Als bedrijf ben je altijd op zoek naar manieren om je verkopen te stimuleren of het aantal conversies te verhogen. Soms kom je van die simpele dingen tegen die op een relatief goedkope manier de doeltreffendheid van je online campagne kunnen verveelvoudigen. Het verzamelen van klantenbeoordelingen is één van die dingen.
In 2011 heeft Google een nieuwe Adwords-functie geïntegreerd in hun zoekmachine; extensies voor beoordelingen van verkopers. Hierbij kunnen consumenten webshops en bedrijven een beoordeling geven. Deze beoordelingen komen bij je vertoning in de Google zoekresultaten te staan, zoals te zien is op het plaatje rechtsboven.
Ik denk dat ik niet dien uit te leggen dat deze beoordelingen, ofwel reviews(mits positief) bij de vermelding van je website zullen leiden tot een stijging van het aantal verkopen. Want, zoals de tijd heeft bewezen, mond-op-mond reclame is de beste vorm van reclame. Het is tevens een manier om het aantal kliks naar je website te verhogen, de sterren trekken de aandacht van de bezoeker. En in het geval van negatieve feedback vormt dit een kans voor de webshop eigenaar om zijn dienstverlening te verbeteren.
Wanneer de bezoeker op het aantal beoordelingen klikt wordt er een overzicht gegeven van alle beoordelingen die je webshop heeft gehad. Dit is geheel kosteloos, maar zorgt wel voor een toename van vertrouwen.
Hoe krijg ik beoordelingen bij mijn webshop?
Google heeft aangegeven dat de beoordelingen zijn gebaseerd op recensies van klanten die worden verzameld door Google Shopping, dat recensies verzamelt uit een groot aantal uiteenlopende bronnen op het internet. Echter moet je aan een aantal eisen voldoen voordat de beoordelingen in de Adwords resultaten getoont worden. De belangrijkste hiervan is dat je in de afgelopen 12 maanden minimaal 30 unieke recensies verzameld hebt met een gemiddelde beoordeling van 3,5 sterren of hoger.
Feedback Tools
Een veelgebruikte en efficiënte manier om reviews te krijgen is om gebruik te maken van derde partijen die feedback tools aanbieden. Voorbeelden hiervan zijn KiyOh, Feedback Company en Trustpilot.
Met behulp van een feedback tool kunt u uw klanten een e-mail sturen waarin verzocht wordt uw webshop een beoordeling te geven. Indien de klant zijn beoordeling gegeven heeft wordt de beoordeling geplaatst op de website van het feedback bedrijf. Google Shopping pikt dit op en neemt deze mee in haar verzameling van gevonden feedback over uw webshop.