Er ligt een online marketing uitdaging binnen jouw bedrijf. Jullie willen je online zichtbaarheid gaan verbeteren, maar hoe pak je dat aan? Samenwerken met een online marketing bureau, een freelancer inhuren, of een online marketeer in dienst nemen? Het is een afweging die veel bedrijven maken. De juiste keuze hangt af van je specifieke situatie, doelen, en middelen. In dit artikel verkennen we de verschillende opties om je te helpen de juiste beste beslissing te nemen voor jouw bedrijf.
WIE DOET WAT
Eerst kort een een beschrijving van wat je nou precies van welke partij mag en kan verwachten:
Een online marketing bureau biedt een breed scala aan marketingdiensten, van SEO en PPC tot social media marketing en content creatie. Het team waarmee je samenwerkt bestaat vaak uit diverse specialisten. De samenwerking met een bureau omvat meestal een strategisch plan, uitvoering van campagnes, en continue optimalisatie en rapportage. De kosten van een marketingbureau variëren van ongeveer €80,- tot €150,- per uur.
Een freelancer is een zelfstandige professional die gespecialiseerd is in één of enkele aspecten binnen de online marketing. Samenwerken met een freelancer betekent vaak gericht bezig zijn met een specifieke marketingdienst als SEO, PPC of social media marketing.
De kosten van een freelancer variëren van ongeveer €60,- tot €120,- per uur.
Een online marketeer in dienst van het bedrijf werkt intern en is volledig toegewijd aan de marketingdoelstellingen van het bedrijf. Deze samenwerking zorgt voor een diep begrip van het merk, zijn waarden, en doelen. De online marketeer is vaak een generalist die vooral bezig is met de hoofdlijnen binnen en van de marketing. Vaak wordt er aanvullend samengewerkt met een freelancer(s) of externe bureau’s.
Het salaris van een online marketeer in dienst varieert van ongeveer €2.500,- tot €4.000,- per maand.
Online marketing bureau = flexibel
Je hebt de beschikking tot een team van experts binnen verschillende online marketing disciplines als bijvoorbeeld: strategie, SEO, SEA, content creatie, enz. Daarnaast beschikt een bureau ook vaak over veel kostbare en waardevolle tooling die je dan niet meer perse zelf hoeft aan te schaffen.
Een bureau heeft vaak al veel ervaring en een op elkaar ingespeeld team. Het opzetten en uitrollen van complete online marketing strategieën behoort tot hun dagelijkse werkzaamheden en daar hebben ze als het goed is een bewezen track record van.
Bij een freelancer of online marketeer ben je vaak afhankelijk van 1 persoon. Met het inschakelen van een bureau kun je altijd terugvallen op een heel team en ben je hierin minder kwetsbaar.
Een online marketing bureau beschikt vaak over een groot scala aan (betaalde) tools. Lees hier welke TO BE FOUND gebruikt. Deze tools hoef je dus niet zelf aan te schaffen.
Het inschakelen van een online marketing bureau is waarschijnlijk de meest kostbare investering, ofwel het zal de duurste optie zijn.
Een bureau is niet dagelijks betrokken bij jouw bedrijf, zoals een eigen online marketeer zal zijn. Het is dus belangrijk om een bureau goed mee te nemen in wie je als bedrijf bent, waar jullie voor staan en waar jullie heen willen.
Freelancer = kostenefficiënt
Het inhuren van een freelancer is vaak een goede keuze als je op zoek bent naar specifieke expertise, denk bijvoorbeeld aan een copywriter of een Google Ads specialist. Daarmee is het ideaal om een freelancer op projectmatige basis in te zetten.
Het inzetten van een freelancer is vaak een kostenefficiënte keuze.
Freelancers hebben vaak een hoge mate van flexibiliteit, je kunt een freelancer vaak al in zetten voor een minimaal aantal uur per week of maand en je je zit als opdrachtgever nergens aan vast.
Een (goede) freelancer heeft vaak een beperkte capaciteit en het is daarbij dus lang niet altijd mogelijk om op te schalen, mocht je daar als bedrijf behoefte aan hebben.
Bij het werken met meerdere freelancers is er vaak weinig synergie tussen de verschillende freelancers en werkt een ieder op zijn eigen ‘eilandje’. Dit draagt niet altijd bij aan de bredere bedrijfsdoelstellingen.
Als je in grotere mate afhankelijk bent van een freelancer, heb je niets op terug te vallen wanneer de freelancer ziek wordt, op vakantie gaat of besluit met jou als klant te stoppen
In-house = match met het bedrijf
Doordat deze persoon bij je in dienst is, is die persoon echt onderdeel van het bedrijf. Deze persoon heeft een diepgaand begrip van jouw merk en directe afstemming met bedrijfsdoelstellingen.
Met het in dienst nemen van een online marketeer ga je voor een investering in bedrijfscultuur en -groei voor de langere termijn.
Met een eigen online marketeer zijn de lijntjes kort en kun je altijd snel communiceren en overleggen. Daardoor ben je erg flexibel en kun je snel aanpassen aan eventueel veranderende bedrijfsbehoeften.
Een eigen online marketeer is vaak een generalist. Daarmee ben je als organisatie dan ook beperkt in de vaardigheden en expertise van deze persoon. Voor specialistische werkzaamheden zal deze persoon al snel weer terugvallen op een freelancer of een agency.
Aan een eigen online marketeer zit je direct voor langere tijd verbonden. De samenwerking met een freelancer of bureau kun je vaak stopzetten, maar een eigen marketeer kun je niet zomaar op straat zetten als de resultaten tegenvallen of je de marketing op een andere manier wilt gaan invullen.
Wanneer je een online marketeer in dienst hebt moet hij beschikking krijgen tot bepaalde tooling, deze zijn vaak erg kostbaar.
Met de voor- en nadelen op een rijtje heb je al beter inzicht in wat iedere mogelijkheid voor je zou kunnen betekenen, maar hoe maak je nu de juiste keuze?
De keuze tussen een marketingbureau, freelancer, en inhouse marketeer hangt af van verschillende factoren zoals budget, schaalbaarheid, expertise, en de specifieke behoeften van je bedrijf.