkt. Wat is het Business Model Canvas (BMC) precies? Waarom zou je dit vandaag nog moeten gebruiken voor jouw onderneming? En uit welke stappen bestaat het BMC? Download ook meteen onze gratis BMC template uitgewerkt in het Nederlands, zodat je direct aan de slag kunt!

BMC = een raamwerk om bedrijfsmodellen te ontwerpen en te analyseren met negen kerncomponenten.

Wat is het business model canvas (BMC)?

Het Business Model Canvas is een schematische weergave op één A4 of whitepaper met negen basisfundamenten, ofwel bouwstenen. Het geeft inzicht in je bedrijf en omvat alle aspecten van een businessmodel, zowel intern als extern. Denk hierbij aan de organisatie zelf, de waardepropositie, leveranciers, klanten, opbrengsten, kosten etc. Op deze bouwstenen komen we later in het artikel terug. Met het Business Model Canvas krijg je een duidelijk overzicht van de situatie van je bedrijf. Denk hierbij aan samenwerkingspartners, diensten van je bedrijf, wie jouw klanten zijn enzovoort. Door het Business Model Canvas in te vullen, krijg je voor jezelf betere inzichten hoe jouw bedrijf ervoor staat. De waardepropositie van je bedrijf is als het ware de basis van het model. Hiermee bedoelen we de kracht waarmee jouw organisatie zijn geld verdient en waarin het zich onderscheidt van de concurrenten. Het Business Model Canvas wordt ook wel het waarde propositie model genoemd.

Tip: direct samen met online marketing specialisten het business model canvas invullen? Neem dan contact met ons op!

Waarom het Business Model Canvas gebruiken?

Het Business Model Canvas geeft de “ruggengraat” van het bedrijf weer. Het is een handige tool die te gebruiken is voor elke onderneming, ongeacht de grootte, sector of hoeveelheid ervaring. Het model verlaagt als het ware de drempel om met een strategische blik naar het bedrijf te kijken. Ben je nog niet overtuigd? Wij hebben een aantal concrete redenen om het BMC te gebruiken voor je op een rij gezet:

Het helpt je te focussen op cruciale zaken.

Het BMC geeft alleen de kernactiviteiten van het bedrijf weer, zo voorkom je energie- en tijdverspilling aan minder relevante zaken.

Het laat je de verbanden tussen verschillende elementen van je bedrijf zien.

Doordat het BMC de kern van het bedrijf weergeeft, heb je de mogelijkheid om goed de verbanden te zien tussen verschillende elementen binnen je bedrijf. Zo leer je het proces van je business beter begrijpen.

Je ziet welke vervolgstappen je kunt nemen

Om te bepalen of je een bepaalde stap kunt zetten met je bedrijf, vraag je je af of het bedrijf er klaar voor is, of het gaat lukken met het huidige budget en of de doelgroep erop zit te wachten. Het BMC maakt de antwoorden op deze vragen inzichtelijk.

Je kunt de invulling regelmatig bijstellen

Je kunt ervoor kiezen om jouw ingevulde BMC jaarlijks, halfjaarlijks, of nog vaker onder de loep te nemen. Zo blijf je als bedrijf continu evalueren.

Het helpt je gestructureerd te werken aan de toekomst

Dankzij het BMC heb je een duidelijk overzicht van de huidige status van je bedrijf: een structuur. Maar je kunt hem ook gebruiken om in te vullen waar je naartoe wilt groeien. Zo heb je je doelen voor de toekomst goed op je vizier.

Al deze voordelen samen zorgen ervoor dat je jouw bedrijf naar een nieuw niveau kan brengen. Het BMC helpt je te focussen en nóg ondernemender te worden, en dat met de middelen en kwaliteiten die je al in huis hebt! Kun jij niet wachten om aan de slag te gaan? Download dan meteen ons gratis Business Model Canvas template.

"
Door het Business Model Canvas toe te passen, kunnen we 50% sneller strategische aanpassingen maken in onze online campagnes."

