SEO, we gaan het helemaal anders doen dit jaar! Dat zou leuk zijn, maar helaas kunnen we dat niet over onze lippen krijgen. SEO gaat namelijk niet ‘wezenlijk’ anders worden in ‘25. Er komen wel toffe dingen aan hoor! .. alleen blijft je langetermijn SEO visie als het goed is hetzelfde. Laten we dan toch even kijken of die van jou volstaat in 2025, veel leesplezier!
Danique Theunis
“SEO in 2025 is niet heel anders dan SEO in 2024”
Er zijn de afgelopen jaren veel stappen gemaakt op gebied van Artificial Intelligence, maar het menselijke aspect is tot op heden echt nog niet te missen. We verwachten in 2025 een grote stap te maken waar AI tools zich doorontwikkelen van hulpmiddel, naar AI driven zoekmachines.
Simpele vraagstukken, creatieve brainstorms en analyses worden steeds gemakkelijker en kwalitatiever. Zo kunnen wij ons steeds meer en beter bezighouden met het strategische aspect van SEO.
Informatieve zoekopdrachten zullen vervangen worden door de steeds beter kloppende AI-antwoorden. Maar hoe erg is dit? En hoeveel waarde had dat verkeer écht voor jouw organisatie? Misschien nog belangrijker – hoe ga je hiermee om? Het wordt hoog tijd om de focus te leggen op de creatie van unieke content die nog niet bestaat. Niet kopiëren van anderen, maar terug naar de tekentafel om nieuwe content te maken. Integreer je merkverhaal, tone of voice en bouw zo je merk organisch uit! Op deze manier voeg je echt iets nieuws toe en zul je je merk organisch verder uitbreiden. Dat is uiteindelijk het doel van SEO: het vergroten van Branded Searches!
Voor de intensieve AI gebruiker hebben we nog wat leuke tips voor je op een rij gezet. Zo maken we ook jouw werkdag nét iets makkelijker:
Mees Ooms
"AI gaat hard, heel hard. Wie nu nog niet volop gebruik maakt van CustomGPT’s loopt achter. Ook heeft ChatGPT sinds 31 oktober toegang tot search, waardoor ze live het web af kunnen struinen. Wordt dit een nieuwe concurrent van Google? Ik denk van niet. Google heeft al meermaals bewezen dat het niet zomaar van de troon valt te stoten."
Het verschuiven van zoekresultaten komt steeds vaker voor in combinatie met intent shifts. Een zoekterm dat eerst commerciële zoekresultaten liet zien, laat nu bijvoorbeeld voor 80% informatieve zoekopdrachten zien. Als je rondom dat keyword of topic alleen een ‘commerciële’ pagina hebt staan, dan verlies je terrein. En over het algemeen zijn we met zijn allen heel vaak, best afhankelijk van ons Google traffic. Dat doet dus pijn. Daar wil je op een goede manier mee omgaan en dat wil je in de toekomst vooral voorkomen.
Wij verwachten dat dit intent shifts steeds vaker gaan voorkomen, omdat het zoekgedrag van gebruikers snel verandert … en blijft veranderen.
Glenn Gabe en Lily Ray over de impact van intent shifts op review sites (referend naar het massagraf van de affiliate sites dit jaar) op X.
Yep, intent shifts can have a big impact on visibility. @lilyraynyc covers how intent shifts are impacting review sites (and reviews content overall) -> SEO Visibility Shifts from Review Sites to eCommmerce & User-Generated Content Sites in 2024
“We noticed that there appear to… pic.twitter.com/5bBXw267Ia
— Glenn Gabe (@glenngabe) June 19, 2024
Ook bij onze eigen projecten hebben we keywords een andere SERP zien krijgen, waar bijvoorbeeld commercial werd vervangen voor informative. Dan sluit je niet meer aan en moet je opnieuw achterhalen hoe je de beste content kan bieden voor de bezoeker, waarmee je ook kan ranken in search. Je kan dat voorkomen door heel de customer journey goed te vullen met relevante content. Dat betekent dat je in elke fase van die journey waarde toevoegt, of dat keyword nu even ‘commercieel’ of ‘informatief’ wordt gezien, je hebt daar dan content voor!
Bas de Roy
"We zien dat het enorm belangrijk is om binnen een topic de hele customer journey vol te bouwen met content om juist de intent shifts op te vangen. Breng daarom vroegtijdig in kaart welke content intents in de funnel je nog mist!"
