Met de komst van Google Tag Manager is het mogelijk om als marketeer zijnde met gemak tags toevoegen en bewerken. Dit is handig voor analyses, remarketing en andere marketing gerelateerde werkzaamheden. Bijkomend voordeel; het inschakelen van een IT-team is bij deze niet meer noodzakelijk!
Google Tag Manager is een tool van Google waarmee gebruikers zelf eenvoudig Tags op hun website kunnen plaatsen en deze gemakkelijk kunnen bewerken zonder dat er met codes geprutst moet worden.
Door middel van Google Tag Manager zet je eenmalig een stuk code op de website. Deze code wordt ook wel de container genoemd. Wanneer deze container is geplaatst kan je via Google Tag Manager, dus een extern programma, allerlei tags plaatsen. Van Google Analytics, Google AdWords, HotJar en zelfgemaakte codes, ongeveer alles is wel mogelijk! Het grote voordeel is dan ook dat je maar één keer je IT team moet vragen om een code te plaatsen in plaats van voor alle tags opnieuw!
Onderstaand een impressie van de werkruimte Google Tag Manager:
Note: Om de stappen in deze handleiding te volgen heb je al een Google Tag Manager account.
Wanneer je iemand op accountniveau toegang geeft tot jouw Google Tag Manager dan is diegene in staat om alle onderliggende containers te beheren.
Wanneer je iemand op containerniveau toegang geeft tot jouw Google Tag Manager dan is diegene in staat om alleen die specifieke container te beheren.
Bijvoorbeeld:
Wanneer je zelf meerdere containers binnen jouw account beheert en een partner van jou heeft belangen bij één container. Dan is het aan te raden om die partner géén toegang te verlenen tot het hele account maar enkel de desbetreffende container.
Note: Belangrijk om te weten is dat een gebruiker alleen kan worden toegevoegd als deze in het bezit is van een Google-account (= Gmail).
Note 2: Omdat je op twee manieren iemand aan jouw Google Tag Manager kan koppelen leggen we je allebei de manieren uit.
Stap 1. Klik rechtsboven op het tandwieltje
Stap 2. Kies links onder Account voor ‘Gebruikers beheren’
Stap 3. Klik op de knop ‘Nieuw’
Wanneer je een nieuwe accountgebruiker wilt toevoegen klik op de knop ‘Nieuw’. Kan niet missen. In dit scherm komen overigens alle accounts die toegang hebben tot jouw account. Wanneer je accountrechten wilt aanpassen of een account wilt verwijderen dan klik je gewoon het desbetreffende e-mailadres en alles spreekt voor zich.
Note: Publiceren is de rol met de meeste rechten en Lezen is (na geen toegang) de rol met de minste rechten.
Wanneer je een nieuwe gebruiker wilt toevoegen krijg je het volgende scherm te zien
De stappen spreken voor zich; geef een e-mailadres op (Gmail!) en bepaal of je het account een gebruiker of een beheerder maakt. Vervolgens bepaal je de rechten per container. Hierdoor kan je iemand dus in één keer toegang geven tot meerdere containers binnen één account.
Stap 4. Alles ingesteld? Klik op Toevoegen.
Degene die je hebt toegevoegd krijgt op het ingevulde e-mailadres een bevestiging dat hij/zij vanaf nu bij het account kan.
Stap 1. Klik op Beheer
Stap 2. Klik rechts onder Container op ‘Gebruikers beheren’
Stap 3. Klik op de knop ‘Nieuw’
In tegenstelling tot wanneer je een accountgebruiker wilt toevoegen heb je hier alleen de mogelijkheid om een e-mailadres en de containerrechten op te geven. Je zit al in één specifieke container en daarom is het niet mogelijk om meerdere containers tegelijk in te stellen.
Stap 4. Toevoegen
Geef de persoon de juiste rechten en klik vervolgens op Toevoegen. Het ingevulde e-mailadres heeft vanaf nu toegang tot de desbetreffende container (tenzij je iemand de rechten ‘Geen toegang’ geeft).
Een nieuwe gebruiker heeft alleen rechten en dus toegang voor de aan hem aangewezen containers. Heb jij meerdere containers in bezit en geef je aan dat een gebruiker ‘Geen Toegang’ heeft tot een bepaalde container? Dan wordt voor deze gebruiker desbetreffende container niet weergeven in het account. Een gebruiker met beheerderstoegang heeft altijd leestoegang tot elke container in het account. Het is wel mogelijk om deze gebruiker het recht te ontnemen om tags te bewerken of te publiceren.
Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op! Op de hoogte blijven van de laatste marketingontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedIn, Facebook en Instagram!