Discovery campagnes kunnen getoond worden op de startpagina van YouTube, het Gmail reclame tabblad en in de Google discover feed. Discover is een feed die je ziet in de Google app en op de mobiele homepage van Google. Gebruikers kunnen deze feed aanpassen en onderwerpen toevoegen waar ze interesse in hebben. Afhankelijk van de account-instellingen gebruikt Google web en app-activiteit, informatie over het toestel, locatiegeschiedenis en thuislocatie om zo de content in de feed te personaliseren. Volgens Google heeft Discover al meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers.
Vormgeving discovery ads
Hoe Discovery ads eruit zien hangt af van waar ze getoond worden. Binnen Gmail zien ze er hetzelfde uit als reguliere Gmail-advertenties en de werking ervan is ook gelijk aan die van Gmail-advertenties. Op YouTube en Discover zien ze eruit als regulier in-feed advertenties met grote afbeeldingen, een trend die zich doorzet in de eveneens aangekondigde Gallery Ads, voorzien van een koptekst en korte beschrijving. De advertenties op YouTube beschikken ook over een call-to-action banner zoals je kunt zien in het voorbeeld hierboven.
Targeting discovery ads
De targeting voor Discover-campagnes is gebaseerd op doelgroepen: interesses, in-market en affiniteit. Ook kunnen adverteerders gebruik maken van custom intent audiences. Deze doelgroep is gebaseerd op onder andere de zoekopdrachten van een gebruiker, de YouTube filmpjes die iemand bekijkt, de websites die iemand bezoekt op het Google Display Netwerk en de apps die een gebruiker download in de Play Store.
Discovery advertentie opzetten
Een Discovery ad zet je als volgt op: je vult de url in naar je landingspagina en je upload minimaal een afbeelding en een logo. Afbeeldingen mogen geen call-to-actions bevatten, want dan worden ze afgewezen. Verder mag je 5 koppen en beschrijvingen invullen, waarna een preview toont hoe de advertentie eruit komt te zien.
Net als voor zoekadvertenties het geval is, worden er voor de nieuwe Discovery ads kosten in rekening gebracht wanneer je er op klikt.
Discovery campagnes kunnen dus op basis van doelgroepinformatie automatisch targeten en getoond worden op beschikbare platformen binnen Google. Het lijkt er dus op dat Google hiermee werkt aan nieuwe manieren om verder te gaan dan zoekintentie in de gehele funnel.
Meer weten?
Benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem dan contact op met onze SEA specialist. Wil je graag wekelijks op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Volg ons dan ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram en ben altijd up-to-date!