STAP 4: DE BEREKENING
Nu kunnen we de berekening maken op basis van de verzamelde data.
- 3 klanten per maand x de gemiddelde bruto omzet is € 7.500
- Zijn uitgaven zijn € 1.000 per maand
De ROI kun je berekenen met:
ROI = | (€ 7.500 – € 1.000) | x 100% |
€ 1.000 |
Met andere woorden, Aannemer D. Akkapel houdt een rendement van 650% over aan zijn website. Houd er echter wel rekening mee dat orderwaardes en aantal conversies kunnen verschillen. Probeer hier, voor jezelf, een goede inschatting van te maken. Beschouw de uitkomsten van je berekening dan ook als indicatief.
In dit geval worden 3 van de 26 conversies klant (een percentage van 11,5%). Wanneer we de orderwaarde verrekenen met dit percentage, weten we dus wat elke lead ons gemiddeld oplevert. Oftewel: 11,53% van € 2.500 = € 288 (let op: dit is omzet, geen winst).
STAP 5: HET RENDEMENT WEERGEVEN IN GOOGLE ANALYTICS
In Google Analytics kun je met E-commerce integratie eenvoudig de prestaties van je webshop bijhouden. Voor websites zoals die van onze aannemer is dat lastiger. Er dient namelijk per conversie een waarde ingevuld te worden. Dat hebben we hierboven zojuist uitgerekend, namelijk € 288. Vervolgens stel je Analytics in onder Beheerder > Doelen dat dit de doelwaarde is van de conversies. In het dashboard is dan te zien wat het rendement is van de website.
Op basis van deze data kan D. Akkapel proberen te sturen op meer conversies door de informatie op zijn site uit te breiden of te verbeteren. Hij kan ook proberen het aantal bezoekers te vergroten, en hierdoor uiteindelijk ook het aantal conversies en dus klanten.
Bereken snel je rendement via Analytics en speel hierop in!
MEER WETEN?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van Google? We helpen je graag! Neem contact met ons op! Verder vind je ons ook op LinkedIn, Facebook en Twitter.