Wat is local SEO? Je lokale vindbaarheid verbeteren met 6 tips

13 november 2024
10 mins
Home > Blog > Wat is local SEO? Je lokale vindbaarheid verbeteren met 6 tips
Local SEO

Local SEO of lokale SEO is zoekmachineoptimalisatie gericht op het verbeteren van de lokale vindbaarheid van je onderneming. Het Google te begrijpen waar je bedrijf is, wat je aanbiedt en hoe betrouwbaar je bent. Hoewel bedrijven local SEO belangrijk vinden, worden nog lang niet alle kansen benut. In dit artikel vertellen we jou wat local SEO is, waarom het belangrijk is voor je onderneming en geven we je tips om het maximale resultaat te behalen.

Betekenis local SEO

Local SEO is het proces van het optimaliseren van je online aanwezigheid om lokaal verkeer te vergroten en je zichtbaarheid binnen specifieke servicegebieden te verbeteren. Dit doe je op basis van lokaal georiënteerde zoekwoorden en generieke termen vanaf locatie. Mensen die op zoek zijn naar een bedrijf of plaats in hun buurt krijgen resultaten te zien die fysiek in de buurt zijn. Zoek je bijvoorbeeld op ‘online marketing bureau Dordrecht’, dan laat Google de meest relevante lokale resultaten zien in een Local Pack en de lokale organische zoekresultaten. Zie hieronder het voorbeeld van een Local Pack. Deze begint altijd met een top 3. Vervolgens heb je de mogelijkheid om de gehele Local Pack open te klikken en alle andere posities te bekijken. De volledige lijst die je op dat moment voor je hebt, wordt de Local Finder genoemd.

Om in de Local Pack (top 3) vertoond te kunnen worden, moet je je onderneming allereerst aanmelden bij Google Business Profile, wat voorheen bekend stond als Google My Business. Hoe je dit aanpakt? Daar gaan we later in dit artikel op in. Onder de Local Pack heb je de lokale organische resultaten. Dit zijn de traditionele zoekresultaten die onder de advertenties verschijnen. Google bepaalt de posities van websites op basis van relevantie, afstand en prominentie. Zie hieronder het voorbeeld van de lokale organische zoekresultaten.

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Tegenwoordig heeft 46% van alle zoekopdrachten op google een lokale intentie. Daarnaast resulteert 78% van alle lokale zoekopdrachten via smartphones, in een aankoop in de winkel. Google wil altijd het beste resultaat voor de gebruiker laten zien, dus de locatie heeft een steeds prominentere rol gekregen. Zie hieronder de redenen waarom lokale SEO belangrijk is voor je onderneming:

  • Online zichtbaarheid: Local SEO helpt je bedrijf hoger te laten scoren in lokale zoekopdrachten, waardoor je zichtbaar bent voor mensen die in de buurt zoeken naar jouw producten of diensten. Wanneer je jouw plek in de Local Pack hebt verdiend, val je extra op in de lokale zoekresultaten. 42% van alle lokale zoekopdrachten gaat gepaard met klikken op de resultaten in de Local Pack.
  • Meer websiteverkeer: Een betere online zichtbaarheid en een plek in de Local Pack betekent natuurlijk ook meer websiteverkeer.
  • Relevante fysieke bezoekers: Je trekt meer bezoekers aan die al naar jou op zoek zijn. Mensen zijn namelijk op zoek naar iets wat echt in de buurt is. Voorbeeld: iemand die op zoek is naar een restaurant of een kapper in Dordrecht, wil zo’n bedrijf  ook daadwerkelijk bezoeken.
  • Geloofwaardigheid: Met een volledige en accurate weergave in de lokale zoekresultaten, en dan met name in de Local Pack, vergroot je de geloofwaardigheid van je onderneming en bouw je aan je online reputatie. Reviews spelen hier een belangrijke rol in. Hierover volgt nog meer in dit artikel.
  • Algoritmen: Veel algoritmen worden gebruikt om de bezoeker de meest relevante informatie te kunnen geven. Wat is relevanter dan de gegevens van een garage in Dordrecht als er iemand in de buurt met pech langs de weg staat? Zoekmachines zoals Google besteden daarom veel aandacht aan lokale SEO.

