Aan het begin van de maand heeft Google haar tweede core update in 2020 uitgerold. Sindsdien kijken alle zoekmachine marketeers in spanning toe wat de grote update voor gevolgen met zich meebrengt. Juist tijdens COVID-19 neemt die spanning toe. Worden onze websites nog op dezelfde manier beoordeeld? Veranderen mijn rankings in Google? En waar moet ik nu op letten? Lees hier alles over de May 2020 Core Update.
Een core update midden in de huidige corona crisis. Een slechtere timing bestaat niet, zou je kunnen zeggen. Veel bedrijven hebben het zwaar en zien het website verkeer teruglopen, net als de omzet. De zorgen van een core update komen daarmee niet als geroepen. Tijdens een core update introduceert Google namelijk bepaalde ontwikkelingen in haar algoritmes, die waarneembaar kunnen zijn in de rankings in Google. De update rolde officieel uit op 4 mei 2020.
Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the May 2020 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog post for more about that:https://t.co/e5ZQUAlt0G
— Google SearchLiaison (@searchliaison) May 4, 2020
Deze core update heeft impact op eigenlijk alle industrieën. Deze update is dan ook goed waarneembaar in de rankings in Google. Wij merken dat verschillende klanten juist geprofiteerd hebben van de update, waarmee je zou kunnen bevestigen dat de website in haar doen en laten voldoet aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Zoals gezegd, de updates zijn altijd gericht op het verbeteren van de gebruikservaring van bezoekers in de zoekmachine. Onderstaand zie je die stijging in rankings in Google van een tweetal klanten.
In onderstaande grafiek is de beweging in de SERP (Search Engine Result Page) te zien rondom de May 2020 Core Update. Deze grafiek geeft de beweging weer over alle industrieën in het algemeen
Google is dagelijks bezig met het optimaliseren van haar algoritme. Tijdens core updates brengen ze wijzigingen aan in de gewichten van ranking factoren of aan het algoritme zelf. Echter zullen ze het algoritme nooit geheel op zijn kop zetten. Google probeert namelijk haar huidige systemen nog beter te maken. Daarom is het belangrijk om altijd de richtlijnen te waarderen tijdens optimalisatie en het voornaamste doel voorop te stellen: de gebruikservaring van bezoekers.
In de Google’s Quality Raters Guide licht Google haar richtlijnen toe voor het beoordelen van websites. Google verwijst ons bij deze core update dan ook naar haar webmaster guides blog. In dit blog geeft Google aan waar haar updates op gebaseerd zijn en dat je altijd gefocust moet zijn op je bezoekers. Google zegt namelijk dat een kleine ranking daling niet gelijk zegt dat je ‘slechte content’ hebt, maar gewoon moet blijven focussen op het creëren van zo goed mogelijk content.
De E-A-T richtlijnen zijn veelbesproken en blijven ook nu erg belangrijk. Schrijf geweldige content. Dat is content die afkomstig is van een expert rondom dat onderwerp, content die autoriteit heeft opgebouwd (content zelf én de website) en content die betrouwbaar en vertrouwelijk is. Google heeft nooit bevestigd dat E-A-T een ranking factor is, maar laat toch blijken dat het haar vruchten afwerpt. Dat zie je hieronder ook terug in de conversatie tussen Danny Sullivan en Marie Haynes.
And paying attention to them apparently can work. I really loved this tweet that seemed to be an example of that: https://t.co/iJXBG83cXZ
— Danny Sullivan (@dannysullivan) August 1, 2018
Wil je meer informatie hebben van een gespecialiseerd SEO bureau? Neem eenvoudig contact met ons op of bekijk meer over zoekmachine optimalisatie en volg ons op LinkedIn.