Regelmatig hoor ik van mensen in mijn omgeving en van klanten dat zij zelf zijn gestart met Facebook adverteren. Tof! Maar 9 van de 10 keer hoor ik ze dan zeggen dat ze met hun campagne wat fans erbij kregen, wat views hebben gehad en wat kliks naar de website waarnamen. Alleen bleven de verkopen uit. Hartstikke leuk natuurlijk die videoviews en kliks naar je website. Maar zolang de campagne geen conversies oplevert en je geen ROI (return on investment) hebt, zal je al snel geneigd zijn om de stekker uit de campagne te trekken. Dit is dan ook de reden dat klanten vaak bij mij aankloppen om tips te krijgen of om hun campagne uit handen te geven. In dit blog leg ik je uit wat een Facebook funnel is en hoe je daarmee de juiste mensen kunt bereiken die wel converteren!
Voordat we aan de slag kunnen gaan met de leuke dingen wil ik je eerst vertellen waar veel adverteerders de fout in gaan. Zo voorkom je dat jij deze fouten ook maakt en kun je met een gerust starten met het opzetten van je campagnes.
Er zijn veel handige hulpmiddelen waarmee je het succes van je campagne kunt meten. Toch gaan veel adverteerders aan de slag zonder hier gebruik van te maken. Hiermee bedoel ik dat er dan geen Meta Pixel is geïnstalleerd, niet de juiste custom conversions zijn ingesteld en dat ze geen gebruik maken van Google Tag Manager. Dit zijn dé technologieën die je campagne meetbaar kunnen maken, zodat je tussentijds kunt bijsturen en uiteindelijk kan terugkijken op een geslaagde campagne. Verder snappen adverteerders vaak niet hoe ze goed gebruik kunnen maken van custom audiences en look-a-like audiences. Zorg er dus voor dat je deze dingen op orde hebt en beheerst voordat je start met het voeren van je campagne. Bij TO BE FOUND zijn we dagelijks bezig met social media adverteren zoals Facebook remarketing en helpen je dan ook graag uit de brand. Uiteindelijk zijn dit toch de dingen die de funnel maken of breken.
Wanneer iemand via Google zoekt op “rode schoenen kopen” is het aannemelijk dat deze persoon op zoek is naar rode schoenen en van plan is om deze aan te schaffen. Op Facebook werkt dit anders omdat je geen advertenties kunt maken op basis van zoektermen. Voor het adverteren op Facebook zul je je dus moeten aanpassen aan de mogelijkheden van Facebook. Uit allerlei onderzoeken is duidelijk geworden dat iemand 6 tot 9 touchpoints nodig heeft met een bedrijf voordat diegene verandert in een interessante prospect of lead. Juist op Facebook kun je dit traject heel goed sturen. Hier vertel ik je verderop in dit blog meer over.
Vrijwel iedere advertentie die ik op Facebook tegenkom, wil dat ik direct tot kopen overga of dat ik mijn gegevens achterlaat. Zo steken de meeste adverteerders hun campagnes ook in. Op zich best logisch, je wilt namelijk dat mensen je producten kopen of hun gegevens achterlaten. Maar inmiddels weten we dat iemand 6 tot 9 touchpoints met een bedrijf nodig heeft voordat een persoon überhaupt je product overweegt. In eerste instantie zul je de doelgroep dus bekend moeten maken met het bedrijf alvorens je hen probeert te overtuigen jouw producten te kopen. Oké uitzonderingen daargelaten, een bedrijf als Nike of Adidas behoeft deze introductie niet omdat vrijwel iedereen wel bekend is met deze merken. Maar wij zullen eerst onze waarde moeten opbouwen en een relatie moeten creëren met de doelgroep door middel van onze advertenties. Door de advertenties op deze manier in te steken, ontwikkel je eerder de gewenste purchase-intent dan wanneer je advertenties opzet die direct gefocust zijn op de verkoop van producten.
Een Facebook funnel begeleidt je doelgroep van het ene punt (de kennismaking met je bedrijf) tot het andere punt (de gewenste conversie) door middel van advertenties die aansluiten bij de verschillende fases van de funnel. Fases vraag je je af? Inderdaad, een funnel bestaat uit verschillende fases die de doelgroep steeds dichter tot de aankoop brengt. Funnels worden vaak toegepast in campagnes en wanneer geautomatiseerde diensten zoals marketing automation wordt ingezet.
Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen de See fase, Think fase, Do fase en de Care fase. In dit blog focus ik me op de eerste drie fases van de funnel en bewaar ik de Care fase voor een andere blog. In de volgende alinea’s leg ik je per fase uit wat het inhoudt en vertel ik je hoe je deze succesvol inzet.
In de See fase richt je je op mensen die nog geen klant zijn; dat zijn de mensen die dus nog geen aankoopintentie hebben. In deze fase wil je je dus vooral richten op bereik en merkbekendheid zodat potentiële klanten bekend raken met het merk. In de See fase richt je je dus nog op een breed publiek waarvan jij denkt dat zij het product of dienst interessant vinden. Uiteraard kun je in deze fase al wel specifieker segmenteren op de verwachte interessegebieden van een potentiële klant. De content die je in deze fase kunt inzetten zijn onder andere inspirerende verhalen om je doelgroep bekend te maken met je merk en product. Je wilt dus awareness creëren waarbij de belangrijkste KPI’s gericht zijn op het bereik van je advertentie, het aantal keren dat iemand je advertentie heeft gezien, het aantal views dat de video van je advertentie heeft behaald of de interactie die iemand met je advertentie heeft gehad.
Wanneer de potentiële klant zich in de Think fase bevindt, is deze al wat verder in het koopproces. In deze fase van de funnel is de potentiële klant zich bewust van zijn behoefte en zal actief op zoek gaan naar een oplossing. De content die je jouw potentiële klant voorschotelt zal gericht zijn op het benoemen van de voordelen van je product of dienst, het geven van tips of simpelweg bewijzen dat het werkt. Je wilt er dus voor zorgen dat de potentiële klant jouw product of dienst meeneemt in zijn overweging. De belangrijkste KPI’s in de Think fase zijn gericht op de interactie met advertenties en het leiden van verkeer naar de website of landingspagina.
Zodra iemand in de Do fase terecht is gekomen weet je dat deze persoon een veel hogere koopintentie heeft dan in de voorgaande fases. Je hebt de potentiële klant er inmiddels van overtuigd dat jij de oplossing hebt en de potentiële klant kan ieder moment converteren. Dit is dan ook waar je op stuurt: de daadwerkelijke aankoop. De belangrijkste KPI in deze fase is sales. De content die de aankopen kan stimuleren uit zich in een vorm als een aanbieding, het tonen van het product, het communiceren van de prijs of in het claimen van een deal of een coupon die ergens kan worden ingeleverd.
Tot zover dit blog over Facebook funnel marketing. Binnenkort verschijnt deel 2 waarin ik je meer vertel over het opzetten van de funnel en hoe je ervoor zorgt dat potentiële klanten deze in de goede volgorde kunnen doorlopen. Spoiler alert: we gaan aan de slag met remarketing. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op! Op de hoogte blijven van de laatste marketingontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram!