Google Analytics 4: ben jij er klaar voor?

7 juli 2022
5 mins
Home > Blog > Google Analytics 4: ben jij er klaar voor?

Hey Google! Waarom doe je ons dit aan? We halen super veel data op uit Google Analytics en dan ga je nu al mijn data weggooien? En dat binnen een jaar al? Heb jij als marketeer of beheerder van je eigen website tot nu toe die melding bovenaan je Universal Analytics property genegeerd of wil je meer weten over je nieuwe GA4 property? Ik neem je mee in de wereld van Google Analytics 4.

GA4 =de nieuwste versie van Google Analytics, met geavanceerde trackingmogelijkheden en een focus op privacy en cross-platform analyse.

Waarom is Google Analytics 4 geïntroduceerd?

Google Analytics 4 (GA4) is de opvolger van Google Analytics 3, ook wel Universal Analytics genoemd. Het is een nieuwe property binnen je Google Analytics account, waarmee je al je website (of app) statistieken kunt verzamelen en analyseren. Er zijn twee hoofdredenen waarom Google deze nieuwe property vraagt te implementeren:

  1. Google introduceert een nieuwe manier van meten, waarin het complexe data modellering toepast en veel meer stuurt op kwaliteit van bezoekers in plaats van kwantiteit.
  2. De Universal Analytics property wordt volledig beëindigd vanaf juli 2023 (!). Vanaf dat moment stopt je (waarschijnlijk) huidige Analytics setup met het verwerken van gegevens. Het is dus geen keuze: je móet wel over. Als je data over jouw website wilt blijven verzamelen en analyseren, ten minste (en ik denk dat je dat wel wilt).

Let op: je kan je Universal Analytics property en je Google Analytics 4 property gewoon volledig naast elkaar laten draaien! Zo hoef je jouw bestaande data niet gelijk weg te gooien en bouw je wel direct data op in je nieuwe property.

Wat is er veranderd sinds Google Analytics 3 (Universal Analytics)?

De hamvraag voor iedereen die zich oriënteert op de nieuwe GA4 property. Wil je precies weten wat je er anders mee kan en/of moet? Ja. Wil je er veel tijd aan kwijt zijn? Nope. Let daarom goed op, want hier komen de grootste veranderingen op een rij.

Upgrade van de interface

De gehele interface heeft een upgrade gekregen, zowel visueel als tekstueel. Het design is net wat ‘ronder’ en zo is de rapportage indeling nu gefocust op 4 hoofdpijlers: acquisitie, betrokkenheid, inkomsten genereren en behoud.

Datamodel op basis van gebeurtenissen

Het is niet voor niets een nieuwe manier van meten, het gehele gegevensverzameling model is gewijzigd. Alle paginabezoeken,  video plays en/of aankopen van bezoekers schalen we nu allemaal onder één noemer: gebeurtenissen (events). Daarmee verzamelen we veel meer inzicht over de manier waarop een bezoeker de interactie aangaat met je website, in plaats van dat we sturen op statistieken als bounce percentages (die in feite niets zeggen).

Verschillen GA4 en Universal Analytics

Figuur 2: het nieuwe event-based data model van Google

"
Ik denk dat het voor veel bedrijven écht een kans is het huidige meetplan te herzien en eens goed te gaan puinruimen. Je hebt vanaf dit moment in ieder geval geen goed excuus meer waarom je niet een mooie dataflow opbouwt, want iedereen moet het opnieuw inrichten. Uiteindelijk is de nieuwe manier namelijk eenvoudiger: alles is gewoon een event"

Bas de Roy, SEO Specialist

IP anonimisering

In Google Analytics 4 worden IP adressen standaard geanonimiseerd, iets wat je in Universal Analytics nog zelf moest regelen.

Automatische inzichten

Google komt in GA4 ook met automatische inzichten over je verzamelde gegevens, zodat we niet al het werk meer zelf hoeven te doen. Die inzichten worden gebaseerd op de machine learning die gebruikt wordt, in combinatie met de nieuwe data die binnendruppelt in Analytics. Denk aan inzichten als:

  • piekverkeer, zodra het verkeer boven de machine learning inschattingen uitkomt;
  • engagement ontwikkelingen: de mate waarin bezoekers meer interactie aangaan op bepaalde pagina’s;
  • inzichten over de best converterende kanalen.
Automatische inzichten GA4

Figuur 3: automatische inzichten in GA4

Installatie van GA4

Een nieuwe property betekent een nieuwe tracking code, wat we in GA4 de measurement ID noemen. Stuur de ID naar je developer of vraag je online marketeer of developer de code via Google Tag Manager netjes in je website te plaatsen.

Figuur 4: Google Analytics 4 installatie via Google Tag Manager

DebugView in Google Analytics zelf

Goed om te weten voor alle marketeers die zich zelf graag bemoeien met het inrichten van de conversies voor je website of webshop via Google Tag Manager. Je hoeft niet meer naar real-time rapporten in Analytics om je conversietest op te zoeken, er is gewoon een speciale debugger gebouwd in Analytics. Op die manier weet je zeker dat je kijkt naar je eigen test acties en niet ook naar echte andere websitebezoekers op dat moment. Super handig!

Conversies instellen is niet meer hetzelfde

De manier waarop je conversies hebt ingesteld in Universal Analytics is verdwenen. In de nieuwe setup baseren we conversies ook volledig op basis van events. Zodra we een event succesvol naar Google Analytics 4 sturen, kan je deze met één klik markeren als conversie. Helaas kan dat eerste onderdeel enorm taai zijn. Ik licht even 3 situaties uit:

  1. Je had nog geen conversies ingericht in Universal Analytics. Dan kan je met behulp van je marketeer, developer of eigen Google Tag Manager skills zorgen dat je de juiste events naar GA4 stuurt.
  2. Je had conversies ingericht in Universal Analytics, maar had daar geen Google Tag Manager voor nodig. In dat geval is de kans groot dat je events ook in GA4 keurig gaan binnenkomen en kan je ze eenvoudig weer als conversie markeren.
  3. Je had conversies ingericht in Universal Analytics met behulp van Google Tag Manager. Je setup werkt niet meer en je moet alle events nu ook naar je nieuwe GA4 property migreren. In de basis; kopieer je tags, geef de event een duidelijke naam en gebruik dezelfde trigger als bij je oude tag.

Wat gebeurt er met mijn data in Universal Analytics?

Je hebt dus tot juli 2023 om je nieuwe GA4 property helemaal goed in te richten, maar ik adviseer je alles nu al te regelen. Op die manier heb je volgend jaar in je nieuwe setup namelijk al wel een jaar-op-jaar vergelijking van je data.

Vanaf juli 2023 kan je de Universal Analytics setup nog tijdelijk inzien, maar zal deze dus geen nieuwe data meer verwerken. Het is daarom aan te raden al je zuurverdiende data te exporteren naar:

  • Excel
  • Google Sheets
  • de Google Analytics API
    Heb je echt al jaren data dan is exporteren via Excel praktisch niet echt een oplossing. In dat geval kan de API – wat wel een complexe opdracht is – uitkomst bieden. De API zorgt ervoor dat je de Google Analytics data in een extern dashboard kan weergeven, om het vanuit daar te exporteren. Helaas is dat dus ook enkel en alleen voor het exporteren geschikt, want ook die API verbinding verbreekt in juli 2023.
  • BigQuery
    Als je gebruik maakt van Analytics 360, dan kan je (weliswaar betaald) zorgen voor een historische export van tot 13 maanden terug.

Hoe lang je vanaf juli 2023 nog bij je Universal Analytics data kan is nog niet bekend. Ik zal dit blog updaten zodra dit bekend is, dus voeg even een bookmark toe als je op de hoogte wilt blijven.

