Lokale zoekmachine optimalisatie is de afgelopen jaren enorm in belang gaan toenemen. Hiermee doelen we op de regionale zoekresultaten. Wat dit precies inhoudt? Zodra iemand gevestigd in Dordrecht zoekt in Google op “autogarage” zal diegene autogarages in Dordrecht getoond krijgen in de zoekresultaten. Maar indien iemand uit Amsterdam hierop zoekt dan zal diegene juist autogarages gevestigd in Amsterdam terugvinden. Voor bedrijven die zich richten op de lokale markt is het dus van cruciaal belang om hier actief mee bezig te zijn.
Google Places
We beginnen maar direct bij het voornaamste aspect om regionaal gevonden te kunnen worden; Google Places. Wil je meegaan met de trend dan moet je zorgen dat jouw Google Places account goed ingericht is. U kunt eenvoudig een Google Places account aanmaken door gebruik te maken van uw huidige Google account, of een nieuw Google account aan te maken. Vul je Google Places account zo volledig mogelijk in. Besteed hier veel aandacht aan, want Google hecht veel waarde aan volledigheid en correctheid. Enkele korte tips voor het inrichten van je Google Places account:
- Zorg bij het invullen van je telefoonnummer ervoor dat je gebruik maakt van een lokaal nummer. Dus geen 06- of 0800- nummer.
- Specificeer de categorieën zo accuraat mogelijk.
- Zoals vermeld is een compleet profiel belangrijk. Upload dus een video en koppel deze aan je Google Places account. Wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van YouTube, zorg dan ook bij de video ervoor dat uw bedrijfsgegevens terugkomen in de titel en beschrijving.
- Tevens is het van belang dat je zoveel mogelijk positieve recensies krijgt. Stimuleer tevreden klanten om een recensie achter te laten op je plaatspagina.
Adresgegevens
Maar niet alleen voor Google Places zijn correct ingevoerde adresgegevens van belang. Deze moeten ook duidelijk en correct ingevoerd op je website vermeld staan. Maak minimaal een unieke pagina aan met uw bedrijfsinformatie, maar nog beter is het gebruik van footers op je website. Laat hierin steeds je volledige bedrijfsgegevens terugkomen.
Beschikt jouw bedrijf over meerdere vestigingen, maak dan voor elke vestiging een aparte bedrijfspagina aan. Let er bij het aanmaken (of aanpassen) van de bedrijfspagina op dat je je NAW gegevens in de paginatitel terug laat komen, evenals in je H1 en in de meta description.
Voor de optimalisatie van regionale vindbaarheid is het tevens van belang dat zoveel mogelijk andere websites je adresgegevens vermelden. Hierbij horen ook bedrijfsgidsen, welke er in overvloed op het internet te vinden zijn. Zorg er wederom voor dat ook hier je de bedrijfsgegevens zo compleet en correct mogelijk invult.
Linkbuilding
Waarschijnlijk ben je er al van bewust dat je bij het linkbuilden gebruik maakt van een diversiteit aan zoekwoorden. Want, indien er een zeer groot deel van jouw linkprofiel bestaat uit hetzelfde linkwoord (anchor tekst) naar de homepage dan is de kans groot dat je een (Google Penalty) zult krijgen.
Maar niet alleen vanwege een eventuele Google Penalty wil je afwisselen, ook voor de regionale zoekresultaten is dit van belang. Beschik je bijvoorbeeld over een autogarage gevestigd in Dordrecht, dan doe je dit op de volgende wijze:
- Autogarage Dordrecht (plaats)
- Autogarage Hoofdstraat (straatnaam)
- Autogarage Drechtsteden (gemeente of agglomeratie)
Tot zover mijn tips voor het regionaal vindbaar maken van je website. Wanneer regionale klanten voor jou van belang zijn, zorg er dan zeker voor dat je deze tips in acht neemt! Kom je er nou zelf niet uit neem dan contact op met TO BE FOUND. Wij helpen u graag verder.