Welk social media kanaal inzetten voor je bedrijf?
Social media kanalen zijn er in overvloed. Ook binnen Nederland. Het kiezen van het juiste kanaal is de eerste stap naar een succesvolle social media strategie. Er zijn verschillende afwegingen die je hiervoor kunt gebruiken:
- Je kunt kiezen op basis van je eigen kennis en kunnen. Met welk kanaal kun je het best overweg?
- Je kunt kiezen op basis van een doelstelling. Welk kanaal is het meest geschikt om meer traffic te genereren?
- Of je kiest een kanaal op basis van de doelgroep. Op welk kanaal is de doelgroep het meest actief?
In die laatste overweging geloven wij het meest. Je kunt fantastische berichten schrijven en verspreiden maar als je doelgroep ze niet leest, is dit verspilde moeite. Daarom lichten we in dit artikel toe hoe je een platformkeuze maakt op basis van de doelgroep. Zo weet je zeker dat je boodschap door de juiste mensen wordt gelezen.
Gebruik social media in Nederland
De meest belangrijke vraag om tot de juiste kanaalkeuze te komen is; waar is mijn doelgroep actief?
In dit overzicht van Buzzcapture zie je de acht social media kanalen met de meeste gebruikers binnen Nederland. Facebook, LinkedIn, Google+, Twitter, Instagram en Pinterest zijn het populairst (Hyves bestaat niet meer en Whatsapp vinden wij een communicatiekanaal dat een totaal andere strategie vergt).
Er is een grote kans dat jouw doelgroep actief is op een van deze kanalen. Het is aan jou om te onderzoeken welke kanalen dit precies zijn. Ga niet blind af op het kanaal met de meeste gebruikers en/of het meeste bereik. Je kunt beter een kleine specifieke groep aanspreken die affiniteit heeft met jouw product/dienst dan een grote groep die dat niet heeft. Dit vergt wel een uitgebreider onderzoek. Jouw doelgroep kan bestaan uit potentiële kopers van je product/dienst, maar ook uit potentiële werknemers van jouw bedrijf. In het laatste geval kun je het beste een employer branding strategie opzetten (en deze uitvoeren op social media).
Doelgroeponderzoek
Ga eerst na wie jouw product/dienst afneemt. Als je een goed beeld van je doelgroep hebt weet je ook wie je moet aanspreken. Beschrijf bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, interesses, woonplaats en regio. Hoe uitgebreider hoe beter. Tip: ons partnerbureau Elephant heeft een interessant blog geschreven over persona’s binnen een doelgroep beschrijven.
Als je weet wie je doelgroep is, kun je onderzoeken op welke kanalen zij actief zijn. Dit kun je op een aantal manieren doen:
Gebruik relevante onderzoeksresultaten
Op internet kun je diverse onderzoeken vinden die beschrijven hoe de doelgroep van een kanaal eruit ziet. Zo is onderzocht dat de populariteit van Facebook en Twitter onder jongeren sterk is afgenomen. Zijn jongeren jouw doelgroep? Dan zijn deze kanalen wellicht niet de juiste om in te zetten. Lees het onderzoek hier. Ga zelf op zoek naar relevante onderzoeken voor meer gegevens.