Wat moet ik doen om mijn data in GA4 goed in te richten?

Een überbelangrijke stap: je data inrichten zodat de nieuwe manier van meten ook zichtbaar wordt in de interface (of je eigen dashboard). In veel gevallen verandert de manier waarop je jouw data beschikbaar stelt voor Google namelijk.

Nieuwe event structuur voor e-commerce

Google heeft de geëiste event structuur gewijzigd, waardoor de migratie van je event structuur en erg belangrijk onderdeel is van de migratie naar GA4 voor webshops. De structuurwijziging is heel vervelend, want je data was misschien zelfs nét goed op orde en nu mag je het weer aanpassen. Gelukkig heeft Google daar nu al wel een mooi hulpmiddel voor beschikbaar gesteld: de GA4 e-commerce handleiding.

Standaard instellingen regelen

Een paar belangrijke instellingen zijn gelukkig nog in GA4 te vinden:

  • IP uitsluiten;
  • en verwijzingsuitsluitingen.

Twee nieuwe die je gelijk kan inrichten zijn:

  • bewaring van gegevens: deze staat op 2 maanden, maak daar 14 maanden van.
  • Google producten koppelen; zoals Search Console, Merchant Center en Google Ads. Search Console was tot voor kort nog niet mogelijk, dus zet ze gelijk aan.

GA4 dashboarding

Ik moet eerlijk zijn; hier ben ik op het moment van schrijven nog niet enthousiast over. Er worden geen goede kant-en-klare rapportage templates geboden en de opties direct in de interface zijn er op achteruit gegaan, als je het mij vraagt.Mijn advies: ga voor een gaaf Datastudio dashboard. Deze is helemaal om te zetten in je huisstijl en bovenal direct te combineren met meerdere bronnen van je organisatie. Breng bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads, Google Search Console, Leadinfo en Sheets GRATIS bij elkaar in een aantrekkelijk extern dashboard.

Ik verwacht eigenlijk dat Google nog wel met geschikte templates komt, maar als Google lekker Google is, dan laten ze ons nu massaal overstappen op Google Datastudio en komt daar straks een paid version op…

Zo tof kan zo’n dashboard eruit zien:

Figuur 5: voorbeeld dashboard in Datastudio (deze afbeelding is vervaagd i.v.m. de bescherming van gegevens)

Gaat Google Analytics helemaal verdwijnen?

De Analytics wereld staat op de rand van de afgrond op dit moment. Veel website eigenaren en marketeers weten niet beter dan dat Google Analytics dé tool voor website analyse is. Ik denk dan ook dat Google nog met een mooie workaround komt waardoor het haar Analytics bestaansrecht kan waarborgen. Of dat nou gebeurt door niets meer met US te delen of een andere slimme AVG-proof oplossing.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom Google Analytics? Of wil je meer leren over digital marketing? Volg onze socials en schrijf je in voor de TO BE FOUND monthly.

Bang om te verdwalen in GA4?

Dat is niet gek, want het is allemaal best nieuw. Heb je nog geen GA4 specialist of data analist in je team? Schakel de hulp van een (SEO) expert in. We zijn vrij afhankelijk van data met zijn allen, dus zorg dat je het ook in deze nieuwe property weer haarfijn laat inrichten. Wij zijn graag jouw tour guide door GA4!

Gids nodig in de online wereld?

Bas (één van onze top SEO-specialisten) heeft direct na de lancering een deep dive genomen in GA4. Hij helpt jou graag op weg met deze gids, maar zet ook graag jouw GA4 account samen met jou op. Heb je andere SEO gerelateerde vragen? Shoot! Er is bijna niks dat Bas niet weet.
Bas de Roy
SEO specialist

Doe nog meer kennis op!

This = happening

Weten waar we nu mee bezig zijn? Volg onze social media kanalen.