Lokaal online vindbaar zijn; iets wat vandaag de dag een essentiële voorwaarde is voor veel bedrijven om te kunnen groeien en nieuwe klanten aan te trekken. Consumenten worden steeds mobieler en zoeken veelal op Google naar lokale aanbieders. Denk hierbij onder andere restaurants maar ook aannemers, hoveniers, verhuurorganisaties, advocatenkantoren, boekhouders en ga zo maar door. Wanneer een consument bijvoorbeeld met hongerige ogen in het centrum van Rotterdam loopt, dan wilt deze consument antwoord op de vraag waar hij/zij een hapje kan eten. Op dit punt dien jij als bedrijf je kans te pakken en hierop in te spelen. Doe je dit niet, dan mis je de klant en dus inkomsten.
Voorbeeld lokaal zoekgedrag
Hieronder zie je een voorbeeld met de hoeveelheid potentiële klanten in de omgeving van Rotterdam die afgelopen maand op zoek waren naar een hovenier; heel wat potentiële klanten!
Investeer en verbeter de lokale online vindbaarheid van je bedrijf
Om ervoor te zorgen dat jij het nut van online lokale vindbaarheid inziet, leggen we eerst even wat feiten voor:
- Meer dan de helft van alle zoekopdrachten wordt anno 2017 gedaan via mobiele apparaten
- 97% van alle consumenten zoekt online naar lokale producten en diensten
- 61% van alle lokale zoekopdrachten eindigt in een aankoop
Nu het belang van lokale vindbaarheid is aangetoond, gaan we uitleggen wat die lokale vindbaarheid precies is. De potentie van Google, en de lokale manier hoe zij met zoekopdrachten omgaan, is namelijk enorm. Door deze aanpak hoef je niet het meeste geld uit te geven of het grootste bedrijf te zijn. Het gaat er allemaal om hoe goed jij jouw bedrijf lokaal zichtbaar maakt op de online kaart. Lokale vindbaarheid geldt immers niet alleen voor restaurants of andere zaken waar consumenten telefonisch naar op zoek zijn. Ook de lokale aannemer kan profiteren. Voorbeeld: bij het zoeken naar een aannemer worden diverse bedrijven in de regio Dordrecht zichtbaar. Als jij daar als bedrijf niet tussen staat, realiseer je geen bekendheid en word je niet meegenomen in de overwegingen van een consument.
Hoe werkt Google met lokale zoekresultaten?
Eigenlijk moeten we de lokale zoekresultaten van Google zien als een plattegrond met daarop allerlei hoogtepunten. Zo’n plattegrond die je vast weleens hebt gekocht toen je een stedentrip maakte naar Londen of New York. Op de plattegrond van Google staan echter precies de dingen waar jij specifiek op zoek naar bent! Deze lokale zoekresultaten worden steeds vaker weergegeven. Google doet dit om het gebruiksgemak van consumenten te verhogen. Door diverse updates die Google de afgelopen jaren heeft doorgevoerd, kan de zoekmachine zien wanneer consumenten behoefte hebben aan lokale zoekresultaten. Je ziet dus niet alleen lokale zoekresultaten wanneer je zelf naar een plaatsnaam zoekt, zoals “Indisch restaurant Dordrecht”. Maar tegenwoordig ook als je alleen zoekt naar “Indisch restaurant”.
Lokale zoekresultaten vind je trouwens op verschillende plekken. Zo heb je de kaart met daarin drie resultaten (zie onderstaande afbeelding). Deze kaart staat helemaal bovenaan in de organische zoekresultaten. Het is dus van belang ervoor te zorgen dat jouw bedrijf zichtbaar is op deze kaart. Daarnaast is ook Google Maps zo ingesteld dat het lokale zoekresultaten weergeeft. Tot slot laten de organische zoekresultaten ook voornamelijk lokale bedrijven zien. Heel simpel gezegd zorgt Google er dus voor dat de kans nihil is dat jij een Indisch restaurant uit Groningen tegenkomt terwijl je een Indisch restaurant in Dordrecht zoekt.
Hoe bepaalt Google wie lokaal op de online kaart mag staan?
