5 toffe Google Ads tools die je wilt gebruiken

14 december 2021
5 mins
Home > Blog > 5 toffe Google Ads tools die je wilt gebruiken
Werkoverleg lounge

Google Ads blijft zich ontwikkelen en dat geldt ook voor de tools die Google hiervoor maakt. In deze blog benoemt Google Ads specialist Wouter 5 tools die zeker de moeite waard zijn om te proberen, mocht je ze niet al gebruiken. Google Ads kan overweldigend zijn. Het is een veelzijdig en competitief platform en door de vele tools die het bevat, kunnen er twee situaties ontstaan:

  • nieuwe dingen worden overgeslagen, omdat het als te veel voelt om te leren;
  • de tools zijn niet altijd even makkelijk te vinden.

Sommige Google Ads tools zorgen voor een tijdsbesparing, andere helpen om sneller inzichten in je data te verkrijgen of nemen werk uit handen door repetitieve taken te automatiseren op basis van je data. Welke 5 tools wil jij zeker gebruiken?

1. Advertentievarianten

Veel adverteerders zullen beamen dat het testen van je advertenties een van de best practices is om de beste resultaten te behalen. Voorheen was dit een frustrerende ervaring. Ondanks dat je meerdere varianten op een tekstadvertentie kon maken, hadden veel adverteerders het idee dat Google te snel een winnende variant koos. Ook kostte het tot voorheen veel tijd om diverse varianten op te zetten wat nu dankzij diverse tools aanzienlijk is verminderd. Een van deze tools is de Advertentievarianten tool. Deze is te vinden in het gedeelte “Concepten en Experimenten”. Door deze feature ben je in staat om snel variaties op je bestaande advertenties te maken. Je kunt ervoor kiezen om dit voor heel je account door te voeren, of alleen voor specifieke campagnes of op een custom scope. Vervolgens kun je het gedeelte specificeren waar je variatie op wilt maken.

Google Ads tool: Advertentieverianten

Figuur 1: Advertentievarianten

Daarna kunnen gebruikers het type variatie uitkiezen zoals: het vinden en vervangen van tekst, volgorde van koppen veranderen of een compleet andere tekst gebruiken. Zodra het experiment start zie je de resultaten terug in het “Advertentievarianten” gedeelte.

 

2. Doelgroep observatie

Een lange tijd trok Google aan het kortste eind wanneer adverteerders een specifieke doelgroep wilden bereiken op basis van demografische gegevens. Wil je vrouwelijke hardlopers in de 40 bereiken? Dan denk je al snel aan het inzetten van Facebook. Ondanks dat deze vrouwen Google wel gebruiken om te zoeken, was er geen makkelijke manier om ze in Google Ads te segmenteren en te onderzoeken of deze doelgroep ook daadwerkelijk beter presteert. Dit maakte het voor adverteerders moeilijk om te begrijpen of bepaalde doelgroepen beter presteren wanneer ze op dezelfde manier zoeken als mensen uit een andere demografie. Het beperkte ook wat adverteerders konden leren van andere mogelijk te targeten doelgroepen.

De functie Doelgroep observatie helpt om deze gaten kleiner te maken. Adverteerders kunnen nu door Google Ads gedefinieerde doelgroepen toevoegen om te observeren hoe ze zich tegenover elkaar verhouden. Op basis van de data die je hiermee verkrijgt, kun je specifieke biedingen instellen voor je doelgroepen. In het “Ideeën” gedeelte geeft Google automatische suggesties welke doelgroepen mogelijk interessant voor je zijn. Dit is een goede manier om het proces te starten, maar adverteerders kunnen ook zoeken op dingen als affiniteit en in-market doelgroepen.

Google Ads tool: Doelgroep observatie

Figuur 2: Doelgroep observatie “ideeën”

browse gedeelte Doelgroep observatie

Figuur 3: Doelgroep observatie “browsen”

 

3. Responsieve zoekadvertenties

Ook responsieve zoekadvertenties (bekend als RSA’s) leveren een tijdsbesparing op bij het testen van je advertenties. In tegenstelling tot reguliere tekstadvertenties, waar adverteerders aparte en verschillende varianten van een advertentie maken, omarmen de RSA’s een mix en match principe. De ad copy wordt behandeld als diverse afzonderlijke items die Google vervolgens samenvoegt tot een samenhangende advertentie.

Google Ads tool: responsieve zoekadvertenties

Figuur 4: Responsieve zoekadvertenties

Zodra je advertentie draait, kun je op “Itemdetails weergeven” klikken om de afzonderlijke items met elkaar te vergelijken.

 

4. Discovery Campagnes

In tegenstelling tot zoekadvertenties worden de advertenties in een Discovery Campagne rijkelijk gevisualiseerd op basis van gebruikersactiviteit. Qua uiterlijk hebben ze wat weg van en Displayadvertentie door afbeeldingen met een kop te combineren. Net als bij Display worden ze voornamelijk top of funnel ingezet om de aandacht van een gebruiker te trekken en interesse in een product te wekken.

Discovery advertenties worden weergegeven in de Google Discover Feed, op YouTube en ook in Gmail.

Google Ads tool: Discovery Campagnes

Figuur 5: Discovery Campagnes

5. Uitleg functie

Het is een irritatiepunt van iedere adverteerder: plotselinge, onverwachte veranderingen in performance. Het verklaren van de deze veranderingen leidt vaak tot eindeloos graven in de campagne, het maken van pivot tabellen en… veel zweten!

Tot nu, want de uitleg functie (nu nog in bèta) geeft inzichten in zoekcampagnes en waarom de performance plotseling is veranderd. De data kan geanalyseerd worden voor impressies, klikken, kosten en conversies. De functie werkt wanneer je de ene datum range vergelijkt met de andere. Als er uitleg is dan zie je dit aan de blauwe hyperlink in de tabel. Als je op de link klikt, popt er een klein venster op met de optie om een uitgebreidere uitleg te krijgen die aangeeft wat de voornaamste reden is van de verandering.

Deze handige Google Ads tool scheelt je een hoop graafwerk en cijfers crunchen om achter de oorzaak van een plotselinge verandering te komen.

 

 

Meer weten over Google Ads tools?

Als Online Advertising bureau houden wij de nieuwste Google Ads tools en andere updates natuurlijk nauwlettend in de gaten en delen we onze tips en ervaringen graag met je! Heb je vragen over de nieuwste tools van Google Ads of heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je Google Ads campagne? Doe de gratis Google Ads scan of neem contact met ons op.

toBeFound_600U6A9882