Spring naar content

Drie tips voor het opzetten van een succesvolle campagne in AdWords

Een goed begin is namelijk het halve werk! Dit geldt dubbel zo dik voor het opzetten van een AdWords campagne. Wij krijgen wekelijks aanvragen binnen om lopende AdWords campagnes te optimaliseren. We zien dat de oorzaak van niet presterende campagnes in de meeste gevallen een slechte basis is. Met de onderstaande drie tips leg je die goede basis voor jouw AdWords campagne.

Tip 1: Begin met een goede campagnestructuur

Relevantie is de sleutel tot jouw succes. Een juiste campagnestructuur geeft jou de mogelijkheid om zeer gericht te adverteren. Om even aan te geven wat goed en fout is;

  • Fout: Eén advertentiegroep waarin een hele rits van verschillende zoekwoorden staan met daarachter één advertentietekst.
  • Goed: Meerdere advertentiegroepen thematisch ingedeeld waarin zorgvuldig geselecteerde zoekwoorden staan met daarin diverse advertentieteksten.

Jouw website is ook thematisch ingedeeld. Of je nou een webshop hebt of een informatieve site. Bezoekers moeten snel kunnen zien waar ze wat kunnen vinden. Een goede AdWords structuur is afgeleid van jouw websitestructuur.

voorbeeld goede adwords campagne structuur 1

Voorbeeld: Een kantoorartikelen leverancier levert diverse tafels en stoelen. In zijn account maakt hij onderscheid tussen zijn twee productgroepen. Elk account bevat meerdere advertentiegroepen omtrent de productgroepen. Je kunt zoveel groepen aanmaken als dat je assortiment breed is.

Voordelen van een goede structuur:

  • Je kunt aparte budgetten toekennen aan verschillende campagnes
  • Het is heel inzichtelijk welke producten en advertenties wel of niet goed presteren
  • Je hebt de mogelijkheid om heel gericht te adverteren door de juiste zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina op elkaar af te stemmen

Tip 2: Selecteer de juiste zoekwoorden

Een zoekwoord onderzoek moet uitwijzen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt wanneer zij op zoek zijn naar jouw product/dienst. Gebruik hiervoor de AdWords Keyword Planner. Het is erg belangrijk dat je de zoekwoorden zorgvuldig selecteert.

  • Fout: brede zoekwoorden niet direct gerelateerd aan het bedrijf maar wel veel zoekvolume
  • Goed: specifieke zoekwoorden met minder zoekvolume maar wel sterk gerelateerd aan het productaanbod

Op brede zoekwoorden, tafel bijvoorbeeld, wordt het meest gezocht. Maar het is lastig te stellen of iemand die met zo’n brede zoekopdracht, op zoek is naar jouw product. Door gebruik te maken van specifieke zoekwoorden, tafels online kopen, wordt jouw advertentie alleen weergegeven aan potentiële kopers. Het is belangrijk dat de zoekwoorden die je selecteert wel zoekvolume hebben. Bij te specifieke zoekwoorden worden je advertenties bijna niet weergegeven.

voorbeeld goede adwords campagne structuur 2

Voorbeeld: De kantoorartikelen leverancier plaats per advertentiegroep zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het desbetreffende product. Deze zoekwoorden zijn specifiek opgesteld. De advertenties worden nu alleen weergegeven wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert gelijk aan de opgegeven zoekwoorden.

Nu de advertenties alleen maar bij relevante zoekopdrachten wordt vertoond, zal de CTR verhoogd worden. Hoe hoger de CTR, hoe gunstiger de kosten per klik.

Voordelen van specifieke zoekwoorden

  • De advertenties worden alleen weergegeven bij potentiele kopers
  • Je kunt makkelijk meten welke zoekwoorden wel en niet conversies opleveren, met deze gegevens kan je de campagne strategisch optimaliseren

Tip 3: Schrijf gerichte advertentieteksten

Door de juiste campagnestructuur en specifieke zoekwoorden in de advertentiegroepen, kunnen er hele gerichte advertentieteksten vertoond worden.

  • Fout: Eén algemene advertentietekst voor het hele assortiment die leidt naar de homepage
  • Goed: Per advertentiegroep minimaal twee verschillende advertenties die gericht zijn op het desbetreffende product en leiden naar de productpagina

Een goede advertentietekst valt op, nodigt uit om door te klikken en sluit aan op de landingspagina. Als de landingspagina’s en de advertentieteksten niet op elkaar aansluiten, is de kans groot dat gebruikers na het klikken direct de site weer verlaten. Op deze manier maakt u kosten voor niet relevant verkeer.

voorbeeld goede advertentietekst adwords

Voorbeeld: De kantoorartikelen leverancier heeft voor elke advertentiegroep aparte advertenties gemaakt. Op de manier wordt er heel gericht geadverteerd. Een gebruiker is op zoek naar bureautafels, ziet deze advertentie, klikt op de advertentie en komt op een pagina met bureautafels. Door de zoekwoorden uit de groep te gebruiken in de advertentietekst wordt de kans op klikken verhoogd voor de leverancier.

Voordelen van gerichte advertenties:

  • Door specifieker te adverteren zal de CTR toenemen, waardoor de CPC afnemen
  • Door het aanmaken van 2 advertenties per advertentiegroep kan je meten welke tekst wel of niet goed converteert. Met gegevens kan je de campagne strategisch optimaliseren

Bonus tips

Naast een goede opzet zijn er een aantal andere factoren zeer bepalend voor een succesvolle AdWords campagne.

  • Koppel Google AdWords aan Google Analytics voor het bijhouden van conversies
  • Sluit zoekwoorden als gratis, tweedehands, vacatures, uit van de campagne als deze niet relevant zijn
  • Houd er rekening mee dat wanneer je zoekwoorden breed formuleert, de advertenties ook bij sterk gelijke varianten worden weergegeven. Dit is niet altijd relevant. Door zoekwoorden als zinsdeel of exact te formuleren kan je dit probleem tackelen
  • Bekijk maandelijks de statistieken en stuur de campagne bij daar waar nodig

Heb je vragen over het opzetten van een Google AdWords campagne? Laat een reactie achter onder dit artikel of neem contact op.