Digitale toegankelijkheid klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar eigenlijk betekent het vooral dat je website, app of social media-content makkelijk te gebruiken is voor iedereen. Dus óók voor mensen met een beperking. In dit blog laat ik je zien hoe digitale toegankelijkheid en online marketing elkaar perfect aanvullen en versterken.
Misschien denk je: mijn website werkt prima, toch? Toch kan het zijn dat je zonder het te weten bezoekers misloopt. In Nederland gaat het om flinke aantallen:
Bij elkaar heeft ongeveer één op de vier mensen problemen bij het gebruik van websites en apps. Uit onderzoek van Click-Away Pound blijkt zelfs dat 69% van deze mensen liever zelfstandig iets koopt op een toegankelijke website. Reden genoeg om hier aandacht aan te besteden!
Als je iets leest over digitale toegankelijkheid, kom je al snel WCAG tegen. Dit zijn de Web Content Accessibility Guidelines: internationale richtlijnen die je helpen bij het toegankelijk maken van je digitale content.
Er zijn drie niveaus:
Door je vanaf het begin te richten op WCAG, maak je niet alleen meer bezoekers blij, maar verbeter je ook je positie in Google. Win-win dus!
Goed nieuws: toegankelijkheid begint gewoon bij slim ontwerpen en coderen. Dit kan heel eenvoudig:
<strong>
en <em>
weg. Gebruik liever duidelijke koppen zoals <h1>
en <h2>
.Pas op voor de volgende valkuilen:
Toegankelijkheid maakt je website automatisch beter vindbaar in Google. Hoe zit dat?
Kortom, toegankelijkheid en SEO (zie hier ons blog over de laatste SEO trends) zijn een gouden combinatie voor meer verkeer én een betere ervaring.
Social media zijn super belangrijk in online marketing, maar ook daar wil je iedereen bereiken. Een paar tips:
Vanaf 28 juni 2025 wordt digitale toegankelijkheid verplicht voor non-profitorganisaties, de financiële sector en e-commercebedrijven in Nederland. Voldoe je niet aan WCAG-niveau AA? Dan loop je het risico op boetes of juridische procedures. Maar zie het vooral als een kans: een toegankelijke website zorgt ervoor dat écht iedereen gemakkelijk gebruik kan maken van jouw diensten en informatie.
Wil je zelf aan de slag? Dit zijn handige hulpmiddelen:
Digitale toegankelijkheid toevoegen aan je online marketing hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hier een handige checklist:
Door hier bewust mee om te gaan, draag je bij aan een digitale wereld waarin iedereen écht welkom is en volop kan meedoen.
Digitale toegankelijkheid = Noodzakelijk