Conversie optimalisatie is een steeds belangrijker onderdeel van online marketing aan het worden. Google Ads, zoekmachineoptimalisatie, e-mailmarketing enzovoorts zorgen voor websiteverkeer. Maar wat doe je als dit verkeer eenmaal op je website is? Conversie optimalisatie is het verhogen van de kans dat een door jou gewenste actie wordt uitgevoerd door een websitebezoeker.
Belangrijk: conversie optimalisatie heeft betrekking op het websiteverkeer dat je al hebt. Het gaat dus niet om het verhogen van websiteverkeer. Het gaat om het maximale halen uit je websiteverkeer.
Een conversie is een actie die door een websitebezoeker wordt uitgevoerd waarvan jij wilt dat die wordt uitgevoerd. Denk aan het invullen van een contactformulier, het bestellen van een product in de webshop of het downloaden van een app. Maar ook het downloaden van een whitepaper is een goed voorbeeld van een conversie.
Google Analytics is noodzakelijk voor conversie optimalisatie. Door middel van Analytics kun je namelijk achterhalen hoe iedere pagina van je website presteert. Welke worden het meest bezocht en over welke periode? Wij raden namelijk altijd aan om de meest bezochte pagina’s te prioriteren wat betreft conversie optimalisatie. Google Analytics is geheel vrijblijvend te gebruiken.
Google Optimize is net als Google Analytics een gratis te gebruiken dienst van Google. Voorheen was alleen een betaalde versie van de tool beschikbaar, maar sinds de rebranding van het platform (Google Marketing Platform) ook een gratis versie. Met deze tool kun je op een eenvoudige manier A/B-tests of multivariate tests maken. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld een tekst herschrijft ten opzichte van het origineel. Door de twee varianten tegelijkertijd te laten draaien kan er, mits voldoende data, worden bepaald welke variant beter presteert. Op deze manier kun je een al presterende variant verbeteren in plaats van iets nieuws te bedenken (wat eventueel slechter presteert).
Hotjar is een (gratis) tool om heatmaps en recordings te realiseren op je website. Door middel van heatmaps kun je onder andere de bewegingen van de muis van een bezoeker registreren, kun je zien waar zij op klikken en kan de scroldiepte worden achterhaald. Door middel van recordings kun je letterlijk zien hoe een bezoeker zich over de website navigeert. Hotjar is een zeer waardevolle tool binnen conversie optimalisatie. Je websitebezoekers laten letterlijk aan je zien waar zij heen gaan en wat zij interessant vinden (en wat juist niet).
Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat je je websitebezoekers gaat begrijpen. Wat wij hiermee bedoelen? Simpel, bij het uitvoeren van tests maak je altijd gebruik van minimaal twee variaties. Je websitebezoekers tonen welke variatie beter presteert en/of aansluit bij hun wensen. Je stemt je website dus af op je websitebezoekers. Voldoende data is bij dit onderdeel van groot belang. Met honderd websitebezoeken per maand zijn er namelijk geen gegronde conclusies te trekken.
Door het gedrag van je websitebezoekers te analyseren weet je waar de website kan worden verbeterd. Wij raden altijd aan om te beginnen met de pagina’s die het meeste verkeer genereren. Worden je USP’s wel voldoende gecommuniceerd op deze pagina? Het komt vaak voor dat een pagina lang wordt bekeken, maar weinig conversies voortbrengt. Een oorzaak hiervan kan zijn dat je niet duidelijk communiceert wat de paginabezoeker moet doen. TE veel informatie kan namelijk voor verwarring zorgen. Vroeger was het juist andersom, hoe meer hoe beter.
Eén van de belangrijkste redenen om te starten met conversie optimalisatie is de toenemende concurrentie. Mede dankzij de komst van smartphones is het internet niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Steeds meer bedrijven maken door de toegankelijkheid van het internet de stap naar de online wereld. Om de concurrentie een stap voor te blijven is het belangrijk om je bezoekers een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Je wilt natuurlijk dat ze terug blijven komen. Zie het als een winkel in een winkelstraat. Daar vinden continu veranderingen plaats om de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Het doel is om ze warm te maken en dat ze terug blijven komen. Online werkt het ook op deze manier.
