Voor een mooie positie in de zoekmachine is het van belang een goede SEO te hebben. Een zeer belangrijk onderdeel van SEO is content. Onder content vallen onder andere SEO artikelen en SEO webteksten. Beide zijn dit SEO teksten die verwerkt dienen te worden op de website. Maar wat zijn de positieve gevolgen van goede SEO webteksten? Waarom vinden wij dat je vandaag nog moet starten met SEO teksten schrijven? Dat leggen we natuurlijk aan je uit!
Wat zijn SEO teksten?
Voor degene die nog niet bekend is met wat SEO (of zoekmachine optimalisatie) is: SEO teksten zijn webteksten die geschreven zijn volgens strakke richtlijnen van Google. Worden deze richtlijnen goed verwerkt (SEO geoptimaliseerd) in de tekst, dan noemen we dit een SEO tekst, SEO webtekst, SEO websitetekst, SEO blog of SEO artikel. Een artikel dat eenmaal voldoet aan de juiste Google-technieken, heeft in Google een grotere kans van slagen. Ben je benieuwd naar de richtlijnen die Google stelt aan zo’n tekst? Lees dan ons artikel Wat is bloggen?.
Content marketing
Het schrijven van SEO teksten valt onder content marketing. Content marketing is een online marketing discipline die zich volledig richt op alle online content en een contentstrategie ontwikkelt. Bij deze content kun je denken aan afbeeldingen, video’s (zoals bedrijfsfilms), bestanden maar ook aan tekst. Belangrijk is dat je een goede mix maakt van deze verschillende vormen van content op je website. Probeer zoveel mogelijk contentsoorten op je webpagina te verwerken. Dat vindt Google leuk. Een webpagina bestaat natuurlijk grotendeels uit tekst. Om te zorgen dat Google jouw tekst goed kan lezen, dien jij je te houden aan de regels van Google.
Website teksten laten schrijven voor Google
Voordat je start met het schrijven van SEO webteksten, is het slim om jezelf in te lezen wat betreft de richtlijnen van Google. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je alsnog een tekst schrijft die niet voldoet. Zonde van de tijd. Echter gaan we in dit artikel niet dieper in op deze richtlijnen. Wel leggen we hieronder uit waarom jouw website niet zonder SEO teksten kan.
De positieve gevolgen van SEO teksten
Na bovenstaande uitleg is intussen (hopelijk) duidelijk dat SEO webteksten een essentieel onderdeel zijn van je website. Maar waarom eigenlijk? Wat doet dit met je website? Hieronder gaan we in op de vier belangrijkste positieve gevolgen:
1. Een betere ranking in Google
Elk bedrijf wil natuurlijk goed gevonden worden in Google. Maar om ervoor te zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt en je op de juiste zoektermen wordt gevonden, dien je deze zoektermen te verwerken in je webteksten. Doe je dit op een juiste en consequente manier, dan is de kans groot dat jouw webpagina (met het betreffende zoekwoord) op één van de eerste pagina’s terechtkomt.
Het goed uitvoeren van een gedegen zoekwoordenonderzoek is hierbij wel de basis en tevens het uitgangspunt. Is degene die het zoekwoord intypt ook daadwerkelijk op zoek naar jouw bedrijf? En heeft het zoekwoord wel voldoende zoekvolume? De Google Zoekwoordplanner in Google AdWords helpt je hierbij!
2. Meer relevante websitebezoekers
Zie je in Google Analytics dat je veel websitebezoekers hebt, maar weinig tot geen conversies? Dan is de kans groot dat jij verkeerde websitebezoekers trekt. Met behulp van goede content die concrete focuswoorden bevat, vergroot je het aantal relevante bezoekers.
- Voorbeeld: TO BE FOUND wil gevonden worden op ‘online marketing’. Achteraf blijkt dat veel studenten deze term intikken om meer informatie te achterhalen. Ook blijkt hier een zoekvolume van 4400 per maand op te zitten. Is het dan wel zo verstandig om hier op te focussen? Het antwoord is: nee. Studenten zijn namelijk niet de doelgroep van TO BE FOUND, en een zoekvolume van 4400 is aardig hoog waardoor de kans op concurrentie groot is. En veel concurrentie betekent ook een lastige taak om op nummer één te komen.
Gaat TO BE FOUND zich echter richten op ‘Online marketing bureau Dordrecht’, dan komen er absoluut meer relevante websitebezoekers omdat zij daadwerkelijk op zoek zijn naar een online marketing bureau in Dordrecht. Daarnaast ligt het zoekvolume niet extreem hoog waardoor je sneller een eerste positie kunt bemachtigen.
3. Meer kwalitatieve conversies
Het gevolg van punt twee is meer kwalitatieve conversies. Want heb je eenmaal websitebezoekers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product/dienst, dan is de kans groot dat ze een product bij je kopen of een aanvraag voor een offerte doen.
4. Word gezien als expert in je branche
Dit onderdeel werkt met name bij SEO teksten in de vorm van een blog. Om te laten zien dat je verstand van zaken hebt, is het goed om deze informatie te delen met je doelgroep. Doordat je kennis deelt met je doelgroep, laat je zien dat je weet waar je het over hebt. Dit geeft vertrouwen waardoor men je sneller als autoriteit gaat zien en eerder een product of dienst bij je afneemt. Schrijf dan ook minimaal één keer (voorkeur is zelfs twee keer) per maand een blog met interessante, waardevolle informatie. En het liefst ook over recente ontwikkelingen waar nog niet veel over wordt geschreven. Promoot je blog vervolgens op social media en in de nieuwbrief.
Webteksten laten schrijven of zelf doen?
Het antwoord op deze vraag ligt geheel aan jezelf. Ben jij bereid om tijd te steken in het opdoen van kennis over de Google richtlijnen en het maandelijks schrijven van blogs? Dan is het zeker de moeite waard om zelf aan de slag te gaan met het schrijven van webteksten. Wellicht is onze Contentmarketing training of een SEO consult dan wat voor jou!
Zie jij het niet zo zitten om maandelijks te bloggen en/of heb jij hier weinig tot geen tijd voor? Geen nood, daar zijn oplossingen voor! SEO bureau TO BE FOUND neemt dit dan graag van je over. Wij hebben een database met keiharde SEO tekstschrijvers die jou maandelijks voorzien van ijzersterke SEO artikelen. Je hoeft enkel contact met ons op te nemen en we plannen het voor je in!