Wilfred Stomp, online strateeg

De 9 Bouwstenen van het Business Model Canvas

Nu je begrijpt waarvoor het BMC wordt gebruikt, gaan we dieper in op de 9 bouwstenen waaruit het model is opgebouwd. Voordat je het Business Model Canvas gaat gebruiken, is het namelijk van belang dat je weet wat deze precies inhouden en hoe je ze moet invullen. 

1. Klantensegmenten (customer segments)

Klantsegmenten is de eerste van de 9 bouwstenen die je invult. In dit onderdeel worden de verschillende groepen beschreven die je met het bedrijf wil bereiken. Breng daarom in kaart welke specifieke klantgroepen je wil bedienen en voer onderzoek uit om de behoeften van de geselecteerde doelgroep(en) te bepalen. Hierbij baken je de doelgroep af en segmenteer je de markt. Laten we als voorbeeld een bedrijf nemen wat sieraden voor vrouwen verkoopt. Mogelijke vragen die je dan kan stellen voor de bouwsteen customer segments in jouw business model canvas zijn:

  • Wat zijn de meest waardevolle klantsegmenten? Vrouwen die sieraden dragen. Met jouw merk creëer je waarde voor vrouwen zodat ze zich zelfverzekerder voelen met sieraden en de belangrijkste klanten zijn terugkerende klanten.
  • Wat vinden zij belangrijk? Deze vrouwen vinden het belangrijk dat zij sieraden kopen die niet verkleuren en hechten waarde aan hun uiterlijk.
  • Zie je ergens anders nog potentiële klantsegmenten? Mannen die sieraden dragen, mannen die sieraden voor hun vrouw kopen.
  • Waar komen klanten vandaan? Bij voorkeur 1,5 uur rijden en online oriëntatie.

2. Waardepropositie (value proposition)

In deze bouwsteen wordt beschreven welke waarde het bedrijf toevoegt aan de klanten en hoe het zich onderscheidt van de concurrent. Vragen die bij de bouwsteen waardepropositie beantwoord kunnen worden zijn onder andere: “Waar worden mijn klanten blij van? En waarom nemen mijn klanten producten af bij mijn bedrijf?” Is het door de goede prijs-kwaliteitverhouding, de goede service, het gebruiksgemak of het brede assortiment? Onderzoek dit door met je klanten het gesprek aan te gaan. Als we dit vertalen naar ons bedrijf in sieraden dan zijn mogelijke vragen die je kan stellen voor de bouwsteen waardepropositie:

  • Waarom kiezen klanten voor jou in plaats van voor de concurrent? Bij bedrijf X leveren we sieraden die stainless steel zijn en dus niet verkleuren. Daarnaast hebben wij een jaar lang garantie en vaak winacties waarbij er producten worden weggegeven.
  • Welke producten en diensten bieden we aan? Oorbellen, kettingen, ringen, armbanden, enkelbandjes en nog veel meer.

3. Kanalen (channels)

De kanalen hebben een belangrijke rol bij de ervaring van de klant, ook wel de customer journey genoemd. Via welke kanalen kunnen klanten het bedrijf vinden? Met verkoop, distributie en communicatiekanalen bereik je de klantgroepen, wat zorgt voor een hogere waardepropositie. Houd er rekening mee dat kanalen verschillende functies hebben. Hoe weet de klant dat het bedrijf bestaat? Dat kan zijn via de website, communities, de krant, social media kanalen of nieuwsbrieven. Welke mogelijkheden heeft de klant om het product te kopen? Alleen via de winkel of doe je ook aan e-commerce en is er een webshop? De antwoorden op onder andere deze vragen vul je in bij de bouwsteen kanalen. Mogelijke vragen die je kan stellen voor bouwsteen channels in het business model canvas:

  • Hoe vinden klanten jouw bedrijf? Online via Google Search en social media advertising. Offline via winkelbezoeken.
  • Hoe komen mensen bij jullie terecht? Mond-tot-mond, social media en fysiek in de winkel.

