"Wij zagen onze omzet stijgen van €1.800 naar €26.000 per maand. Het was een gekkenhuis!"

Feestartikelen Specialist
Home > Cases > Feestartikelen Specialist

Resultaten van onze samenwerking

Van € 1.800,- omzet naar € 26.000,- omzet per maand

Conversiepercentage verdubbeld: van 2,10% naar 4,47%

Van 28 transacties in 2020 naar 277 transacties in 2021

Feestartikelen Specialist is één van de snelst groeiende webshops in feestversiering binnen Nederland. Mensen die op zoek zijn naar feestartikelen voor diverse uiteenlopende gelegenheden kunnen bij deze startup in feestartikelen terecht. Van Abraham- en Sarah versiering, tot aan heliumtanks in combinatie met mooie ballonnen; Feestartikelen Specialist heeft het liggen, voor een scherpe prijs én snel geleverd.

Omdat de online concurrentie hevig is en er ontzettend veel verschillende producten worden verkocht hebben de eigenaren van Feestartikelen Specialist contact opgenomen met TO BE FOUND. Met zo’n groot assortiment liepen ze namelijk al snel tegen verschillende uitdagingen aan. Hoe houd je de navigatie gebruiksvriendelijk? Hoe valt het crawl budget te optimaliseren? Kortom: hoe zorgen we dat Feestartikelen Specialist het maximale rendement uit de webshop haalt?

SEO begint met het inrichten van je website

SEO, ook wel zoekmachine-optimalisatie genoemd, begint bij het inrichten van je website. Zo ook bij Feestartikelen Specialist, zijn we hier van start meegegaan. Op basis van het te voeren productassortiment en een gedegen keyword analyse hebben we een logische website structuur ontwikkeld. Dit hebben we verwerkt in een SEO-adviesrapport en alle categorieën voorzien van geoptimaliseerde meta titles, descriptions en headers.

website-structuur-feestartikelenspecialist

Waarom een content- en linkplan zo belangrijk is

Vervolgens hebben een contentplan gemaakt. Hierdoor ga je als bedrijf opvallen en meer verkeer naar je website trekken. Zonder contentplan bouw je namelijk geen reputatie op en zullen klanten niet snel tot aankoop overgaan op je website.

We hebben ons de vraag gesteld: welke productcategorieën hebben de prioriteit om daar relevante content voor te schrijven? Aan de hand van deze antwoorden is er een contentplan opgesteld. Met dit plan worden er momenteel wekelijks SEO geoptimaliseerde categorie- en productteksten en informatieve blogs geschreven. Daarnaast wordt er effectief gebouwd aan het interne en externe linknetwerk. Omdat de focus bekend was wisten we onze werkzaamheden efficiënt én effectief in te zetten.

Het resultaat?

Top 1 noteringen op diverse belangrijke productcategorieën met als direct gevolg: duizenden organische bezoekers en honderden organische transacties per maand!

“Bizar eigenlijk, dat het herbouwen van onze vernieuwde website navigatie en het toevoegen van zoektermen tot zulke goede resultaten leiden! Daarnaast denken de mensen van TO BE FOUND ook mee met de identiteit, en krijgen we veel complimenten over onze site”

David – eigenaar

Telefoon-mockup-feestartikelen-specialist-435x740

Het effectief inzetten van Google Advertising

Qua advertising waren ze bij Feestartikelen Specialist zelf al gestart met adverteren via Google Ads alleen wilde ze liever hun SEA uitbesteden. Helaas ontbrak het aan ingestelde conversies en hadden zij geen idee van de inkomsten uit advertising en overige kanalen. Door eerst het meten van transacties inzichtelijk te maken met Enhanced Ecommerce werd dat in ieder geval opgelost. Volgende stap was het optimaliseren van de productfeed welke veel informatie miste die wel voorhanden was.

Met een goed geoptimaliseerde productfeed en meetbare transacties werd het tijd om te berekenen welke ROAS minimaal gehaald dient te worden om break-even te draaien. Op basis van de break-even ROAS volgde een gewenste ROAS.

Het inzetten van Smart Shopping

Nu we alles op orde hadden om het adverteren nieuw leven in te blazen zijn we gestart met Smart Shopping campagnes. Een type campagne die veel leunt op de algoritmes van Google en waar we de laatste tijd veel goede resultaten mee behalen. Al binnen een week draaiden we steady op de gewenste ROAS en op sommige dagen zelfs ver daarboven. Flink boven verwachting dus!

Nu we steevast de gewenste ROAS behalen is het tijd om de kanalen uit te breiden waarop we adverteren. Dit sluit aan bij de full funnel strategie die we voor ogen hebben. Awareness, branding en remarketing via de social kanalen is hierop een geweldige toevoeging.

Page-speed-Feestartikelen-specialist-435x445

Afbeeldingen optimaliseren voor betere laadsnelheid

Het verlagen van de laadtijd van je website is een technische SEO factor en kan je rankings opleveren, naast dat het natuurlijk voor de gebruiker ook prettig is dat een pagina snel laad. Ook voor feestartikelen hebben we gekeken naar de laadtijden en de kritieke punten eruit gehaald. Door zowel het formaat als de bestandsgrootte te verkleinen zijn de afbeeldingen minder zwaar geworden. Dit heeft voor flinke daling in de laadtijd gezorgd.

Op desktop is door het optimaliseren van de afbeeldingen de pagespeed van 66 naar een score van 95 gegaan. Met name het verhogen van de page speed score op mobiel is zeer lastig. De mobiele webshop had een score van 28 deze hebben we kunnen verhogen naar 43 door de optimalisatie van de afbeeldingen.

Vervolgstap: gepersonaliseerde e-mailmarketing

Nu we verschillende online marketing methodes hebben ingezet waarvan we zien dat deze goed werken, is het de komende tijd belangrijk om te gaan focussen op herhalingsaankopen. Hiermee willen wij ons richten op loyaliteit aankopen. Klanten die al een bestelling hebben gedaan worden getarget en gestimuleerd om een herhalingsaankoop te doen. Een van de meest effectieve en goedkoopste manieren om hierbij in te zetten is e-mailmarketing.

E-mail automation voor winkelwagen verlaters

Om de winkelwagen verlaters terug te halen naar de website gaan wij een geautomatiseerde en gepersonaliseerde campagne opzetten. Op deze manier willen we winkelwagen verlaters alsnog de kans bieden om de order af te ronden. Nadat bezoekers met een volle winkelwagen de website hebben verlaten zullen ze automatisch een e-mail ontvangen.

”Het feest kan bijna beginnen, bestel vandaag nog”

”It’s almost time to party, rond nog even snel jouw order af”

”Het leven is al een feest, bestel alleen de versiering nog”

Met deze titels benaderen de winkelwagen verlaters op een grappige en persoonlijke manier. Omdat deze vaak in een fase zitten van twijfel is dit een effectieve manier van online marketing om dit soort bezoekers terug naar de website te begeleiden. Hierdoor wordt de kans groter dat ze alsnog tot converteren overgaan.

Ook sky-high gaan met super slimme SEO?