Sinds eind 2014 zie je steeds vaker een zoekfunctie opduiken in de organische resultaten van Google. Dit wordt de Sitelinks Search Box genoemd en ziet er als volgt uit:
In dit artikel bespreek ik wat de Sitelinks Search Box precies inhoudt, hoe het werkt en wie hier gebruik van kan maken.
De Sitelinks Search Box is een zoekbalk binnen een zoekresultaat in Google. Deze zoekbalk wordt weergegeven boven de Sitelinks van het zoekresultaat. Met behulp van de Search Box kunnen bezoekers direct vanuit de zoekmachine binnen een bepaalde site zoeken. In bovenstaand voorbeeld van Bol.com kan er dus direct vanuit de zoekresultaten binnen het assortiment van Bol gezocht worden, zonder eerst de site te bezoeken.
De Sitelinks Search Box is nog niet voor iedere website beschikbaar. Google geeft deze mogelijkheid alleen aan sites die een hoog volume aan branded zoekopdrachten krijgen.
Een mooi voorbeeld is YouTube: veel bezoekers tikken eerst “youtube” in bij Google, klikken op het bovenste resultaat en voeren vervolgens een zoekopdracht uit op Youtube.com. De Sitelinks Search Box vereenvoudigd dit proces.
Kortom: wordt er vaak gegoogled op jouw domein- of bedrijfsnaam en wordt er intern op jouw site veel gezocht, dan is de kans groter dat je wordt geselecteerd om de Sitelinks Search Box te implementeren. Je krijgt hierover bericht van Google via Google Webmaster Tools. Als je klant bent bij TO BE FOUND en wij beheren je Webmastertools account, dan houden wij in de gaten of je hiervoor in aanmerking komt.
Nadat een bezoeker een zoekopdracht heeft ingetypt in de Sitelinks Search Box, zijn er twee mogelijke uitkomsten:
Let op dat je “url” en “target” verandert in jouw eigen website en queries. Voor meer uitleg hierover, zie http://googlewebmastercentral.blogspot.co.uk/2014/09/improved-sitelinks-search-box.html.
Hou dus goed in de gaten of jouw site in aanmerking komt voor een Sitelinks Search Box! Heb je vragen over dit onderwerp? Stel ze in de reacties onder dit artikel.