In het bezit van een prachtige site maar kun je nog wel wat hulp gebruiken als het gaat om SEO? Het zware SEO-werk kun je beter door een linkbuilder of internetbureau laten doen, maar zelf kun je al een goed begin maken met beter gevonden worden in Google! Daarom deze doe-het-zelf handleiding met 9 WordPress SEO tips.
Bij een artikel hoort een goede titel. Een sterke titel maakt jouw artikel namelijk aantrekkelijk voor lezers en is positief voor de vindbaarheid in Google. Op welk(e) woord(en) wil je gevonden worden in de zoekmachine? Dit is je focus keyword. Zorg ervoor dat:
Even een korte uitleg over de permalink: elke webpagina heeft een eigen link. Neem bijvoorbeeld de pagina van deze blogpost, die heeft de link
Maar niet alle permalinks zijn hetzelfde opgebouwd. Bij bepaalde websites gebruiken ze bijvoorbeeld ook een datum en artikelnummer in hun permalinks.
Is die permalink belangrijk voor SEO dan? Jazeker! Voor SEO-vriendelijke permalinks let je op het volgende:
De meta description is de omschrijving die je onder de SEO-titel ziet staan in Google.
Voorbeeld van een metabeschrijving
Hoe aantrekkelijker deze tekst, des te groter de kans dat mensen op de link klikken. In de Yoast-plugin zie je een voorbeeld van de automatisch gegenereerde meta description, je kunt de Yoast-plugin op de pluginpagina in WordPress downloaden. Als je de tekst wilt aanpassen, zorg dan voor een pakkende tekst en houd rekening met het maximum aantal van 156 karakters.
Via de opmaak kun je Google duidelijke hints geven over welke informatie in jouw artikel belangrijk is. De twee belangrijkste methoden die je zelf kunt toepassen zijn kopteksten en typografische accentuering.
Gebruik tussenkopjes in je artikel en scheidt ze van de rest van de tekst door kopteksten te gebruiken. Daarvoor controleer je eerst of je extra werkbalk ingeschakeld is.
Zie je de werkbalk? Zo ja, prima, dan ga je daar zo mee aan de slag. Zo nee, klik op wordpress tool of gebruik de toetsencombinatie Alt-Shift-Z om de extra werkbalk te activeren.
Bij ‘Paragraaf’ geef je tekst een andere classificatie. Selecteer het tussenkopje dat je gemaakt hebt en kies bijvoorbeeld voor koptekst 2 of 3. Onthoud daarbij dat de titel van je blog altijd koptekst 1 is, dus dat alle kopjes die je in je tekst maakt koptekst 2, 3 of meer worden.
Naast kopteksten kun je ook extra nadruk geven door tekst te accentueren (bold, italic en underline). Dit is niet alleen prettig voor lezers, maar ook een bruikbaar signaal voor Google. Probeer hier wel een goede balans in te vinden – overdrijf het niet.
Het focus keyword dat je hebt bedacht voor je artikel, kun je in de Yoast-plugin invoeren. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe je er SEO-technisch voor staat met het artikel. Voor deze blog hebben we bijvoorbeeld als focus keyword “wordpress seo tips”. Hoe ga je te werk?
Het focus keyword komt als het goed is meerdere keren in je artikel voor. Maar het is niet “hoe meer hoe beter”, te veel zoekwoorden in een artikel is juist negatief voor SEO. De meest ideale keyword density (dichtheid van het aantal zoekwoorden) is rond de twee procent. In de Yoast-plugin kun je zien wat de keyword density van je artikel is (onder pagina analyse) en waar de keywords precies staan (onder algemeen). Voor dit artikel met focus keyword “wordpress seo tips” geeft Yoast bijvoorbeeld de volgende stats:
Een nieuwsbericht of blogartikel is voor SEO idealiter minimaal 400 woorden, maar het liefst langer. In WordPress kun je zien hoeveel woorden je artikel bevat. Bij het kopje SEO krijg je ook nog de SEO-check, die een waarschuwing geeft als je blog niet lang genoeg is. Let wel op: schrijf voor je doelgroep en niet om een bepaald aantal woorden te halen. 400 woorden is een richtlijn, geen vereist.
Dit is misschien wel een van de belangrijkste WordPress SEO tips uit het lijstje. Een nieuwsbericht of blogartikel zonder afbeeldingen is onaantrekkelijk en ziet er saai uit. Bovendien heb je met afbeeldingen ook extra SEO-mogelijkheden. Zo is het goed om je focus keyword in de alt text en image title te plaatsen. Let verder op dat de afbeeldingen…:
Dit is de laatste in de reeks WordPress SEO tips. Link eens naar je eigen content, hier linken we naar het blog ‘wat is SEO‘ (dat heet interlinking), bijvoorbeeld naar een ander blogartikel, nieuwsbericht of landingspagina dat je geschreven hebt. Ook is het goed en leuk om te linken naar externe content die interessant is voor je lezers. Ook hier geldt: met mate. Stop niet je halve artikel vol met links, maar verwijs alleen pagina’s die interessant en relevant zijn voor je lezers.
Wij hopen je te hebben geholpen met deze tips, succes!
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van WordPress en SEO? We helpen je graag! Lees bijvoorbeeld ons artikel over wat SEO is of neem contact met ons op! Verder vind je ons ook op LinkedIn, Facebook, en X.