Voor we uitleggen hoe Google haar zoekmachine precies inzet, is het eerst tijd voor een korte geschiedenisles. Bij Google is het gebruiksgemak en de ervaring van consumenten essentieel bij het tonen van de zoekresultaten. Daarom heeft Google in 2012 een eerste grote update uitgebracht inclusief lokale zoekmachine optimalisatie. Na deze update was niet alleen het land van herkomst van de zoekopdracht belangrijk, maar ook de precieze locatie van waar de zoekopdracht werd uitgevoerd. Grote bedrijven met lokale vestigingen haalden hier hun voordeel uit. In 2014 volgde nog een update. Deze update heeft ervoor gezorgd dat Google beter afstanden kan inschatten. Hierdoor zijn juist de bedrijven die echt lokaal actief zijn in het voordeel. Google hecht dus veel waarde aan de lokale vindbaarheid van bedrijven en heeft daarvoor drie factoren opgesteld die bepalen op welke positie een bedrijf staat in lokale zoekresultaten:
1. Relevantie
Relevantie houdt in hoe goed een lokale vermelding overeenkomt met zoekopdracht van een consument. Bedrijven kunnen hier op inspelen door volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie toe te voegen.
2. Afstand
De afstand bekijkt in welke straal zoekresultaten liggen van waar de zoekopdracht vandaan komt of van welke locatie in de zoekopdracht is vermeld.
3. Prominentie
De prominentie factor bekijkt hoe bekend een bedrijf is. Bedrijven die offline zeer bekend zijn – zoals bepaalde musea, restaurants enzovoorts – en waar mensen vertrouwen in hebben, zullen nadrukkelijker aanwezig zijn in lokale zoekresultaten. Andere zaken zoals reviews en ontvangen sterren hebben ook degelijk invloed op de prominentie van een bedrijf.
Hoe kom je als bedrijf prominent in de lokale zoekresultaten?
Uiteindelijk komt het er op neer dat zowel Google als consumenten die zich dicht bij in de buurt bevinden, jouw bedrijf makkelijk moeten vinden. Tips & tricks die jouw lokale vindbaarheid positief beïnvloeden zijn:
- Zorg ervoor dat jouw NAW-gegevens duidelijk zichtbaar en makkelijk vindbaar zijn. Google kan dit gebruiken om het bedrijf te indexeren en consumenten kunnen je bedrijf eenvoudiger vinden. Daarnaast is het tonen van NAW-gegevens ook positief voor de betrouwbaarheid.
Tip: Als je niet alleen in je eigen stad zichtbaar wilt zijn, dan is het raadzaam om lokale landingspagina’s aan te maken. Dus stel je voor, een loodgieter uit Dordrecht wilt ook in Zwijndrecht gevonden worden, dan is het aan te raden om een pagina aan te maken met loodgietersbedrijf Zwijndrecht.
- Daarnaast is het raadzaam om een gratis bedrijfspagina bij Google aan te maken. Het hebben en volledig vullen van een Google My Business pagina is namelijk één van de sterkste factoren die de lokale rangschikking bepalen.
- Zorg ervoor dat de content op je webpagina’s lokaal ingericht zijn. Dit wil zeggen dat je praat over bedrijf X Dordrecht in plaats van alleen over bedrijf X. Content creëren over lokale ontwikkelingen kan ook nuttig zijn.
- Een laatste belangrijke factor die de lokale vindbaarheid positief beïnvloedt is lokale linking. Bedrijven moeten zich nog meer focussen op het krijgen van backlinks, voornamelijk van andere lokale pagina’s.
Hoe zijn de resultaten van lokale optimalisaties te meten?
Lokale zoekresultaten vallen onder organische zoekresultaten. Dit betekent dat er geen geld in advertenties wordt gestoken en dat ontwikkelingen kunnen worden gemeten aan de hand van Google Analytics. Door het meten van bezoekers of conversies, kunnen effecten eenvoudig worden gemonitord per specifieke locatie.
Lokale zoekmachine optimalisatie inzetten
Is jouw bedrijf nog niet (goed) lokaal vindbaar? Dan zijn wij je graag van dienst! TO BE FOUND heeft ervaring in het lokaal optimaliseren van je bedrijf en reeds successen geboekt met onder ander: Partytentverhuur Drechtsteden & Habrobouw. Samen kunnen we er voor zorgen dat jouw onderneming zowel lokaal, als online goed vindbaar wordt.
Meer weten?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van lokale zoekmachine optimalisatie? Neem gerust contact met onze SEO specialisten op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, en Twitter voor de laatste online marketing ontwikkelingen.