7 vragen die webbureaus stellen voor het bouwen van een nieuwe website

20 december 2021
4 mins
Home > Blog > 7 vragen die webbureaus stellen voor het bouwen van een nieuwe website
wat kost een website - TO BE FOUND

Veel bedrijven en ondernemers komen op een punt waarop ze zich realiseren “Ik moet een nieuwe website”. Wanneer je één of meerdere webbureaus benadert, krijg je vaak een heel vragenvuur op je af. Waarom? Omdat er bij het bouwen van een nieuwe website ongemerkt best veel komt kijken! Om je een beetje voor te bereiden op de vragen die de meeste webbureaus stellen, zet ik ze op een rijtje en maak ik je alvast wegwijs.

1. Welk budget heb je?

Sommige ondernemers voelen zich lichtelijk ongemakkelijk of aangevallen bij deze vraag. Probeert het bedrijf met deze vraag meteen een maximaal slaatje uit je te slaan?

Weet dat een professioneel webbureau een indicatie nodig heeft om te bepalen welke suggesties zij kunnen voorstellen. Heb je een relatief klein budget, dan komt er bijvoorbeeld geen online marketing-traject in je offerte te staan en zal het bureau voorstellen dat je dit beter zelf kunt oppakken.

Heb je echter een wat ruimer budget en weinig tijd, dan kan het webbureau je een ander voorstel doen. Dit stemmen ze uiteraard af op jouw wensen en behoeften.

2. Heb je al een website?

Deze vraag wordt vaak om meerdere redenen gesteld:

  • Als je al een website hebt, heb je misschien ook statistieken waar het bureau wat mee kan. Heb je bijvoorbeeld veel mobiele bezoekers? En komen je bezoekers uit de regio of uit het hele land? Allemaal info die kan helpen met het bouwen van de site.
  • Met een bestaande website heb je ook bestaande content die wellicht gebruikt kan worden voor de nieuwe website. Is het je eerste site, dan zal iemand ook de webteksten moeten schrijven.
  • Misschien heb je al een WordPress-website, waardoor je al ervaring hebt met werken in WordPress en je geen training nodig hebt.
website overleg - TO BE FOUND

3. Wil je je nieuwe website responsive hebben?

Deze vraag zou eigenlijk niet meer ter discussie moeten staan, maar soms is dat vanwege budgettaire redenen toch het geval. Een aanzienlijk deel van websitebezoekers komt tegenwoordig op de website door het gebruik van een mobiele telefoon of tablet. Met een responsive design zorg je ervoor dat jouw website op elke telefoon en tablet mooi wordt weergegeven en goed gebruikt kan worden.

nieuwe website responsive hebben

4. Wat doe je met de content?

Sommige ondernemers hebben al een website met goede webteksten en kunnen die teksten gebruiken voor hun nieuwe website. Anderen hebben nog helemaal geen teksten of kunnen de bestaande teksten niet tot nauwelijks gebruiken op hun nieuwe site. Een webbureau wil graag weten hoe de zaken ervoor staan qua content en wie hiervoor verantwoordelijk is.

Kortom: ga jij die teksten zelf schrijven en plaatsen op de site? Of doet een webbureau dat voor je? Hetzelfde geldt voor het plaatsen van afbeeldingen op de website.

Veel opdrachtgevers geven aan zelf de content te willen verzorgen, meestal omdat ze hiermee de kosten willen drukken. Het probleem is echter dat tijdens het traject vaak wordt opgemerkt dat de klant geen tijd kan vrijmaken om de teksten te schrijven, simpelweg omdat ze gewoon hun business draaiende moeten houden.

Bovendien hebben veel ondernemers weinig tot geen ervaring met het schrijven van webteksten en het netjes plaatsen van de teksten op de website.

5. Wil je een SEO-pakket afnemen?

Deze vraag hangt eigenlijk samen met de vorige vraag over je plannen met de content van de website. SEO, de afkorting die staat voor Search Engine Optimization, gaat over het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines als Google. Deze vindbaarheid is natuurlijk van belang, want het grootste deel van je websitebezoekers komt via Google.

Een handig(e) ondernemer of bedrijf met een eigen marketingafdeling, zou de SEO-inspanningen zelf op zich kunnen nemen. Maar niet iedereen beschikt over de juiste kennis en tijd, in dat geval is een SEO-pakket bij een web- of zoekmachinebureau wel wenselijk. Daar kun je terecht voor het laten schrijven van goede SEO-teksten zodat je tijd bespaart op het vindbaar maken van je website.

SEO-inspanningen

6. Wil je dat het webbureau voor je gaat bloggen?

Sommige bureaus (waaronder wijzelf) hebben copywriters in dienst die blogartikelen en nieuws op je website kunnen schrijven en plaatsen. Goed voor je vindbaarheid in Google én leuk voor je bezoekers zodra er iets nieuws op je website komt.

Vaak maakt het bloggen ook onderdeel uit van een content marketing en/of SEO-plan, waarbij het webbureau ook nadenkt over je activiteit op social media kanalen en het bloggen laat samenwerken met de SEO-strategie.

7. Wil je een servicepakket?

Elk professioneel webbureau zal je met klem aanraden een servicepakket te nemen. Veel klanten zien het in eerste instantie niet zo zitten om maandelijks of per kwartaal een bedrag te betalen voor een servicepakket – de website staat straks, dan is het toch klaar? Een logische gedachte, maar het afsluiten van een servicepakket heeft toch ook veel voordelen.

Het webbureau:

  1. verzorgt je domeinnaam, e-mail en hosting
  2. zorgt voor technische ondersteuning
  3. maakt back-ups
  4. voert WordPress updates door
  5. heeft een helpdesk die altijd beschikbaar is

Zonder servicepakket moet je deze zaken dus zelf regelen, door middel van een servicepakket regelt het webbureau dit voor je.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van Google? We helpen je graag! Neem contact met ons op! Verder vind je ons ook op LinkedIn, Facebook en Twitter.