''Een gestructureerde all-in contentkalender aanpak en uitvoering''

Sensz
Home > Cases > Sensz
Slogan Sensz

De interne werkzaamheden bij Sensz nemen de overhand, waardoor het creëren en publiceren van weloverwogen content erbij inschiet. Hun vraag was of wij ondersteuning kunnen bieden op het gebied van contentcreatie. Belangrijk hierbij is dat er een goede contentstrategie nodig is; hoe kunnen we contentcreatie structureel en weloverwogen in de planning krijgen? Klinkt als een uitdaging die we graag aangaan!

Resultaat

Een overzichtelijk en compleet contentplan waarbij er structureel twee maanden vooruit gewerkt wordt, om zo altijd goed voorbereid te zijn op het gebied van contentcreatie. De volgende elementen zijn hier allemaal in verwerkt:

  • Blogs op basis van zoekgedrag en intentie om de actieve online zoekers op te vangen rondom alles wat met voedselveiligheid te maken heeft. Wat voor een organische jaar op jaar stijging van 75% meer websitebezoekers heeft gezorgd.
  • Veelgestelde vragen beantwoorden in informatieve artikelen om de huidige klanten beter te kunnen bedienen en om bij potentiële klanten vragen op voorhand weg te nemen. Hiervoor schreven we o.a. artikelen over de aanpak van Sensz en de toegevoegde waarde van het Keurmerk Voedselveiligheid.
  • Structurele verwerking van een vernieuwde en beter passende tone of voice waarin het enthousiasme, de vrolijkheid en toegankelijkheid van Sensz naar voren komt.
  • Maandelijkse uitwerking en inplanning van interessante social media posts op LinkedIn, Instagram en Facebook om ook hier de doelgroep actief up-to-date te houden over alles wat er speelt rondom voedselveiligheid en Sensz. We nemen een kijkje binnen het team, kaarten relevante inhaakmomenten aan en delen leuke weetjes over voedselveiligheid. Dit wil je niet missen dus ;).
  • Een mooie samenwerking over alle overige content die geplaatst wordt om ook in de nieuwsbrief uit te lichten. Hierbij worden deze artikelen geoptimaliseerd op basis van de vernieuwde tone of voice én relevante zoekvragen die spelen binnen de doelgroep!

Sensz contentkalender uitdraai in een Google Sheets document met kanaal, actiepunt, documenten, actiehouders, eerste checks, controle door, deadline, publicatiedatum en geplaatst als kolom

Learnings

Tijdens het opstellen en het uitwerken van de contentkalender ontdekten we snel wat er wel en niet werkt binnen onze aanpak:

  • Het om de week bij elkaar komen voor een incheck moment heeft ons geholpen om structureel met de verwerking van de contentkalender bezig te zijn.
  • Daarnaast zijn deze momenten perfect om écht de samenwerking aan te gaan en zo tot het beste resultaat te komen.
  • Soms mogen er best sneller keuzes gemaakt worden, inhaakmomenten zijn namelijk zo voorbij. Door goed vooruit te werken zit je hier bovenop.
  • Door duidelijkheid te scheppen in wat er van wie verwacht wordt en wanneer, creëer je een gestructureerde en soepele manier van samenwerken. Het gevolg: betere content, minder stress én een fijne samenwerkingsrelatie!

Sensz social media posts

Aanpak

Voor onze contentkalender aanpak zijn we begonnen met het definiëren van de belangrijkste focus dienst van Sensz: HACCP. Op basis hiervan hebben we alle andere onderdelen opgepakt. Want wat gaan we eigenlijk allemaal doen? Wie gaat de contentcreatie uiteindelijk oppakken? En waarom doen we het eigenlijk? Naast dat we doelgroep warm houden en veelgestelde vragen beantwoorden, werken we ook aan de online vindbaarheid en daarmee de naamsbekendheid! De stappen die we gezet hebben zijn:

Identity sessie en tone of voice bepalen

Het startte allemaal met een identity sessie, want wie is Sensz? Wie willen ze zijn? En stralen ze dat ook uit online? Het antwoord: tussen online en real life communicatie en uitstraling zat een flinke gap. Hiervoor hebben we op basis van deze sessie een nieuwe tone of voice opgesteld: gedurfder, losser, vrolijker, enthousiaster en professioneel. Voedselveiligheid is leuk en dat wil Sensz uitstralen! De content op de site zijn we gaan herschrijven en alle nieuwe content wordt direct in dit nieuwe jasje gestoken.

Zoekvragen rondom HACCP: blogplan ontwikkeling

De zoekvragen die zich online voordoen op het gebied van voedselveiligheid en HACCP op een rij zetten, waardoor we een gerichte blog planning op konden stellen. Het doel: onze vindbaarheid vergroten en Sensz als autoriteit in de markt zetten.

Vragen vanuit de doelgroep beantwoorden

Om dit blogplan nóg relevanter te maken voor ook de huidige websitebezoekers, heeft Sensz de huidige vragen die ze binnenkrijgen gebundeld. Op basis hiervan konden wij vragen bundelen, eventuele zoekvragen koppelen en deze nieuwe artikel kansen verwerken binnen het blogplan.

Social media plan opstellen

Vervolgens konden we inzoomen op onze social media strategie: hoe kunnen we zo effectief mogelijk actief posten op diverse kanalen en welke kanalen moeten dit zijn. In samenwerking hebben we de keuze kunnen maken voor de kanalen LinkedIn, Instagram en Facebook. Daar waar de doelgroep is! Content recycling van de informatieve in combinatie met nieuwe social rubrieken is hier ons antwoord! Zo zetten we al onze content inspanningen goed in én creëren we unieke content voor de social kanalen.

Bijpassende visuals in Sensz huisstijl ontwikkelen

En daar horen natuurlijk mooie visualisaties bij, want jouw social kanaal is -net als je website- jouw visitekaartje. Hiervoor haakten wij onze designer aan, om makkelijk te bewerken templates te maken. Zo kunnen we altijd snel een visueel aantrekkelijke social post online zetten. Dat allemaal in de vernieuwde Sensz huisstijl!

Uitdagingen

Tijdens de opstart zijn er twee uitdagingen die ons zijn opgevallen. 2 maanden vooruit werken binnen de zomervakantieperiode blijkt lastiger dan verwacht. Gelukkig liepen we dus voor op onze planning ;). Daarnaast zijn er veel elementen die allemaal evenveel aandacht vragen om goed uitgevoerd te kunnen worden, waar er snel voorrang gegeven wordt aan 1 onderdeel. Een goede planning, gewenning en korte lijnen binnen de samenwerking helpen hier enorm bij!

Recente cases

Benieuwd naar onze succesverhalen? Bekijk dan zeker ook andere cases:

Jouw resultaat = onze kracht

Wil je meer weten over deze case of ben je benieuwd of wij jou met een soortgelijk vraagstuk verder kunnen helpen? Neem dan contact op met onze content en SEO specialist Danique. Zij helpt je graag verder!
Portretfoto Danique
Danique Theunis
SEO specialist
8,9/10
67 beoordelingen