4. Klantrelaties (customer relationships)

Bij de klantrelaties kijk je naar hoe het bedrijf contact onderhoudt of maakt met de (potentiële) klant. Is dit vooral online of wordt er persoonlijk met hen gesproken? Dit hangt natuurlijk ook van je doel af. Je hebt verschillende doelen, waaronder het binnenhalen van klanten en het behouden van bestaande klanten. Ongeacht de doelen die je hebt is het handig om de verschillende kanalen van het bedrijf goed op elkaar af te stemmen. Dat zorgt namelijk voor een goede klantervaring, wat uiteindelijk geld oplevert voor het bedrijf. Mogelijke vragen die je kan stellen voor het invullen van de bouwsteen customer relationships in jouw business model canvas:

  • Hoe hebben jullie op dit moment contact met klanten? Wij hebben fysiek contact met onze klanten in de winkel. Daarnaast hebben wij contact met onze klanten via social media en onze website. Via e-mailmarketing sturen we winacties naar ons klantenbestand.

5. Inkomstenbronnen (revenue streams)

In deze bouwsteen wordt beschreven op welke manier het geld wordt verdiend. Er zijn verschillende verdienmodellen waar een bedrijf gebruik van kan maken. Denk hierbij aan goederenverkoop, uurtje factuurtje, of abonnementen. Dit zijn slechts enkele vormen van verdienmodellen en zo heb je er nog veel meer. Mogelijke vragen die je kan vragen voor het inzichtelijk maken van de bouwsteen revenue streams in jouw business model canvas zijn:

  • Aan welke klanten verdienen jullie het meeste geld? B2B: klanten die grote orders doen voor bijvoorbeeld hun inkoop of het samenstellen van cadeaupakketten.

6. Hulpbronnen (key resources)

Hierbij spreken we van de belangrijkste middelen die nodig zijn om je business model canvas te laten werken – ook wel hulpbronnen genoemd. Deze zorgen ervoor dat het bedrijf de markt bereikt, klanten binnenhaalt en onderhoudt en dat er geld wordt verdiend. Denk naast eigen personeel ook aan eventuele samenwerkingspartners, technologie en software, om in te vullen bij deze bouwsteen. Mogelijke vragen die je kan stellen voor het invullen van de bouwsteen key resources:

  • Welke mensen heb je nodig? Ontwerpers, winkelmedewerkers, marketeers, bezorgers.
  • Welke middelen heb je nodig? Winkelpand, liquiditeit, materiaal.
  • Zijn er andere samenwerkingen? Bezorgdiensten, leveranciers.

7.      Kernactiviteiten (key activities)

Denk hierbij aan de belangrijkste kernactiviteiten van het business model canvas waar het bedrijf zich mee bezighoudt om de waardepropositie te creëren. Het is van belang dat je duidelijk maakt hoe het bedrijf klanten binnenhaalt, klantrelaties onderhoudt en waarde toevoegt aan de kwaliteit van het product. De belangrijkste kernactiviteiten zijn – net zoals bij de hulpbronnen – nodig om geld te verdienen. Welke activiteiten voert het bedrijf zelf uit en welke activiteiten worden uitbesteed? Mogelijke vragen die je kan stellen voor het invullen van de key activities binnen jouw business model canvas:

  • Hoe zorg je ervoor dat het business model blijft werken? We hebben verschillende projecten onder handen, in verschillende fases.
  • Welke kernfases kunnen we onderscheiden? Ontwerpen van sieraden, inkopen van sieraden, voorbereidingen (orderbevestigingen), uitvoering en het verzenden van de sieraden.

