Wij van TO BE FOUND maken zelf ook gebruik van Google Ads om optimaal gevonden te worden. Maar de laatste tijd merken we dat concurrenten van TO BE FOUND aan het adverteren zijn op onze merknaam. Eerder schreven wij een artikel over: adverteren op je eigen merknaam in Google Ads: doen of niet doen? In dit artikel lieten wij de voor- en nadelen zien van adverteren op je eigen merknaam. Daarbij lieten wij ook zien welke bedrijven aan het adverteren zijn onder de merknaam van TO BE FOUND.
Wij van TO BE FOUND vinden het adverteren op iemand anders zijn merknaam niet helemaal eerlijk en vroegen ons af: mag dit wel? Onze Google Ads specialist Thijs zocht het voor ons uit.
Allereerst is er een verschil tussen de merknaam van iemand anders in de advertentietekst opnemen en op andermans merknaam adverteren. Het noemen van de merknaam van de concurrent binnen jouw advertentieteksten is verboden. In het Google Ads-advertentiebeleid staat duidelijk aangegeven dat je jezelf niet mag voordoen als iemand anders. Wanneer je dit wel doet, zullen je advertenties worden afgekeurd, waardoor ze niet worden weergegeven in Google. Blijf je dit toch proberen, dan kan Google hard optreden. Met als gevolg dat je account zelfs op non-actief wordt gezet en je niet meer mag adverteren met jouw account.
Adverteren op de merknaam van je concurrent is daarentegen wél toegestaan. Met adverteren op andermans merknaam voeg je de merknaam van je concurrent toe als zoekwoord binnen je eigen Google Ads campagne. Dit heeft als gevolg dat jouw advertentie wordt getoond wanneer mensen zoeken op de merknaam van je concurrent.
Als voorbeeld gebruiken we TO BE FOUND. Stel dat je op zoek bent naar een online marketing bureau in Dordrecht. Je hebt toevallig al eens wat over TO BE FOUND gehoord en je wilt wat meer over ons te weten komen. Je besluit daarom maar eens de website van TO BE FOUND te bezoeken. Dit doe je door in Google het woord “TO BE FOUND” in te tikken. Wanneer je op zoeken klikt, komen de volgende resultaten naar boven:
Zoals je kunt zien worden er ook andere online marketingbureaus weergegeven bij de betaalde resultaten. Dat betekent dat concurrenten aan het adverteren zijn op de merknaam TO BE FOUND. Hiermee krijgen concurrenten van TO BE FOUND de kans om potentiële klanten naar hun website te leiden. Wat als gevolg kan hebben dat deze potentiële klanten in zee gaan met een ander online marketingbureau terwijl ze in eerste instantie zochten naar TO BE FOUND.
Bovenstaand voorbeeld klinkt oneerlijk. Niet gek dus dat er in het verleden rechtszaken zijn geweest die betrekking hadden op het adverteren op andermans merknaam. Deze rechtszaken gingen tussen Google en bedrijven die er last van hadden en het er niet mee eens waren. Uiteindelijk gaf de rechter Google gelijk: adverteren op andermans merknaam mag.
Al zijn er wel een paar uitzonderingen die níet mogen. Wanneer er verwarring ontstaat bij een internetgebruiker over van wie de advertentie afkomstig is, kan er sprake zijn van merkinbreuk. Advertenties die verwarring opleveren zijn dus niet toegestaan. Daarnaast zijn er ook genoeg websites die namaakartikelen aanbieden. Wanneer je online namaakartikelen aanbiedt, mag je niet adverteren op de merknaam van het echte artikel.
Dan rijst de volgende vraag: mag je wel adverteren op merknamen van merken die je verkoopt? Dit is een vraag die niet zomaar beantwoord kan worden met ja of nee. Je kunt dit altijd proberen, maar de kans is groot dat je advertentie direct wordt afgekeurd wanneer je bepaalde merknamen in je advertentie verwerkt. Bedrijven kunnen namelijk bij Google aangeven dat hun merknaam niet mag worden gebruikt door andere adverteerders. Je kunt aangeven dat niemand of slechts een selectie van adverteerders jouw merknaam in advertenties mag gebruiken.
Als voorbeeld gebruiken we het merk Nescafé. Stel je voor dat je koffiezetapparaten verkoopt in jouw webshop. Je ziet dat het apparaat Dolce Gusto van Nescafé momenteel erg populair is. Je zou daarom graag op dit apparaat willen adverteren in Google om zo meer potentiële bezoekers naar jouw website te leiden. Je zult waarschijnlijk merken dat dit niet zomaar mogelijk is. Je zult namelijk eerst toestemming moeten krijgen van Nescafé zelf. Nescafé kan jou dan op een lijst zetten waarin ze toestemming geven om te adverteren op hun merknaam. Alléén met deze toestemming kun je advertenties maken en daarin de merknaam Nescafé benoemen zonder dat ze gelijk afgekeurd worden door Google.
Wij van TO BE FOUND denken dat het niet een hele grote impact zal hebben wanneer concurrenten op jouw merknaam adverteren. Waarom? Omdat de concurrenten die adverteren op jouw merknaam zich niet voordoen als jouw merk. Ze mogen jouw merknaam dus niet noemen in advertenties of op hun eigen website, tenzij jij hier zelf toestemming voor hebt gegeven. Daarnaast krijgen de concurrenten die adverteren op jouw merknaam een lage kwaliteitsscore. Wanneer je adverteert op je eigen merknaam heeft dit een groot voordeel. Hoe relevanter je advertenties en bestemmingspagina’s voor gebruikers zijn, hoe groter de kans is dat je een hogere kwaliteitsscore krijgt. Hierdoor sta jij met je merknaam waarschijnlijk altijd op nummer één en moeten je concurrenten een stuk meer betalen om op jouw merknaam getoond te worden.
Je mag dus nooit de merknaam van je concurrenten gebruiken in je advertentieteksten. Wanneer je dit wel doet zullen je advertenties worden afgekeurd, waardoor ze niet worden weergegeven in Google. Daarnaast is het adverteren op andermans merknaam toegestaan mits er geen verwarring ontstaat. Word je merknaam toch misbruikt? Neem dan contact op met Google zelf. Zij kunnen je hierin bijstaan en maatregelen nemen.
Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij het inrichten van je Google Ads account? TO BE FOUND helpt je graag bij het opzetten van je campagne en deze te laten renderen. Ben je benieuwd of jouw account goed is ingericht? Doe de gratis Google Ads scan!
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Ads of ben je geïnteresseerd in een Google Ads training? Neem dan contact op, wij helpen je graag verder. Volg ons ook op LinkedIn en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!