Spring naar content

Ondernemers opgelet: Risico op flinke boetes door veranderingen in Cookiewet!

Het jaar 2017 zit er bijna op en 2018 belooft weer mooie uitdagingen. Daarom vinden wij het de hoogste tijd om eens vooruit te blikken op wat we kunnen verwachten in het aankomende jaar. Eén ontwikkeling is al vastgelegd én best ingrijpend. Vanaf 25 mei 2018 komt namelijk de nieuwe Europese Privacywetgeving van kracht. Wellicht klink de maand mei nog wat ver, maar toch doe je er goed aan om je alvast te oriënteren op de gevolgen van deze wetswijziging. In dit artikel leggen we je uit wat er precies gaat veranderen en waar jij aan moet denken indien je torenhoge boetes wilt vermijden.

Van Nederlandse cookiewet naar Europese Privacywetgeving

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; de Europese Wetswijziging die per 25 mei 2018 intreedt gaat naar verwachtingen grote gevolgen hebben. Deze gevolgen hebben alles te maken met cookies.

Een korte introductie; wat zijn cookies?

Cookies kunnen we opdelen in drie categorieën. Namelijk functionele-, analytische-, en tracking cookies. Functionele cookies worden ingezet om een website te laten functioneren. Bedrijven hoeven hun websitebezoekers hier geen toestemming voor te vragen. Indien deze cookies ontbreken kan een consument geen producten in een winkelmandje plaatsen en is het niet mogelijk om in te loggen op een website.

Daarnaast zijn er analytische cookies die ervoor zorgen dat een programma zoals Google Analytics kan meten hoe bezoekers de website gebruiken. Analytische cookies helpen bedrijven hun website te optimaliseren. Ook voor deze cookies hebben bedrijven geen toestemming nodig omdat de privacy van een individuele bezoeker geheim blijft. Bezoekers moeten overigens wel worden geïnformeerd via een privacyverklaring.

analytische cookies op een website

Voorbeeld van privacy- en cookieverklaring

Met tracking cookies zijn bedrijven in staat het gedrag van hun websitebezoekers te analyseren waardoor ze vervolgens zeer gerichte advertenties kunnen plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een dienst zoals remarketing. Deze gegevens zijn niet anoniem. Daarom moeten websites die gebruik maken van tracking cookies toestemming vragen voordat de cookies worden geplaatst.

Wat gaat er veranderen?

Per 25 mei 2018 wordt de Nederlandse cookiewet naar alle waarschijnlijkheid ingeruild voor de Europese regelgeving. Dit met als doel de veiligheid van digitale diensten te verhogen. De Europese Commissie pleit ervoor om internetgebruikers zelf, via hun browser, in te laten stellen wat voor type cookies ze accepteren. Daarnaast wordt het plaatsen van cookies alleen toegestaan indien:

  • Websites alleen werken met functionele cookies.
  • De analytische cookies alleen worden toegepast voor eigen gebruik. Data mag niet langer met anderen worden gedeeld.
  • Een internetgebruiker toestemming, via hun browser, verleent voor het gebruik van functionele-, analytische- en tracking cookies.

Als jouw website momenteel gebruik maakt van een cookiewall, dan loop jij na 25 mei 2018 het risico flinke bekeuringen te ontvangen. Websites met een cookiewall dwingen websitebezoekers namelijk een overeenkomst te accepteren omdat zij anders de website niet kunnen bezoeken. Volgens de Europese Unie is vrije toegang tot een website cruciaal voor internetgebruikers.

de cookiewall van De Volkskrant

Voorbeeld van Cookiewall

De gevolgen

Vooral voor de analytische- en tracking cookies worden flinke veranderingen verwacht. Wanneer jij Google Analytics gebruikt, ben je na 25 mei genoodzaakt het IP-adres anoniem te maken en het delen van statistieken met Google uit te zetten.

Ook voor de online marketeers gaat er veel veranderen. Als online marketeer ben je vanaf de wetswijziging namelijk afhankelijk van de privacy gevoeligheid van een consument. Zij bepalen of jij gebruik mag maken van tracking-cookies zodat je hun gedrag kan analyseren. Indien websitebezoekers jou geen toestemming verlenen is het niet mogelijk om een dienst zoals remarketing toe te passen. Daarom is het zaak om alvast te brainstormen over hoe jij ervoor gaat zorgen dat consumenten de tracking cookies wel gaan accepteren!

De financiële gevolgen

Maar wat gebeurt er als je zonder toestemming van een websitebezoeker toch de analytische- en tracking cookies plaatst? De boetes zijn niet mals. Wie de nieuwe wet overtreedt riskeert namelijk een boete die kan oplopen tot 20 miljoen euro! Voor de hele grote bedrijven op deze wereld betreft het zelfs maximaal 4% van de jaaromzet. Het advies is om een persoon of een team aan te wijzen die ervoor zorgt dat jouw bedrijf vóór 25 mei 2018 voldoet aan alle nieuwe eisen. Want voor je het weet is het mei en riskeer je een flinke boete!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter voor de laatste online marketing ontwikkelingen en trends!