Zoals voor veel mensen die bezig zijn met online marketing al bekend is, update Google haar algoritme enkele keren per jaar. Deze updates dragen altijd de naam van een dier, zo kennen we de penquin, panda en zo ook de nieuwe update van Google de Hummingbird. Tijdens deze updates krijgt het algoritme een update of wordt het compleet vernieuwd. De updates zijn altijd gericht op het gebruikersgemak en het veranderende zoekgedrag van de gebruiker.
Met de komst van het nieuwe algoritme, zoals Google het zelf ook noemt, worden er verbanden getrokken wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert. Wanneer je bijvoorbeeld in de zoekmachine intypt ‘’waar is het dichtsbijzijnde restaurant’’, dan weet Google dat jij bedoeld een restaurant bij jou in de buurt. De resultaten zijn dus verschillend wanneer je dit in Amsterdam invoert dan in Dordrecht. Voordat Hummingbird ingevoerd was zou Google opzoek gaan naar een combinatie van de woorden: waar+is+het+dichtsbijzijnde+restaurant. Wel moet er bij vermeld worden dat deze functie nog niet in Nederland is uitgerold, je krijgt enkel resultaat als je de vraag in het Engels stelt. Maar als je enkel restaurant intypt in Google dan vind je wel resultaten in jouw omgeving. Met deze update wordt het dus een stuk belangrijker om goed lokaal gevonden te worden.
De veranderingen van het algoritme van Google hebben vooralsnog geen drastische daling van posities van websites met zich meegebracht. Maar uit deze update blijkt wel dat Google steeds meer neigt om de zoekresultaten relevanter te maken voor de gebruiker. Er worden de laatste tijd steeds persoonlijkere resultaten weergegeven. Zoals het voorbeeld hierboven met het dichtsbijzijnde restaurant.
De knowledge graph bij Google is er al sinds mei 2012, maar sinds de Hummingbird update is deze weer iets bijgeschaafd. Tegenwoordig als je zoekt op een bekend persoon of belangrijke gebeurtenis dan krijg je aan de rechterkant meer informatie te zien in de knowledge graph. De knowledge graph zorgt ervoor dat gebruikers van de zoekmachine niet meer op een website hoeven te klikken, omdat ze in sommige gevallen hun informatie uit de knowledge graph kunnen halen.
Met deze update is eigenlijk precies duidelijk geworden waar Google naartoe wilt. Google streeft ernaar de zoekresultaten steeds relevanter te maken voor de gebruiker. Zoals ook vermeldt in het vorige artikel over de Penquin 2 update blijft content nog steeds belangrijk. Content blijft dus de sleutel, probeer als content te creëren die mensen leuk vinden om te delen en liken. Een combinatie van goede content en zoekmachine optimalisatie draagt nog steeds bij aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines. Wil je jouw SEO uitbesteden? Neem dan eens contact met ons op!