Google test veel om het veranderende zoekgedrag van mensen te blijven opvangen met een passende SERP. De vraag van de consument verandert en om deze reden testen ze continue door. Dit is Aleyda Solis, internationale SEO consultant en maker van de SEOFOMO nieuwsbrief, ook opgevallen:
“Er is een voortdurende verschuiving in organisch zoekverkeergedrag als gevolg van de toename en het continue verschuiven van de SERP-functies. Denk aan product- of videocarrousels, kennisvensters, positie nul, etc. Het gevolg hiervan is dat wij als SEO specialist niet alleen door middel van posities in moeten spelen op deze veranderende SERP, maar ook moeten begrijpen wat hier precies gebeurd. De volgende onderwerpen zijn hierin belangrijk:
Maar hoe krijg je hier inzicht op? Tooling die Aleyda aanreikt om deze verschuivingen inzichtelijk te maken en je verkeer te achterhalen zijn: Advances Web Ranking of Nozzle voor SERP-functies en Similarweb voor klikgegevens.
Als we het dan over veranderingen hebben in de SERP, kan de integratie van TikTok short video snippets hierin niet ontbreken:
Why am I ranking in position 1st and I’ve lost so much organic search traffic for the same queries? Here’s what to do 👇👀
There’s an ongoing shift in organic search traffic behavior due to the increase and continuous shift in SERP features: products or videos carousels,… pic.twitter.com/HlRk8ZabW8
— Aleyda Solis 🕊️ (@aleyda) November 5, 2024
Danique Theunis
‘’Soms hoef je geen speurtocht te houden om te ontdekken hoe en waarom het zoekgedrag verandert. Met logisch nadenken, jezelf de juiste vragen te stellen en je doelgroep eens écht te spreken, geef je zo nauwkeurig antwoord op de vraag van de doelgroep, waardoor je de veranderingen binnen de SERP voor kan zijn.’’
De stijgende populariteit en zichtbaarheid van organische productresultaten is iets dat helemaal niet nieuw is, maar niet eerder zo concreet werd. Daarom verwachten we veel impact te zien in 2025. Met name het vertonen van de nieuwe zeer prominente organic product grids lijkt meer dan ooit te gaan excelleren.
Dat vraagt om een frisse blik op je product feed en je productoptimalisaties. Laten we eerlijk zijn, we hebben ook veel te lang met zijn allen puur blindgestaart op category pages. De kassa (en dus massa) zit hem in je product visiblity. Een feed die soms voorheen meer voor ‘team ads’ leek te bestaan dan voor team SEO. Met een goede, gevulde feed en optimalisatie strategie haal je zoveel meer uit je producten. Onze feed management tool is vaak Channable, maar er zijn meerdere opties.
Tip 1: Google Search Console: verkopersvemeldingen.
In Search Console spot je eenvoudig hoe je product listings überhaupt worden opgepakt door Google.
En in je prestatierapport filter je daar op om gekke dingen snel op te sporen.
Tip 2: Merchant Center: inzichten voor gratis vermeldingen.
Snel inzicht in de impact van je zichtbaarheid in organic shopping grids van je producten.
Populaire SEO’er Brodie Clark (U.S. Search Marketer of the year 2023) deelt zijn visie op organic product listings en is ook van mening dat dit als een raket voor je kan werken. Toffe video van één zijn talks:
Bas de Roy
“Je productfeed is een massa aan informatie. Je feed optimalisatie en structured data gaan daarin hand in hand! Ik verwacht dat dat belangrijker blijft worden.”
Wil je in 2025 goed ranken met je content, zul je merken dat hier steeds meer effort voor nodig is. Het creëren van unieke content blijft steeds belangrijker worden en het risico dat er minder draagvlak ontstaat is aanwezig. Meer inspanning, met hoop of hetzelfde resultaat? Maar draai het eens om en ga na hoe je je content slimmer kan inzetten, hoe je kanalen kan verbinden en hoe je deze synergie verder op kan zoeken. Denk dus niet meer alleen vanuit zoekmachines als Google tijdens jouw content creatie, maar benut hierin alle organische kanalen. Want wat we voorheen al terugzagen, afhankelijk zijn van 1 kanaal is niet meer the-way-to-go en laten we lekker in 2024 hangen.