Lokale vindbaarheid verbeteren met 6 tips

Nu je weet waarom local SEO zo belangrijk is voor je onderneming en wat de betekenis is, gaan we door naar de 6 tips die je helpen om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Je leest ze hieronder!

1. Google Business Profile

Registreer jouw bedrijf bij Google Business Profile als je dit nog niet hebt gedaan. Dit zorgt ervoor dat je onderneming beter zichtbaar wordt in de lokale zoekresultaten. Actuele en belangrijke zaken die je moet invullen zijn o.a.:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfscategorie: die het meest relevant is voor wat de onderneming doet
  • Telefoonnummer
  • Adres van het bedrijf of vestiging
  • Website URL
  • Openingstijden
  • Profielfoto (bijvoorbeeld het logo van het bedrijf)
  • Afbeeldingen van het bedrijf
  • Servicegebied
  • Producten/diensten
  • Google Posts

gbp

2. Het verzamelen en beheren van reviews

Reviews hebben een grote invloed op de online reputatie van een onderneming. Daarnaast is dit ook een belangrijke ranking factor binnen Local SEO. Hoe meer reviews je krijgt, en hoger de beoordelingen zijn, hoe hoger je door Google geplaatst zal worden in de lokale zoekresultaten. Daarnaast heeft dit ook invloed op of mensen overgaan tot een aankoop.

Verzamelen
Hoe verzamel je reviews? Dit doe je door hier actief en consistent naar te blijven vragen. Hierbij is het belangrijk dat je het de klant zo makkelijk mogelijk maakt om een review achter te laten. Een goede manier is om een reviewpagina aan te maken. Voorbeeld: jouwdomein.nl/reviews. Op deze pagina bedank je de klant voor hun bezoek en geef je hen de mogelijkheid om een review achter te laten via een kanaal naar keuze. Zo kost het de klant zo min mogelijk moeite om een review achter te laten. Zo vergroot je de kans dat je de reviews ook daadwerkelijk krijgt.

Beheren
Hoe je eenmaal reviews binnen begint te krijgen, is het belangrijk om deze te beheren. Dat betekent dat je op alle reviews, zowel positief als negatief, moet gaan reageren. De negatieve reviews bieden je de kans om te laten zien aan de buitenwereld hoe je hiermee omgaat en wat je eraan doet om het weer goed te maken. Dit versterkt je online reputatie en zorgt voor vertrouwen.

Wanneer je dit goed doet kan het je de volgende dingen opleveren:

  • Een goede eerste indruk
  • Meer vertrouwen
  • Betere lokale online vindbaarheid
  • Meer websiteverkeer
  • Concurrentievoordeel
  • Betere klantrelaties
  • Meer klanten

3. Local content

Met local content richt je je op een specifieke locatie of servicegebied. Dat doe je zo:

  • Lokaal zoekwoordonderzoek: begin met een zoekwoordonderzoek. Een handige tool hiervoor is Google Keyword Planner, omdat je hierin op een specifieke regio kunt focussen. Uitstekend voor een lokaal zoekwoordonderzoek. Wanneer je de zoekwoorden hebt uitgekozen, ga je ze op je pagina verwerken. Dit doe je in de H1 (titel) H2 (tussenkopjes), metatitel (titel van het zoekresultaat), metabeschrijving (short copy bij het zoekresultaat),URL en in de body tekst.
  • Stadsnaam benoemen: Gebruik de stadsnaam op dezelfde plekken als de lokale keywords.
  • Herkenbare punten in de regio: visuele elementen en schrijven over herkenbare punten in de buurt. Dit zorgt voor relevantie.
  • Schrijven over de omgeving: schrijf over de stad waarin je bent gevestigd of de lokale events waar je aan bijdraagt of deelneemt.
  • Lokale blogs: schrijf blogs over ontwikkelingen en evenementen in de buurt.

Let op! Vermeld ook altijd je NAP gegevens (naam, adres en telefoonnummer) op je website. Indien de NAP gegevens op meerdere plekken vermeld staan, zowel op de website als daarbuiten, is het belangrijk dat deze correct en consistent vermeld staan. Tegenwoordig is dat een soort voorwaarde om goed zichtbaar te zijn binnen de lokale zoekresultaten.