Wil jij blijven meedoen met je website? Dan is conversie optimalisatie één van de succesfactoren die je moét inzetten. Conversie verhogen voor je webshop is essentieel. Naast het inhuren van een SEO bureau is het inschakelen van een conversie optimalisatie bureau een veel gebruikte oplossing voor organisaties met online ambities.
Het doel van conversie optimalisatie is: meer halen uit je websiteverkeer. Dit is een vaag begrip en kan een aantal dingen betekenen, afhankelijk van het type organisatie. Het verhogen van de opbrengst per bezoeker is hier één van. Bij het succesvol inzetten van conversie optimalisatie kun je een hoger conversiepercentage realiseren. Een tekst op de website kun je verleidelijker en opvallender maken door deze meer naar voren laten springen. Dit heeft een stijging in conversies tot gevolg; terwijl het aantal websitebezoekers nagenoeg gelijk is gebleven. Het klinkt eenvoudig, maar het is mogelijk dat de testvariant juist minder goed presteert dan het origineel. En juist daarom is het belangrijk om dit te testen met een tool als Google Optimize.
Word de opbrengst per bezoeker verhoogd? Dan zijn de kosten per bezoeker automatisch ook afgenomen. De conversies verhogen voor je webshop is een goede doelstelling, maar er zijn bedrijven die streven naar een verlaging in de kosten per aankoop (kosten per acquisitie). Het grootste voordeel van conversie optimalisatie is dat je met vrij weinig tijd grote veranderingen teweeg kan brengen.
Door conversie optimalisatie leer je dus je websitebezoekers kennen, maar dat is niet het enige voordeel. Je hebt het zelf vast eens ervaren. Je belandt op een website waar alles vlekkeloos verloopt, je weet waar je moet zijn en het proces komt heel natuurlijk over. Deze websites komen professioneel over op de bezoeker en verhogen daarmee ook de kans op een conversie. De kans is zeer groot dat deze website uitvoerig gebruik maakt van conversie optimalisatie.
Wanneer je weet wat het gedrag is van je websiteverkeer, en daar op inspeelt, kom je professioneler over. Je websitebezoekers voelen zich namelijk begrepen en zijn sneller bereid een handeling uit te voeren in jouw voordeel.
Het winkelmandje is een goed voorbeeld om te starten met conversie optimalisatie. Hoe vervelend is het om niet te weten wat de volgende stap is tijdens dat proces? Achterhaal daarom altijd op het percentage winkelmand-verlaters van je webshop. Hoe lager dit percentage, hoe beter.
Het voordeel van conversie optimalisatie is dat dit het niet veel hoeft te kosten. Tools als Google Analytics, Hotjar en Google Optimize bieden goede oplossingen om te beginnen met conversie optimalisatie. Het veranderen van de hele website kost veel tijd én geld. Het doel van conversie optimalisatie is echter het ‘perfectioneren’ van je huidige website. Beetje bij beetje stem je de website af op jouw websitebezoekers. De gratis versie van Hotjar is goed om mee te beginnen, maar zal al snel een betaalde versie vereisen naarmate je hier écht goed gebruik van wil maken.
Wanneer je conversie optimalisatie goed inzet is dit voordelig voor je complete online marketing strategie. Google geeft websites namelijk een betere waardering als websitebezoekers converteren of interacteren. Dit komt niet alleen je zoekmachine optimalisatie, maar ook je Google Ads werkzaamheden ten goede.
Conversie optimalisatie is een onderdeel van online marketing dat door iedereen kan worden beoefend. Maar worden keuzes en conclusies wel op de juiste manier getrokken? Het stellen van de juiste vragen, het opstellen van hypotheses en het trekken van conclusies is moeilijker zonder ervaring. Wij helpen je graag om je website zo optimaal mogelijk in te richten zodat je website beter converteert.