Bedrijven snappen tegenwoordig steeds beter dat hoog scoren in de zoekmachines betekent dat je een succesvol bedrijf kunt hebben. Of omgekeerd: voor veel bedrijven is het essentieel om hoog te scoren in zoekmachines om succesvol te worden. Bedrijven trachten daarom vaak om de website zo hoog mogelijk te laten scoren door te proberen het algoritme van google te beïnvloeden door middel van linkbuilding en promotie.
Google zelf geeft aan; maak een mooie website en je zult goed scoren in onze zoekmachine. Een mooie boodschap die te vergelijken is met de tijd waarin iedereen probeerde Coca-Cola te kopiëren. Coca-Cola gaf uiteindelijk een onzinnig element van hun formule vrij en zei: “Maak een lekkere frisdrank en mensen zullen het kopen”. In beide gevallen leuk maar niet meer dan dat, niemand kan er echt zijn voordeel mee doen. Om hoog te scoren in Google is namelijk niet enkel een mooie website met goede content vereist, dat is slechts één van de beginselen…
Panda en Pinguïn algoritme
Met de updates van het afgelopen jaar heeft Google haar algoritme zo geüpdate dat het algoritme zelf onnatuurlijke linkbeelden opspoort en de websites bestraft. Als website eigenaar wil je dit ten alle tijde voorkomen en zul je dus moeten zorgen dat jouw linkbeeld natuurlijk oogt. Hoe je dat doet? Denk aan hoe mensen naar jouw website zullen linken als zij dat interessant genoeg vinden om te doen. Linkteksten zijn dan vaak de gehele URL of verwerkt in een zin met anchorteksten als ‘klik hier’, ‘website’ , of als de naam van jouw bedrijf/website. Ga je proberen jouw website beter te laten scoren voor de lange termijn dan zal je hier ook rekening mee moeten houden met de linkbuilding.
Naast de anchor teksten heeft Google ook een andere waarde meegegeven aan de verschillende soorten links. Footer- en Sidebar links zijn veel minder waardevol geworden en links in content zijn een stuk waardevoller geworden. Omdat Footer en Sidebar links heel vaak verkocht werden en dus eigenlijk geen goede graadmeter waren voor Google om een website te beoordelen zocht Google naar een oplossing om toe te passen in hun algoritme. Om dit probleem te tackelen had Google bedacht dat waardevolle links vaak links zijn die in een stukje relevante content staan omdat mensen dan de moeite hebben genomen om er een tekst omheen te schrijven en niet ergens op een minder zichtbare plek op de website een losse link te plaatsen. Sinds 2012 is Google steeds bezig met updates om het algoritme aan te passen zodat die steeds slimmer wordt in het opsporen van onnatuurlijke links.
Hoe ga je te werk om goede artikelen te schrijven en verspreiden?
Na het lezen van bovenstaande vraag je jezelf waarschijnlijk af: hoe ga ik te werk? Om anno 2014 hoog te scoren in Google zul je er dus voor moeten zorgen dat er onder andere zoveel mogelijk kwalitatieve links naar jouw website komen te staan en dat deze links te vinden zijn in relevante content. Klinkt lastig en dat is het vaak ook maar er zijn manieren om op eenvoudige wijze links te plaatsen in content en dat ook nog op Google trusted websites, zodat de links een waarde vertegenwoordigen en zorgen voor een boost in de zoekresultaten.
Een manier om waarde voor je website te creëren is het schrijven van zogenaamde gastblogs. Je schrijft hierbij een artikel voor een bedrijf binnen de branche waarvan de website gelijkwaardige content vertoont, zogenaamde “concullega’s” zijn hier uitstekende voorbeelden van. Zorg ervoor dat jouw artikel waarde toevoegend is, en zij zullen blij zijn jouw blogbericht te posten met een link naar jouw pagina.
Een andere manier is om gebruik te maken van zogenaamde artikel marketing websites, zoals linkbuilding tool. Je kunt op deze websites een account aanmaken en in passende categorieën artikelen plaatsen. Indien je een informatief artikel geschreven hebt zullen de beheerders met plezier jouw artikel plaatsen. Hier kun je vaak twee externe links naar jouw website in kwijt met zoekwoorden naar keuze. Zo wordt er waarde gecreëerd voor jouw website en wordt de artikel marketing site een bron van informatie.