4. Local backlinks

Een van de belangrijkste onderdelen binnen traditionele SEO is linkbuilding. Dit geldt ook voor Local SEO. Met name backlinks zijn belangrijk. Dit zijn linkjes die op andere websites staan die verwijzen naar jouw website. Zoekmachines zoals Google zien dit als een referentie. Hoe meer backlinks je verzamelt, hoe meer autoriteit je krijgt. Bij lokale SEO wordt aangeraden om veel regionale backlinks te verzamelen. Deze tellen namelijk zwaar mee in de lokale rankings van Google. De links hoeven niet per se van de sterkste domeinen te komen, als ze maar wel super relevant zijn. Dit mogen zowel follow als no-follow backlinks zijn. Je hoort het goed; in Local SEO maakt dit niet uit! Wat wel uitmaakt is dat deze backlinks relevant zijn en van een lokale bron komen. Hieronder volgen enkele handige manieren om aan lokale backlinks te komen:

  • Lokale meet-ups
  • Lokale evenementen sponsoren
  • Lokale bedrijfsgidsen
  • Lokale pers en nieuwswebsites
  • Samenwerken met lokale influencers/bloggers
  • Betrokken zijn bij lokale goede doelen

Door actief bezig te zijn met linkbuilding, verbeter je je volledige SEO. Zelf een strategie willen maken? Lees het artikel over linkbuilding strategie opstellen in 6 stappen.

conversie optimalisatie overleg - TO BE FOUND

Zorg voor één of meerdere locatiepagina’s

Het komt wel eens voor dat een onderneming die dichter in de buurt is van de zoeker, lager in de zoekresultaten wordt vertoond. Dit kan komen doordat een andere onderneming beter aansluit op de zoekopdracht. Relevantie is super belangrijk en daarom behoort het bouwen van een goede locatiepagina tot een van je prioriteiten. Met deze pagina kun ervoor zorgen dat je aansluit op de lokale zoekopdrachten van de potentiële klant. Een locatiepagina is geschikt voor de volgende situaties:

  • Je onderneming is gevestigd op één of meerdere locaties.
  • Je onderneming heeft geen fysieke locatie en biedt diensten aan in een bepaald servicegebied.

Wanneer jouw onderneming meerdere vestigingen heeft, is het de bedoeling dat deze ieder een unieke locatiepagina hebben. Net zoals dat iedere vestiging een eigen Google Business Profile moet hebben.

In beide gevallen (fysieke locatie en servicegebied) is het doel om zo hoog mogelijk te ranken, te converteren en geloofwaardigheid op te bouwen binnen een bepaalde regio. Daarvoor moet de pagina de volgende elementen bevatten:

  • Lokale content > uniek & locatiegericht
  • Zoekwoorden > lokaal & relevant
  • Locatie/servicegebied > maps integratie op de pagina
  • NAP citaties > altijd aanwezig, correct en consistent
  • Visuele elementen > origineel, locatiegericht & relevant
  • Klantcases > zorgt voor geloofwaardigheid & betrouwbaarheid
  • Team introduceren > naam, functie & afbeelding
  • Call-to-actions > verhoogt de kans op conversie
  • Veelgestelde vragen (FAQ’s) > relevant voor de fysieke locatie/servicegebied

Local SEO = Booming business!

6. Lokale events of sponsoring

Nog een tip om je lokale vindbaarheid te verbeteren is: meedoen aan lokale evenementen. Wellicht sta je in de zomer met je producten op de jaarmarkt of in de winter op de kerstmarkt. Hierbij is het van belang dat je voorafgaand zoveel mogelijk informatie deelt over de evenementen waar je aan deelneemt op de pagina. Dingen om te vermelden zijn: de locatie, datum, openingstijden, standplaats, informatie over het evenement en een link naar de website van het evenement.

Is je bedrijf actief in de lokale community? Dan is sponsoring ook een goede optie om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het sponsoren van een lokaal evenement of team, vrijwilligerswerk in de community of wellicht een idee om jaarlijks met je bedrijf mee te doen aan een run om geld in te zamelen voor een goed doel.

Local SEO zelf doen of uitbesteden?

Nu je je hebt ingelezen over het belang van local SEO en je weet hoe je het maximale eruit kan halen, ben je klaar om jouw website klaar te maken voor de toekomst. Wanneer je dit goed doet, zal je website snel omhoog gaan in de (lokale) zoekresultaten van Google. Besteed je deze diensten liever uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!