‘’Eigenlijk wordt het creëren van content ons alleen maar leuker gemaakt. We gaan weer creatiever denken, beperken ons niet tot 1 kanaal en zullen nu wel unieke content moeten maken. De uitdaging wordt groter en het resultaat beter. Zo zetten we resultaten neer waar we trots op zijn en spreken we écht alleen de passende doelgroep aan. Gerichter schrijven en het heruitvinden van content recycling worden weer hot topic, maar dan met een extra touch waarin we écht op zoek moeten naar kanaal specifieke kansen.”
“Écht van toegevoegde waarde zijn door relevante content te delen. Niet meer schrijven om het schrijven.. Het internet is verzadigd. De truc voor 2025 is om nog meer out-of-the-box te denken en niet vast te klampen aan zoekvolumes op bepaalde zoekwoorden. Content maken en delen waarvan jíj denkt dat het interessant en nuttig is voor je doelgroep. Het maken van helpful content, in allerlei vormen; video, blogs, infographics, podcasts, etc. De mogelijkheden zijn echt eindeloos. Óók in 2025!”
SEO blijft de juiste dingen doen
Hoewel we aan allemaal toffe veranderingen kunnen denken waar we in 2025 op in kunnen gaan spelen, blijft de basis van SEO niet heel anders dan in 2024. Techniek blijft een belangrijk aspect en zal strenger worden beoordeeld. Denk aan de welbekende termen als Mobile First en het juist inrichten van je Structured Data. Ook blijft Local SEO een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid. Gaan we van lokaal naar hyperlokaal? Waar we ons nog beter richten op de specifieke locatie van de gebruiker, in combinatie met de welbekende lokale reviews, locatiespecifieke zoektermen en lokale landingspagina. Voegen we hier dan ook gerichte tags toe op social media (om toch weer die integratie van diverse kanalen op te zoeken ;)), en leggen we de focus op gerichte routebeschrijvingen, dan kan je je hyperlokale strategie op een goede manier aftrappen! Daag jij ons uit samen je SEO strategie futureproof te maken?
Darko Gocevski
“Met Local SEO zet je jouw bedrijf letterlijk op de kaart, zodat klanten je vinden precies op het moment dat ze je het hardst nodig hebben – dichtbij, relevant en klaar om te helpen."
Terugblik: zijn onze voorspellingen voor 2024 uitgekomen?
AI is continue in beweging en er is zo-veel gebeurt. We zagen AI eerder dit jaar met name als hulpmiddel, maar inmiddels denken veel SEO specialisten ook aan hoe ze relevant kunnen zijn en blijven voor AI zoekmachines.
We blikken even terug op waar onze specialisten in het veld tegenaan zijn gelopen.
Bard … nou die kunnen we weer vergeten. Microsoft klapte eroverheen met chatGPT en Copilot. Nou heeft Google wel iets geprobeerd natuurlijk, want AI Overviews heeft in Amerika wel even live gestaan. Helaas leverden die AI resultaten met name op ‘Your Money or Your Life’ topics nog te veel troep antwoorden op. Slechte medische adviezen kan Google zich natuurlijk ABSOLUUT niet permitteren.
In 2024 zagen we niet per sé veel meer mogelijkheden, maar wel een enorm groeiend belang. Wel nieuw is de ProductGroup schema.org type. Een hele mooie, belangrijke nieuwe vorm van structured data om je producten beter te markeren, zodat ze maximale zichtbaarheid kunnen pakken. Zo krijg je wél al je productvarianten in Google!
2024 stond in het teken van Consent Mode v2. Je cookie consent instellingen worden strenger beoordeeld en doe je dit niet op de juiste manier, ervaar je sinds dit jaar ook echt de gevolgen. Waar we voorheen dus nog afhankelijk waren van 3rd party cookies, zul je het nu moeten hebben van je first party data. Het gevolg: steeds minder inzicht in wat de websitebezoeker nou daadwerkelijk doet. In 2024 zijn we dus al druk bezig met het zoeken naar een oplossing – hoe krijgen we zoveel mogelijk van deze missende data terug? Het antwoord – Server Side Tracking! We gaan data opslaan en verwerken op de server van een website, in plaats van in de browser van een gebruiker. Zo kun je veilig informatie verzamelen, volgens de privacy wetgeving en óók als de gebruiker de cookies blokkeert. Hoe deze verschuiving er visueel uitziet hieronder.