8. Strategische partners (key partners)

In deze bouwsteen worden de (eventuele) strategische partners beschreven waar het bedrijf mee samenwerkt. Het is van belang dat het bedrijf de juiste partners kiest om op een zo efficiënt mogelijke manier het doel te bereiken. Breng daarom in kaart wie de kernleveranciers en strategische partners van het bedrijf zijn. Mogelijke vragen voor de bouwsteen key partners in het business model canvas:

  • Met wie werk je samen om het business model te laten werken? Ontwerpers, aannemers, 3D tekensoftware en leveranciers.

9. Kostenstructuur (cost structure)

Hier worden alle kosten beschreven die gemaakt zijn om het business model van het bedrijf te laten werken. Nu je de acht bovenstaande bouwstenen ingevuld hebt, zie je zo welke hiervan de belangrijkste kosten met zich meenemen. Wat zijn de vaste kosten en wat zijn de variabele kosten van het bedrijf? Je vult ze bij de kostenstructuur in. Mogelijke vragen die je kan stellen voor de bouwsteen cost structure van jouw business model canvas:

  • Wat zijn de kosten die je maakt om jouw waarde te kunnen leveren? Denk dan aan: kosten voor online- en offline adverteren, personeel, tijd en ga zo maar door.

Meten = weten

Bedrijven die sleutelactiviteiten optimaliseren, zien tot 30% kostenbesparing.

Investeringen in klantrelaties kunnen de omzet met gemiddeld 25% verhogen.

Analyse van de kostenstructuur leidt bij 40% van de bedrijven tot lagere onnodige uitgaven.

Zelf het BMC invullen? Zo gaat dat in zijn werk

Ik zal je vertellen hoe je het Business Model Canvas voor jouw bedrijf goed invult. Er zijn natuurlijk 9 bouwstenen in het bmc model en wanneer je het model gaat invullen, begin je aan de rechterkant van het canvas. Het is belangrijk dat je in kaart brengt wié jouw (potentiële) klanten zijn. Daarna ga je verder met je customer relationships. Zo kan je bepalen hoe je je klantrelaties aangaat. Werk hierna het business model canvas in deze volgorde uit. Om meer inzichten te krijgen in jouw organisatie is het fijn om er een creatieve sessie van te maken. Dingen die hierbij kunnen helpen zijn o.a. door met post-its te werken, een externe locatie dan kantoor te boeken en vraag meerdere mensen van verschillende afdelingen om mee te denken. Hoe meer mensen er meedenken, hoe uitgebreider je jouw business model canvas kan invullen!

Download het Business Model Canvas template

Nu je alles wat je moet weten over het BMC hebt geleerd, is het tijd om zelf aan de slag te gaan! Om je te helpen met het invullen van het canvas, hebben wij een Business Model Canvas template in Word én in het Nederlands ontwikkeld die jij kan downloaden. Je kunt de download hieronder aanvragen!

Downloaden = slimmer worden

Heb je nog vragen over de invulling van het BMC, of over andere marketing-gerelateerde onderwerpen? Laat je helpen door een ervaren online marketing bureau door vrijblijvend contact met ons op te nemen. 
Wilfred Stomp
Eigenaar

Lees ook onze andere blogs!

FAQ

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

Speciaal voor jouw hebben we een Nederlands Business Model Canvas template ontwikkeld. Deze kun je eenvoudig en gratis downloaden op onze site en deze is invulbaar, ofwel je kunt er direct in typen: Download BMC template

Het Business Model Canvas is een schematische weergave van jouw business met 9 bouwstenen: klantsegmenten, waardeproposities, kanalen, klantrelaties, inkomstbronnen, hulpbronnen, kernactiviteiten, strategische partners en kostenstructuur.

Het gebruik van het BMC brengt veel voordelen met zich mee waardoor jij je bedrijf naar een hoger niveau kan tillen. Het helpt je te focussen en ondernemender te worden, en slim gebruik te maken van de middelen en kwaliteiten die je bedrijf al in huis heeft.

Door ons gratis Business Model Canvas template te downloaden en alle bouwstenen in te vullen voor jouw bedrijf!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.