Maandelijks zijn er 1,3 miljard actieve Facebook Messenger gebruikers. Inderdaad, 1,3 miljard! Heb je er ooit weleens over nagedacht om Facebook Messenger te gebruiken als marketingtool? Je kan er namelijk meer mee bereiken dan je denkt. Ik ging op zoek naar de verschillende manieren om Facebook Messenger marketing in te zetten voor de social media marketing van je bedrijf. Zo kan jij beoordelen of het past bij je bedrijf (ik weet zeker van wel!) en effectief ingezet kan worden. In onderstaand artikel vertel ik je dan ook maar al te graag alles over het inzetten van Facebook Messenger.
Wanneer we aan social media denken, denken we vaak alleen aan de grote kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. De meeste bedrijven zijn bijvoorbeeld bekend met Facebook adverteren via berichten in de newsfeed. Maar toch missen we dan een groot deel – een groter deel zelfs – van social media. Dit zijn namelijk de messaging- en chatapps.
Volgens Business Insider maken er (sinds eind 2014) maandelijks meer mensen gebruik maken van de vier populairste messaging apps (WhatsApp, WeChat, Facebook Messenger en Viber) dan van de vier populairste social media apps (Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn). En dit verschil gaat alleen maar groter worden. Een onderzoek van Facebook die is gehouden onder 12.500 mensen wereldwijd, onthuld een aantal veelbelovende statistieken. Zo concluderen zij dat:
Dus… die statistieken liegen er niet om! Nu krijg je vast meer kriebels om als bedrijf zo snel mogelijk te starten met Facebook Messenger marketing. In de volgende paragrafen behandel ik drie mogelijke manieren waarop bedrijven Facebook Messenger kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. Let’s start!
De meest gebruikelijke manier voor het verspreiden van content is middels van e-mailmarketing. HubSpot zocht uit of Facebook Messenger een beter alternatief is voor het verspreiden van content. Dus in plaats van te vragen of iemand een formulier wilt invullen voor het ontvangen van een nieuwsbrief, boden zij de mogelijkheid om deze optie over te slaan en de content te verkrijgen via Facebook Messenger. Na vier weken testen behaalde de Messenger methode een 242% hogere open percentage en een 619% hogere klik ratio! Kortom, een bijzonder goede uitkomst voor Facebook Messenger en zeker een reden om dit te overwegen!
Tip: gebruik bij het verspreiden van content via Facebook Messenger zeker de tool Chatfuel. Dit is een handig systeem waarbij je een Chatbot kan maken die vervolgens eenvoudig je content verspreidt naar al je contacten. En dat zonder een code te hoven schrijven. Daarnaast is de tool geheel gratis!
Waarschijnlijk is het jou ook al opgevallen; tegenwoordig staat het nieuwsoverzicht van Facebook vol met advertenties. Beeld je eens in dat jij je doelgroep kan benaderen zonder al deze heisa. Gewoon één op één. Door gebruik te maken van Messenger ads wordt dit mogelijk. Men ziet dan je advertentie op het homescherm van de Messenger app. Wanneer zij vervolgens op de advertentie klikken komen ze direct terecht op de pagina die jij hebt ingesteld, zoals je website of een conversatie in Messenger. En goed nieuws! Nog maar weinig bedrijven maken hier gebruik van. Dus als jij hiermee start, weet je zeker dat je één van de eerste bent!
De laatste strategie in deze blog is het inzetten van Facebook Messenger om sneller antwoord te geven op de vragen van je klanten. Sommige spreken ook wel van ‘klantenservice via social media’ als de nieuwe marketingtool. Het wordt dan ook steeds meer duidelijk dat men liever contact heeft met bedrijven door het sturen van berichten dan door gebruik te maken van andere kanalen. Men wilt namelijk steeds sneller antwoord, het liefst direct.
Dat is toch meer dan je dacht hé? Neem Facebook Messenger Marketing dan ook niet meer voor lief en maak er als bedrijf effectief gebruik van! Gegarandeerd dat je als bedrijf resultaten gaat boeken. Ben jij overtuigd?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van Facebook (messenger) marketing en social media adverteren? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen en trends.